"Сложна измама". Така Hindenburg Research описва дейността на една от най-горещите компании на пазарите в момента - Nikola. "Вярваме, че Nikola е сложна измама, изградена върху десетки лъжи", казват от компанията, специализирана във финансовите проучвания. Hindenburg Research съобщи, че е заела къса позиция спрямо акциите на Nikola - тоест залага, че те ще поевтинеят.

Hindenburg е събрала редица доказателства - включително записани телефонни разговори, текстови съобщения, имейли и снимки, които разкриват фалшивите твърдения на основателя на Nikola Тревър Милтън. "Никога не сме виждали такова ниво на заблуда в публична компания, особено толкова голяма", казват от Hindenburg.

Nikola, която показа два електрически камиона и преди дни подписа сделка с GM, в рамките на която американският автомобилен гигант инвестира $2 млрд. в младата компания, има пазарна капитализация от над $14 млрд. в петък. В четвъртък, след излизане на доклада, акциите изтриха 11% от стойността си.

Какво са открили от Hindenburg?

Изправени пред скептицизъм, Nikola показаха клип на своя камион. Във видеото той се движи с висока скорост, показвайки, че компанията има работещ прототип. Текстови съобщения между служители обаче разкрива измамата - компанията е изтеглила камиона по хълм и след това го е пуснала по инерция. Измамата бе потвърдена и от източник на Financial Times.

През октомври 2019 г. Nikola съобщава, че ще предизвика революция в индустрията с батериите. Това трябваше да се случи чрез придобиване, но сделката пропада, след като се оказва, че основателят на придобиваната компания е опитал да измами Nikola и не е имал обещаваната технология.

Nikola обаче не се отказва от твърденията си и основателят ѝ Милтън продължава публично да хвали технологията. Сега стана ясно, че компанията ще използва технологии на GM. Говорител на Powercell AB, свързана с Volvo, казва, че твърденията на Nikola, свързани с батериите и водородните горивни клетки, са "въздух под налягане".

Една от основите за успеха на бизнес модела на Nikola е евтиното производство на водород, като Милтън твърдеше многократно, че компанията е успяла да съкрати разходите с 81% и вече произвежда такъв. По-късно компанията призна, притисната от журналистически въпроси, че не произвежда водород изобщо. Милтън твърдеше още, че покривът на централата на компанията е покрита със соларни панели. Въздушни снимки показват, че това не е вярно.

В един момент Nikola е твърдяла, че притежава и собствени находища на природен газ. Няма свидетелства за това в отчетите ѝ, а твърденията тихо бяха изтрити от сайта.

Милтън твърди още, че Nikola създава сама дизайна на всички ключови компоненти, но изглежда, че компанията ги купува от трети страни. Hindenburg е разбрала, че Nikola купува инвертори от Cascadia, но във видео, в което показва "собствените си инвертори", компанията просто е залепила лепенка върху бранда.

През юли 2020 г. Милтън твърди, че пет от камионите са почти готови. Bosch, партньор в производството им, потвърди този месец, че не са произвеждали никакви камиони.

Снимка 495635

Hindenburg посочва още, че представянето на Nikola One е било тотален фарс. Компанията твърдеше, че той е напълно функционален, но снимки показват електрически кабел, свързан с камиона, което създаде впечатление, че електрическите му системи работят.

Целият доклад може да видите тук.

Основателят Тревър Милтън заяви, че подготвя отговор на твърденията.