Трите задължителни съставки на кадровите проблеми в България: нереалистични очаквания към работодателя, нереалистични очаквания към служителя и нулево желание да бъде изслушана и разбрана другата страна. Резултатът - "Аз ли ще му работя на тоя?!" или "Няма хора!". Зависи кого попитате. При всяко положение, не е позитивен резултат.

Една млада HR компания иска да промени ситуацията на пазара, защото вярва, че на него по-болезнената липса не е тази на кадри, а тази на наистина човешко отношение.

"Има хора, но подходът е грешен. Защо - хората очакват да има отношение към тях. Ако ти се държиш към човека като към служител - а той не служи на никой, той е професионалист или експерт в някаква област, не бива да се разглежда сякаш е длъжен да го прави. Ние сме си взаимно полезни", категорична е Ася Косаджиева, основател и генерален мениджър на athr.

Агенцията ѝ е на по-малко от три години, но вече е помогнала на десетки компании у нас да намерят попълнения за своите екипи.

Начало с желание за нещо различно

athr е продукт на "ината да променя пазара в нашия бранш, изобщо начина на работа", разказва Косаджиева. Тя има опит от различни големи международни HR компании и е категорична, че "начинът им на работа е тотално сбъркан" - с акцент върху финансовия резултат, а не върху качеството и ефективността.

Превръща в реалност идеята си за собствена фирма, докато е в... Португалия. В онзи момент там е базиран съпругът ѝ Марин Косаджиев, който е пилот в голяма авиокомпания, а тя го придружава заедно с двете им дъщери Ая и Теа. Първите букви от имената им влизат в името на компанията. Косаджиев и днес продължава да лети, но освен това е търговски директор на athr.

Снимка 692858

Източник: athr

Първите стъпки на един нов бизнес винаги са най-трудни и най-страшни - особено в сфера с огромна конкуренция и очакване за богата "визитка". Ася и Марин Косаджиеви залагат на директната комуникация в социалните мрежи и тя ги среща с Даниел Бачорски, който им дава шанс.

След успешния първи проект за "Бонанза Бачорски", препоръките им осигуряват достъп до компании като "Billa България", "Еконт Експрес", SOF Connect, Kikaboo, SwissPort, eBag, DB Schenker и много други. За тях athr извършва подбор на кадри на всякакви нива, осигурява персонал под наем (outsourcing) и съдейства за привличането на персонал от трети страни.

Двамата разказват, че са търсили леяри, лекари, инженери, техници, счетоводители, управители на хотели, изпълнителни директори, security архитект... "Можем да намерим всичко - и сме успешни", подчертава Косаджиев.

За разлика от други в бранша, athr не харчат огромни бюджети за реклама - партньорите сами стигат до тях, а това е вярно и за много от кандидатите за работа.

Магическата съставка

Изключително бързият растеж на athr не е резултат само от добро стечение на обстоятелствата и доброто отношение с партньорите. По думите на Марин Косаджиев, в компанията е въведен истински "авиационен модел на работа" - което не е изненадващо, тъй като и той, и съпругата му имат опит в тази сфера.

"Компанията е направена с процедури и процеси - така както се работи в авиацията: става нещо, има процедура за него, не правиш нещо самоволно. Процедурата е изпитана във времето. Влиза нова позиция, имаш определена процедура - до ден трябва да направиш това, до три дни трябва да направиш онова, ако имаш кандидат, до ден трябва да го чуеш, трябва да напишеш обратна връзка, трябва да го впишеш в CRM системата и т.н. Самите процеси и процедури улесняват работата", обяснява той.

Това е в основата и на едно от конкурентните предимства на athr - скоростта. Служителите имат голяма автономия по отношение на решенията и така времето за реакция се измерва по-скоро в часове, отколкото в дни. На този фон, в повечето големи компании има бюрокрация и решаването на даже тривиални въпроси отнема седмици.

Снимка 692859

Екипите в athr са разделени по профили, а освен това компанията наема консултанти в случаите, в които става дума за позиция, която рекрутърите не познават достатъчно добре. "Предпочитаме да сме професионалисти - дори печалбата да е по-малка. По-добре е партньорите да останат с добро впечатление и да могат да разчитат на нас", категоричен е Косаджиев.

Самото откриване на таланти се отличава от утвърдените на пазара практики. "Останалите компании пускат някъде обява и чакат хората да стигнат при тях - някой да клъвне на въдичката и те да го взимат в готов вид: "Това е човекът, това имаме, с това работим". Ние отиваме при хората, не чакаме те да стигнат при нас. Таргетираме една конкретна група хора, които са конкретни специалисти за това, което търсим. Ако имаме 10 човека и изглеждат подходящи, ние избираме от тях най-добрия - а не от 100 да изберем този, който просто има крака и ръце", обяснява Ася Косаджиева.

Това таргетиране се случва както онлайн, така и офлайн - в athr са категорични, че създаването на работещи екипи не е чиновническа работа в офис.

Този пазар заслужава да се промени към по-добро

Какво могат да посъветват работодателите? Извън очакваното - да работят с тях, Ася Косаджиева насочва вниманието към тема, която малцина биха повдигнали: има ли смисъл въобще вътрешният HR на дадена компания да се занимава с подбор.

"Имайки няколко човека на заплата, те нямат никаква мотивация. Така или иначе се стига до компании като нашата - но при двоен разход за едно и също нещо. Нашата мотивация е много силна - за да можем да вземем това, което ние заслужаваме. Компаниите са сигурни на 100%, че ще платят само за нещо нагледно - човека, който е назначен и работи", обяснява тя.

Затова и отделите за човешки ресурси според нея е по-разумно да се занимават с мотивирането и организирането на персонала, както и с разрешаването на възникнали казуси.

Третият съвет на athr към работодателите? "Отношението към хората е най-важно - бизнесите трябва да приемат човешкия ресурс като актив, колкото и клиширано да звучи", отговаря Косаджиева.

И тук не говорим само за разбиране: "Нашата борба е да убедим работодателите да инвестират в своя човешки ресурс. Това е най-добрият актив, който може да има една компания и трябва да отделят по-голям бюджет за него, за да имат доволни и ефективни служители".

Именно това - поставянето на служителите в центъра, според athr е ключ към устойчив успех за българския бизнес. Достатъчно големи компании очевидно споделят тяхната визия, така че това определено изглежда като вярната посока.