По-лесно, по-бързо, с повече възможности - това обещава дигитализацията във всяка сфера, но развитието на дигиталното банкиране е може би най-добрият пример за ползите от успешното навлизане на технологиите.

Преди 15 години то не беше екзотика, но на него се гледаше по-скоро като на допълнение, отколкото като на основен бизнес канал. Днес ни изглежда невероятно как за операции, които извършваме за секунди на смартфона си, съвсем не толкова отдавна се налагаше да се редим на опашки и да попълваме на ръка документи в банковия клон. Това е спечелено време не само за потребителите, но и за служителите на банките, които вече в много по-голяма степен могат да се посветят на решаването на специфични казуси и на индивидуално консултиране.

"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.

Преминаването от една технологична "епоха" е преди всичко резултат от положени усилия в правилната посока. Дигиталният преход на една от водещите български банки - Fibank, се превръща в дигитална реалност с помощта на хора като зам.-директора на дирекция "Дигитално банкиране" Божидар Дойчинов и екипа му.

През 2009 г., още като студент, той започва да работи като оператор в т.нар интернет клон на ПИБ, като през годините натрупва знанията, уменията и успехите, необходими за отговорната позиция.

Нищо не се е променило... освен всичко

Колко по-различно беше електронното банкиране преди 14 години? "В своята същност, услугата "Електронно банкиране" не е променила основното си предназначение, а именно да предоставя улеснения, гъвкавост и свобода на клиентите", отговаря Дойчинов, но веднага допълва, че отвъд това непрекъснато се добавят нови и нови функционалности и се подобрява потребителското изживяване - според нуждите на клиентите.

Така "към днешна дата електронното банкиране е основен канал за приемане и изпълнение на платежни операции, а благодарение на богатата палитра от допълнителни услуги, дистанционното банково обслужване е все по-предпочитано от клиентите".

Fibank предлага на всеки да стане неин клиент без да се налага да излиза от дома си

Fibank предлага на всеки да стане неин клиент без да се налага да излиза от дома си

Това са новите дигитални решения

Трудно е да се изброят всички големи промени, но мениджърът дава няколко примера: "Безконтактните плащания със смартфон или часовник, да станеш клиент на банката изцяло онлайн, да извършваш мигновени преводи - денонощно или пък да заявиш кредитна карта и да я получиш до минути в телефона си".

Всичко това днес се приема като даденост, но трябва да си дадем сметка, че преди само няколко години всяка от тези функционалности е звучала на обикновения потребител като фантастика.

Предизвикателство по мярка

Дигиталният преход е непрестанен процес - хай-тек решението от вчера е задължително днес и отживелица утре. Това изправя експертите в банките пред най-различни казуси, но според Дойчинов "предизвикателствата най-често идват от мащаба, тъй като банките са големи и многопластови структури с много вътрешни дейности, които също минават през процеси на дигитализация".

През годините много се говори за това как именно мащабът и сложността на банките ще ги направи неконкурентни с навлизането на fintech платформите, които са традиционно силно адаптивни и по-склонни да внедряват иновативни решения. За зам.-директора по дигиталното банкиране в Първа инвестиционна банка, fintech платформите не са толкова конкуренти, колкото действат като "катализатор за реализиране на промените на пазара".

Fibank първa в България въвежда възможност за преводи blink P2P по мобилен номер

Fibank първa в България въвежда възможност за преводи blink P2P по мобилен номер

Blink P2P е незабавен превод по мобилен номер, достъпен за клиенти с активни права за банкиране в My Fibank

"Не гледам на тях като на заплаха, а по-скоро като на възможност за нов поглед и обновяване на идеите. Тяхното участие на пазара улеснява и дори скъсява стъпките за успешна дигитализация на различни продукти, услуги и процеси", подчертава Дойчинов.

Той обаче е категоричен: "Най-силното предимство на традиционните финансови институции са стабилността и устойчивостта, които в комбинация с успешна дигитална стратегия и фокус към нуждите на клиента са гаранция за устойчиво развитие".

Какво може банката на бъдещето

Към момента най-използвани от потребителите са мобилното приложение и уеб платформата My Fibank, посочва Дойчинов. Някои от актуалните му функционалности вече са не просто дигитализация на съществуващи "аналогови процеси", а дават възможности, каквито в традиционния банков клон просто няма как да има.

Сред тях са:

  • Blink P2P преводи - мигновен денонощно наличен превод на пари по мобилен номер от контактите на потребителя, като няма значение дали получателят е клиент на Fibank, или на друга финансова институция, поддържаща услугата;
  • Виртуална кредитна карта - отново без чакане и без напускане на мобилното приложение My Fibank - от заявката, през одобрението до получаването на карта с одобрен лимит;
  • Стани клиент онлайн - не се попълват документи на хартия, не се налага посещаване на офис, буквално като регистрация на профил във всяко друго приложение.

Расте и използването на разплащания с дигитални дебитни и кредитни карти, добавени в смартфони и часовници.

Банковият клон в нова роля

Това, че вече не се налага да ходим "до банката" за досадните рутинни дейности не значи, че клоновата мрежа е загубила своя смисъл. Все още възникват казуси, които е по-лесно да бъдат разрешени офлайн - в рамките на среща с квалифициран служител на финансовата институция.

Екипът на дирекция "Дигитално банкиране" работят по решения, които да облекчат работата на колегите си чрез системи за предлагане на персонализиране на офертите, за преглед на текущо използваните услуги като Customer 360 view и предсказване на необходимостите тип Next Best Offer.

Кариера извън големия град: Мисията е възможна

Кариера извън големия град: Мисията е възможна

Любослава Даскалова разказва за Fibank в град Кюстендил и работата с усмивка в родния край

Така изглежда една работеща дигитализация - посреща нуждите на клиенти и служители там, където се появява необходимост, онлайн и офлайн. По-лесно, по-бързо и с повече възможности от когато и да било.