Най-мащабната въздушна битка в историята се води без ракети и снаряди, без изтребители и бомбардировачи. В нея участват големите китайски шопинг платформи като Shein и Temu, които буквално опъват до скъсване капацитета на товарната авиация по света заради битката си за възможно най-бърза доставка на евтини стоки, пише в свой материал "Ройтерс".

Според данни на Cargo Facts Consulting Temu изпраща по въздух по 4000 тона стоки от Китай всеки ден, Shein - 5000, платформата за търговия на едро Alibaba.com - 1000 тона, а новият TikTok Shop, който вече доставя и до САЩ - 800 тона. Говорим за над 600 000 пратки дневно или над 100 пълни до горе товарни самолета Boeing 777.

Shein и Temu са във война: Какво следва за онлайн шопинга

Shein и Temu са във война: Какво следва за онлайн шопинга

Западният свят се оказа тесен за двете амбициозни китайски платформи

Т.нар бърза мода съставлява половината от китайските пратки зад граница и запълва капацитета на една трета от транспортните машини, показва информация на специализираната платформа Baixiao.com.

Защо това е проблем?

Надпреварата между китайските шопинг платформи вече е с характера на световна война, но идва в много неподходящ момент. Заради нападенията срещу товарни кораби в Червено море, все повече компании търсят алтернативни начини за доставка. Този по въздух, обаче, е силно затруднен - просто няма свободен капацитет заради Shein, Temu и подобните на тях, които не жалят пари, за да запазят място на самолетите.

Това затруднява традиционните клиенти на въздушния транспорт - даже Apple транспортират максимум 1000 тона товар дневно.

Някои от платформите от Китай обмислят директно да наемат самолети само за себе си, а освен това през следващите 20 години страната ще увеличи броя на машините си за пренос на товари до 750.

Китайската Shein, която задминава H&M и Zara

Китайската верига за "бърза мода", която задминава H&M и Zara

Амбициите на компанията са още по-големи - и в Amazon има от какво да се притесняват

Експертите от индустрията са категорични, че това "изгаряне" на пари в името на бърза доставка на поръчки с ниска стойност в дългосрочен план ще създаде проблеми. "На база това, което сме виждали, моделът на електронна търговия с въздушни доставки не е устойчив - нито от гледна точка на печалбата, нито от гледна точка на екологията", коментира директорът на Cargo Facts Consulting Гилермо Очово.

Според него вече и Shein, и Temu разглеждат опциите за морски транспорт до големи складове в Европа и САЩ. Голям проблем, обаче, и при ползването на кораби, и при ползването на самолети е, че има сериозен дисбаланс - големи товари напускат Китай, но в обратна посока натоварването е слабо.