Когато през 2019 година Европейската комисия прие окончателно Зелената сделка, надали много бизнеси в България са подозирали, че тя ще ги засегне пряко в ежедневната им работа. Как? Най-общо казано - като следи дали компаниите в Европа спазват новозададените зелени цели.
Те включват нулеви емисии парникови газове към 2050 година, опазване на биологичното разнообразие, установяване на кръгова икономика, премахване на замърсяването, както и повишаване на индустриалната конкурентоспособност. Казано с други думи, на Европа й предстои да "позеленее".
Разбира се, за целта е нужен инструмент, който да осигури необходимия мониторинг върху дейностите на дружествата и това е Директивата за отчитане на корпоративната устойчивост (CSRD), която ще задължава първоначално големите, а на по-късен етап вероятно и по-малките компании на Стария континент да отчитат своя принос към зелените политики. Очаква се първоначално тя да засегне 50 000 компании в Европа, много от които не влизаха в съществуващата до момента регулация.
Изискванията са вече всички фирми с повече от 250 души персонал и над 40 милиона евро оборот или 20 милиона евро активи да публикуват одитирани доклади за устойчивост, които да следват новия европейски стандарт. Най-късно от 1 януари 2025 година всички компании, които попадат в новия обхват, ще трябва да започнат да оповестяват своите "зелени" дейности. А очакванията са от 2026-а обхватът да бъде още веднъж разширен до по-голям брой малки и средни предприятия.
Зелените политики пътуват към България

Източник: Тони Тончев
С други думи, съвсем скоро част от българския бизнес ще трябва да показва, че допринася за общоевропейското устойчиво развитие. А Цветанка Фратева, съсобственик и управител на Greenpoint Logistics, има бързо решение в тази посока - истински зелен транспорт. "Предлагаме най-лесния и пряк път за принос към зелената промяна", казва мениджърът. Тя разполага с флотилия от 28 електрически лекотоварни автомобила, които са готови да пренесат почти всеки вид стока - бързо, тихо, икономично и в този случай най-важното - екологично.
Фратева очаква заради типичния скептицизъм на българите, повечето попадащи под новата регулация компании да действат в последния възможен момент. "Много хора в момента изчакват, за да видят дали наистина ще бъдат въведени тези правила на национално равнище", казва мениджърът. В тази връзка тя очаква вълна от действия в последния възможен момент, когато стане напълно ясно, че изискванията няма да бъдат отменяни - и има решение за тези фирми: "Нашият бизнес се появи именно във връзка с предстоящите нови регулации. Ние искаме да дадем бързо решение на всички компании, които имат нужда от зелен превоз на стоки".
Ако бизнесът ви не е в сферата на услугите, то най-вероятно също бихте имали нужда от подобни услуги. На софийската улица "Ефрем Карамфилов" 7 в складово-производствената зона на кв. "Модерно предградие" стоят наредени зелените бусове на транспортната компания, които са готови да допринесат за зеления отпечатък на всеки бизнес.
Бизнес идеята на Цветанка Фратева е проста, но съвсем скоро ще покаже колко е работеща. Бизнес дамата иска да осигури на своите партньори онова, от което ще имат нужда в следващите години - реален принос към зелените цели на Европа, който да опишат в отчетите си. А транспортът сам по себе си е един от най-замърсяващите околната среда дейности. По официални данни на ЕС той използва една трета от крайната енергия на континента, произвеждана от нефт, което означава, че той е отговорен за голяма част от емисиите от парникови газове.
Зелени бусове в помощ на бизнеса

Източник: Greenpoint
Не и бусовете на Greenpoint Logistics обаче, които не само се движат изцяло с електричество, но и се зареждат със зелен ток. "Ние казваме смело, че нашата енергия за автомобилите е наистина зелена. Не само колите ни се зареждат тук, но и съхраняваме енергията, което за нас е голямо постижение", казва Цветанка, като има предвид батерията за съхранение на енергия, която успешно инсталират наскоро в базата. Така, соларните панели на покрива на сградата произвеждат необходимото електричество, което, ако остане неизползвано в даден момент, може да бъде вече съхранено за следващи нужди.
Освен за собствената си база, компанията подготвя решение за производство на енергия и за своите партньори - соларни навеси. Представете си гараж без врати и стени, на чийто покрив са поставени фотоволтаични панели. Навесите ще побират до 4 автомобила, като превозвачът си запазва две от местата за енергийните нужди на своите коли. По този начин всеки домакин на подобно съоръжение ще разполага с буквално безплатна енергия за собствените си нужди.
Друг важен момент по отношение опазване на околната среда са намалените нива на шум. В Европа близо 100 милиона души са засегнати от т.нар. шумово замърсяване и това се определя също като проблем за гражданите на Европейския съюз. В същото време всеки, който е срещал електрически автомобил (или се е возил в градски тролей), знае колко тихо се движи той. Ето защо Цветанка Фратева вярва, че автомобилите й могат да допринесат значително за подобряването на устойчивите показатели както на отделните фирми, така и на страната.