Разговаряме с Цветанка Фратева, съсобственик и управител на първия изцяло зелен превозвач на България - Greenpoint Logistics, за устойчивото бъдеще на транспорта, за предстоящите административни промени у нас, както и за конкуренцията в сектора.

Госпожо Фратева, какво е мястото на транспорта в по-устойчивото развитие на икономиката на страната? Как може той да допринесе за тази цел?

Транспортът е голяма част от себестойността на всяка стока, която закупуваме. Освен услугите, всичко друго се транспортира, та дори и някои услуги се нуждаят от консумативи - които също се транспортират. В този смисъл, транспортът всъщност е това, от което трябва да се започне, тръгвайки по пътя към устойчивостта. Защото погрижвайки се за чист транспорт, незабавно ще "усетим" и в буквален, и в преносен смисъл намаляването на вредните емисии, а обществото ни ще "диша" по-леко. Разбира се, индустрията е гръбнакът на икономиката на страната, а тя е концентрирана около и в големите градове, така че осигуряването на безвреден транспорт най-много и най-бързо от всяка друга мярка би скъсило пътя към търсената устойчивост.

Как конкретно Greenpoint Logistics успява да допринесе за постигането на общоевропейските цели за по-зелено бъдеще?

Предоставяйки възможност на бизнеса незабавно да намали оперативните си емисии от най-големия замърсител - транспорта в градовете, където замърсяването е най-концентрирано заради урбанизацията. Избирайки да превозва суровините и продуктите си с електрически транспорт, всеки става част от постигането на общоевропейските цели, а ние допринасяме допълнително като подсигуряваме и зелена енергия за зареждането на електромобилите си чрез нашата фотоволтаична централа, като съхраняваме произведената енергия през деня, за да я отдадем на електромобилите, тогава, когато не работят или на бърз заряд по време на работа.

Предлагаме му избор - да поеме незабавно по пътя на устойчивост, но без да инвестира, без да плаща повече за транспорт, а даже да може да планира разходите си за транспорт по-дългосрочно, без да е зависим от непрекъснато покачващите се цени на горивата.

С две думи - подпомагаме бизнеса, като му предлагаме зелен транспорт от игла до конец.

"Зелени заедно"

е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса.

Научете повече тук:

zelenizaedno.bg

Не са малко скептиците, че регулациите ще проработят и че резултатите ще бъдат постигнати. Какво бихте казали на тях?

Че няма как да сме сигурни, ако дори не сме опитали. А в крайна сметка, нали искаме да подсигурим добро бъдеще за децата си? Е, няма как децата ни да живеят добре, ако не опазим природата за тях! Така че, да помислим какво можем да направим, а не какво няма да се получи. Всяко изобретение по пътя на прогреса е постигнато след много опити и сега светът търси начин да помогне на природата и да запази планетата. В тези опити трябва да сме единни и отдадени, за да видим няма ли да дадат резултат. Регулациите само ни начертават пътя и може би ще грешим и ще тръгваме отново, или ще ни се иска да го извървим много по-бързо, а ще се окаже невъзможно...Едно е ясно - нямаме шанс, ако не поставим ред!

Какви промени предстоят генерално пред българския бизнес в посока по-устойчиво развитите? Как ще трябва да се адаптира към тях?

Бизнесът ще трябва да показва, че изпълнява целите по ESG - екологичните, социалните и управленски показатели, които показват успешния подход към устойчиво развитие.

В крайна сметка компаниите трябва да вървят напред в развитието си и тези показатели ще показват именно това. На тях ще бъдат базирани и процесите по усвояване на Европейските средства и банковите финансирания. Така ще бъдат сложени рамките и само бизнеси, които са социално и екологично ангажирани и могат да го докажат, ще могат да се развиват. Мисля, че това е справедливият начин, за да живеем всички по-добре.

Greenpoint Logitics - зеленият превозвач на България

Зеленият превозвач на България

Компанията е единствената у нас с изцяло електрическа флотилия от лекотоварни автомобили

Доколко транспортните компании са готови да преминат на зелена вълна? Очаквате ли масово използване на електрически товарни автомобили или това ще остане по-скоро нишово предлагане?

Мисля, че връщане назад няма и транспортните фирми търсят все повече начини да преминат на зелена вълна. Там, където автомобилната индустрия вече го позволява, разбира се. От тази гледна точка електрическите товарни автомобили засега не могат да покриват далечни дестинации и наистина остават за нишата лекотоварни и логистика в последната миля от веригата на доставки. Но пък смятам, че в тази ниша използването им ще става все по- масово. През последните години логистичният бранш наистина доказа важността си и заслужено бележи ръст в развитието си и смея да кажа, че компаниите в бранша са на зелена вълна, в крак с развитието на технологиите.

От Вашия опит - кои бизнеси се обръщат към услуги, свързани със зелен транспорт? Така да се каже, кои са най-осъзнати?

Определено спедиторският и логистичният бизнес са първите, които ясно си дават сметка колко много вредни емисии може да спести зеленият транспорт. Неслучайно те са и първите, които ни подадоха ръка. Те са и проводникът на услугата към техните клиенти. Те искат да предложат нещо ново в палитрата си от услуги и то нещо, което вълнува целия свят.

Разбира се, създателите на екологични и био продукти, които държат да затворят кръга на зеления си бизнес, в който са вложили толкова много внимание, и със зелен транспорт. За тях това е въпрос на чест.

Компании и световни брандове, които наистина държат на имиджа си на отговорни към природата и хората и за които е важно това да не е само на думи, а и на дела.

Снимка 599224

Източник: Тони Тончев

Ще оскъпят ли новите регулации и зелени политики транспортната услуга, а оттам и превозваните стоки?

Само за онези бизнеси, които с цената на всичко и без грижа за нищо продължават да използват превозвачи с 1-2 автомобила, само и само ако може да почти да не плащат за транспорт. За съжаление често и големи брандове използват такъв вид транспорт, нает чрез логистичния им партньор с цел постигане на тръжна цена. За подобни превозвачи и спедиции, които ги използват, знаем, че е въпрос на оцеляване и място под слънцето, но не и с цената на нашето здраве. Всяка друга компания обаче, която цени собствения си труд вече отдавна е поверила транспорта, като част от логистичните услуги, на устойчив логистичен партньор, който пък държи на високото ниво на услугите, които предлага като добавена стойност към самия транспорт.

Това само по себе си значи, че подизпълнителите на такъв логистик или спедитор отдавна са подбрани и отговарят на Европейските зелени политики и нови регулации и достойно посрещат нуждите на бизнеса му. Такива превозвачи, за които всичко е "начисто и светло" вече са калкулирали в цените си високото ниво на услугата, която предлагат и са подготвени да посрещнат гордо зелените политики без това да се отразява спекулативно на цените. И съм уверена в това, защото зная колко много влагат колегите в бранша в непрекъснатото модернизиране на автопарковете и усъвършенстването на шофьорите и процесите си!

Транспортната услуга, за която скоро всички ще питат

Транспортната услуга, за която скоро всички ще питат

Greenpoint Logistics дава бизнес решение на онези, които имат нужда от зелен транспорт

Кои са най-големите предизвикателства пред транспортния сектор по отношение постигането на заложените климатични цели? Има ли нещо, което може да спъне развитието?

Безспорно, преминаването към алтернативни горива и електричество, преди да бъде изградена нужната инфраструктура и да има достъпни и заслужаващи инвестицията електромобили е най-голямото предизвикателство. Затова смятам, че целите ще бъдат леко изместени във времето от самите технологии. Но пък всички знаем колко бързо може да се появи технологичен пробив и с помощта на подкрепяща държавна политика нещата коренно и бързо да вземат обрат.

Целта за нулеви емисии парникови газове към 2050 година на фона на продължаваща война и произтичащите от нея икономически последствия, особено по пътя на горивата, със сигурност е пречка и голямо неизвестно за транспортния бранш.

Снимка 599256

Източник: Greenpoint Logistics

Очаквате ли пренареждане на пазара на транспортни услуги след влизането в сила на новите регулации? Да отпаднат едни компании за сметка на други например?

По-скоро ще урегулират и прочистят предлагането на транспорт. Както казах и по-горе, в момента има много превозвачи с по 1-2 транспортни средства и такива с непълен капацитет. С новите регулации едните няма да могат да оперират на пазара, а другите ще поемат обема.

Какви са амбициите на Greenpoint Logicstics по отношение на собственото си развитие? Какви са плановете на компанията в близките няколко години?

Greenpoint Logistics се стреми най-вече да разпространи зелената кауза и да мултиплицира бизнес моделът си при всеки свой партньор! Посредством соларните навеси, като алтернатива на фотоволтаичните покривни системи, поглъщащи всеки слънчев лъч за да го съхрани и захранва нашите или партньорските ни електромобили. И тогава най-важното ще бъде ясно - със соларните съоръжения на покрива или паркинга, ще ставаме все по-независими от мрежата и възможното и претоварване, цитирано като основна опасност.

Паралелно работим върху свързването на големите индустриални градове, където вече имаме електромобили, в една зелена мрежа, така че да дадем възможност за зелени доставки и помежду им. Така ще можем спокойно да изчакаме технологичното развитие на електрическите тежкотоварни автомобили и да инвестираме, когато вече пробегът, полезният товар и скоростта на зареждане са в правилното съотношение.

Обмисляме и разноса на съвсем малките пратки в градска среда.

И категорично не забравяме и мислим за затварянето на кръга в пълния смисъл на принципите на кръгова икономика - последващо използване на остатъчния капацитет и рециклиране на батериите.

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil, GreenPoint Logistics, Toki.bg, UniCredit Bulbank.