Ако сте от хората, които предпочитат био продукти, бихме искали да Ви дадем повод за размисъл: какъв е смисълът да консумираме качествена, екологично чиста храна, ако тя е доставена със замърсяващ въздуха транспорт и по този начин замърсява дробовете ни? Да, губи се.
А ако сте един от поне 5942-те производители на био продукти у нас (по данни на IFOAM Organics Europe), или фирма, ангажирала се да намали въглеродния си отпечатък, бихме искали също да се обърнем и към Вас: можете ли да наречете своя бизнес устойчив, ако превозвате чисти продукти с мръсни превозни средства? Да, отговорът е не.
"Много фирми, които създават екологично чисти продукти, започнаха да търсят решения, с които да завършат веригата си на доставки със зелен транспорт", казва Цветанка Фратева, която е съсобственик и управител на Greenpoint Logistics. Тя и нейната компания дават решения именно за гореописаните ситуации - превоз на стоки с единствения у нас изцяло електрически автомобилен флот.
Източник: Изабел Янкова, Уайлд Пикчърс ЕООД
"Наскоро с мен се свърза фирма, която произвежда хранителни продукти от розово масло - чисти и сами по себе си уникални за българския пазар. Те поискаха да имат и такъв транспорт за стоката си", казва още мениджърът. Тук е мястото да се каже, че преди да се захване с логистичния бизнес, тя работи от страната на клиента - организира транспорта като получател. Ето защо тя добре познава нуждите на клиентите, защото до съвсем скоро е търсила, а не предлага пренос на товари.
Нито спедитор, нито куриерска фирма
Фратева казва за компанията си, че тя не е нито спедиторска, нито куриерска, а е нещо по средата. "Ние се явяваме подизпълнител на големите спедиторски фирми в разноса на стоки в последните километри до бизнес партньорите им". В момента компанията работи с няколко ключови партньори като MW Logistika, DB Schenker, Delamode, cargo-partner, Despred, Bon Marine, Dimex, Werta, BNN, Bauzentrum, Maranata, Raben, NTZ, Freeline, Prosped и други.
За да разберете по-лесно транспортните услуги на Greenpoint Logistics, си представете следната ситуация: голям камион с 20 тона товар от различно естествено (групаж) е изпратен към дестинация София, където десетки клиенти очакват своята стока. ТИР-ът се разтоварва в склад в покрайнините на града, защото поради транспортни, а и поради икономически причини не може да обикаля града и да разтоварва на адреси. Тук на помощ идва услугата на управляваната от Фратева компания - с пъргави зелени бусове тя може да достави почти всяка стока на до 100 км разстояние. Без никакви вредни газове.
"Има много други компании, но няма никоя с услуга като нашата. Тя е електрическа, безвредна, а чрез нея всяка фирма би могла много лесно и много бързо да даде своя принос за опазването на околната среда", казва Цветанка Фратева. И то на същата цена, каквато струва традиционния транспорт.
- Колите вече са пропътували 129 500 км без вредни емисии от старта през януари 2022 г.
- С други думи, това означава 3 пъти да обиколиш Земята без CO2
- Greenpoint Logitics доставя до 150 адреса на ден, което е около 3000 на месец
Зелена флотилия, пръсната из България
На разположение на клиентите на Greenpoint Logistics в момента са 28 лекотоварни автомобила Volkswagen e-Crafter - един от водещите модели в света на електрическия транспорт на стоки. Побира до 975 килограма полезно тегло, което предостатъчно за пазарната ниша, която завладява компанията. Освен това флотилията разполага с 3 автомобила на метан - като най-екологична (и в момента най-бързо поскъпваща) алтернатива.
Стратегията на компанията е да разполага своите коли при партньорите си, чиито стоки вози. Така колите сутрин са заредени и готови за разноси с още по-голяма бързина и ефективност и без празни курсове. Към момента можете да засечете на пътя зелените превозни средства в градовете София, Пловдив Русе, Варна и Бургас. "Виждам разрастването ни в индустриалните градове, където кипи бизнес - стартирайки от София, искаме да стъпим във всички големи индустриални зони", споделя Фратева.
След по-малко от година от старта на Greenpoint, плановете за растеж вече са реалност, а благодарение на партньори, присъединили се към зелената идея, мрежата от градове на картата на България, остава да се запълни с последните локации - Велико Търново и Стара Загора.
Логиката е ясна - там където има индустрия, ще има и какво да бъде пренасяно. В този ред на мисли мениджърът е хвърлил око и на румънската столица Букурещ, която се намира на само 60 км от българската граница и където, по думите й, индустрията е силно развита, както и нужната инфраструктура за електромобили.
Попитана колко още ще расте автопарка на Greenpoint Logistics, Цветанка Фратева обяснява, че това зависи изцяло от спедициите, които ще им подадат ръка и бъдещите поръчки. Нейната формула за растеж е простичка: "да си коректен като превозвач и да предлагат това, което можеш да изпълниш". Виждането й е, че бизнесите трябва да се профилират и да работят заедно: "Не може всяка фирма да изпълнява всякакви услуги - един е силен в международния транспорт, друг в крайната дистрибуция и всеки според уменията си има ниша, в която да се съсредоточи и да се усъвършенства".
Ето защо Greenpoint внимателно разработва своята ниша, като един признак затова е, че независимо докъде пътуват колите, те да се отличават в трафика. "Много сме заложили на това как изглеждат превозните средства, а също така и шофьорите". Освен зелени на цвят, бусовете са винаги чисти, а шофьорите - с униформи, спретнати, а визията им кореспондира с мисията и превозните средства.
Източник: Изабел Янкова, Уайлд Пикчърс ЕООД
Превозвачът, който строи и фотоволтаични централи
Ако си спомним обаче началото на текста и примера с био продуктите, превозвани с дизелови камиони, няма как да не се замислим и върху следния казус: достатъчно зелени ли са зелените бусове, ако не се зареждат със зелен ток? Разбира се, отговорът е не. И тук Фратева намира нестандартно решение: да строи фотоволтаични мощности при партньорите си, където нощуват колите. "Така оптимизираме - колата сутринта е напълно заредена със съхранена изцяло зелена слънчева енергия и готова за работа на мястото, от което получава работа", обяснява тя.
Мениджърът обаче признава, че това не е лесно начинание от правна гледна точка - покривът е чужда собственост, което усложнява узаконяването на построените обекти. Ето защо тя мисли и за алтернативно решение - създаването на соларни навеси, които да покриват 4 паркоместа. Така хем конструкцията ще бъде лесна за изграждане и узаконяване, хем разходите по нея няма да бъдат твърде високи. Иначе казано, зеленият кръг ще бъде затворен.
Greenpoint прави именно това в базата си, където вече основно зареждат бусовете - затваря кръга на зелената си идея и независимост и осигурява зелен ток за доставките на партньорите си и техните клиенти, до последния километър!