Експлозивният ръст на китайската онлайн шопинг платформа Temu е без аналог в историята на интернет бизнеса и това поставя конкуренти, регулатори и обикновени потребители в непознати води. Електронното тържище се катери към върха, като на жали пари по пътя си, а освен приходи тя събира и потребителските навици на милиони жители на западните държави, пише френският в. Les Echos.

Temu е в страната от април 2023 г. и вече е на 13-то място в класацията на търговците на нехранителни стоки - онлайн и офлайн. Близо 10 млн. французи са посетили сайта само през юни. В САЩ Temu има 70 млн. клиенти и приложението на платформата за iOS е най-сваляното в страната за цялата минала година.

Shein и Temu са във война: Какво следва за онлайн шопинга

Shein и Temu са във война: Какво следва за онлайн шопинга

Западният свят се оказа тесен за двете амбициозни китайски платформи

"Целият бизнес с продажбите на стоки на промоция бива погълнат от Temu", коментира пред изданието управляващият директор на френската браншова организация на онлайн търговията и дистанционните продажби FEVAD Марк Лоливие.

Според анализатори толкова бързият пробив на френския пазар е нещо нечувано. Помагат му два фактора - инфлацията и свързаното с нея търсене на изгодни оферти и фактът, че доставката от Китай е безплатна.

Икономика на растежа

Доставчиците в КНР използват Temu както Amazon и Aliexpress - като възможност да реализират продукцията си глобално. За целта платформата се задоволява със скромни маржове, но освен това има и колосалния маркетингов бюджет от 2 млрд. долара годишно.

Много от тези пари отиват за т.нар микроинфлуенсъри - потребители с между 5000 и 100 000 последователи в социалните мрежи. Те е по-вероятно да рекламират даден продукт срещу безплатна бройка или промоционални кодове - онлайн звездите с по няколко милиона фенове обикновено искат сериозни суми. Освен това, самата платформа на Temu е направена така, че потребителите да прекарват в нея възможно най-много време - средно по 23 минути на ден.

Всичко това, обаче си има цена. Според Wired Temu губят по 30 долара на поръчка, а в същото време купувачите средно оставят доста по-малко пари.

Каква е голямата цел?

Според експерта по лични данни Йосра Джарая ниските цени в Temu са начин да се стигне до нещо много ценно - потребителските навици на европейците и американците. Това вече е тема отвъд Океана, но вече започва да се говори за това и в Европа.

Факт е, че приложението на Temu има достъп до огромно количество информация, като, с оглед законодателството на Китай, тя може да стигне и до правителството. "Чрез историята на вашите покупки, те знаят какви са финансовите възможности или даже колко добре се разбирате с половинката си. Това може да се използва, например, за да се оцени състоянието на обществото на САЩ много по-добре, отколкото чрез публични данни", посочва Джарая.

Shein и Temu поглъщат капацитета на товарните самолети по света

Shein и Temu поглъщат капацитета на товарните самолети по света

Надпреварата за най-бърза доставка на евтини стоки вече е извън границите на здравия разум

Това се случва, докато заради GDPR и подобните на него разпоредби западните компании са обект на мощно регулаторно наблюдение.

Temu отричат обвиненията, но е факт, че френските власти вече следят платформата. Според някои, обаче, вече е твърде късно.