Каква година за Novo Nordisk! Базираната в Дания компания беше предмет на сериозни коментари във фармацевтичния и медицинския свят - и в света на списание People е обявена за най-горещата компания на годината!
Сега тя е най-ценната компания в Европа с пазарна капитализация от около 445 милиарда долара, изпреварвайки модния гигант LVMH - известен с Bulgari и Dior - през втората половина на годината.
Акциите на Novo са се повишили с 45% досега тази година в сравнение с около 19% за S&P 500, според данни на Yahoo Finance. За сравнение, индексът на здравеопазването (XLV) е намалял с близо 3% до момента. Междувременно конкурентът Eli Lilly (LLY) е нараснал с над 60% до момента.
Продажбите само в САЩ са се увеличили с 45% тази година към 30 септември. Компанията отчете почти 12 милиарда долара продажби от Wegovy и Ozempic през първите девет месеца на годината, което представлява повече от 50% от 22 милиарда долара в отчетени приходи за сегмента за лечение на затлъстяване и диабет през същия период.
Печалбите на компанията? Novo надстрои насоките си към Wall Street вече три пъти тази година. Компанията първоначално очакваше ръст на печалбите между 13%-19% през 2023 г. и сега е поставила летвата между 32%-38%.
"На Novo... може да се признае справедливо създаването на пазар за лекарства за отслабване, някак от нищото, където не е имало такъв преди - и такъв, който сега има многомилиарден потенциал", каза анализаторът на TD Cowen Securities Майкъл Неделкович, цитиран от Yahoo! Finance.
Нищо чудно, че инвеститорите са се влюбили в компанията. И не е чудно, че Yahoo Finance обяви Novo Nordisk за компания на годината за 2023 г.
"Работя в компанията повече от 30 години", каза той от щабd на Novo в Bagsvaerd. "Аз съм едва петият главен изпълнителен директор в 100-годишна компания, а сега растем с около 30%, след 100 години от нашия живот. И изведнъж имаме марки, които се превръщат в известни имена."
Йоргенсен, който започна в компанията като икономист, току-що завършил университета, добави: "Никога не сме имали продукти, които са широко известни. Така че мисля, че това създава някои предизвикателства как да се справим с това, но също така създава много възможности. "
Как Novo стигна до тук?
Как Novo улови културния дух на времето? Как един производител на инсулин се превърна в ежедневна разпознаваема марка, за един миг?
Произходът на компанията датира от 20-те години на миналия век (току-що отпразнува своята 100-годишнина), когато инсулинът е открит за първи път и Август Крог, датски професор, го донася в Дания от Канада, за да помогне при лечението на жена си, която има диабет.
Крог и други учени впоследствие създадоха Nordisk, което помогна диабетът да стане управляемо заболяване. След това двама бивши служители на Nordisk основават Novo и двамата се състезават, докато не се слеят през 1989 г., за да създадат инсулиновата електростанция, известна днес като Novo Nordisk. Компанията, в странна корпоративна структура, се контролира от Novo Nordisk Foundation, която има 25% дял. Фондацията осигурява финансиране за научноизследователска и развойна дейност в различни сектори, както и други нестопански начинания в Дания.
"Зад крепост от финансови признания стои компания, която се държи по-скоро като фондация и приема мисията си сериозно", каза професорът от Колумбийския университет и инвеститор Меган Фицджералд.
Тази мисия? Това е от уебсайта на компанията: "Нашата цел е да стимулираме промяната, за да победим диабета и други сериозни заболявания като затлъстяването и други сериозни хронични заболявания."
Инсулинът е основният бизнес на компанията от години и представлява 79% от нейните продажби от 25 милиарда долара през 2022 г. Но скорошният му бум на продажбите е свързан с доста нов клас лекарства, известни като GLP-1, които сигнализират на тялото да произвежда повече инсулин и за забавяне на храносмилането.
Тези медикаменти, всъщност съществуват от близо две десетилетия. Първият GLP-1 за диабет тип 2, Byetta от Eli Lilly, беше одобрен през 2005 г. Оттогава няколко компании се опитаха и не успяха да намерят успешен продукт за отслабване, а много от тях изоставиха усилията си за научноизследователска и развойна дейност за около десетилетие.
Не и Novo!
Първият продукт на Novo за лечение на затлъстяване, Saxenda, беше одобрен през 2014 г., но почти не направи пробив на пазара, тъй като осигурява само 8% загуба на телесни мазнини.
"Въпреки че [Saxenda] имаше доста слабо търговско представяне, те видяха възможността и я преследваха", каза Неделкович от TD Cowen.
Три години по-късно лекарството за лечение на диабет тип 2 Ozempic излезе на пазара, последвано от Wegovy през 2021 г. И Novo се бори да се справи с търсенето.
"Ние им казвахме на срещи от години: Най-накрая имате нещо, което работи", каза д-р Анджела Фич, основател на бизнес за отслабване, базиран в Масачузетс, наречен Knownwell.
Фич добави, който е платен говорител за Novo и президент на Асоциацията по медицина срещу затлъстяването: "Хора [влизаха] в кабинета ми и казваха: "О, Боже, това промени живота ми." Никога не сме чували това с другите лекарства, които използваме."
Изминалата година създаде перфектна буря от събития, в добър смисъл, за Novo в частност и фармацевтичния бизнес за отслабване/диабет като цяло.
От една страна, закачливи реклами за лекарства, вариращи от Jardiance, произвеждан от Eli Lilly и Boehringer Ingelheim, до Ozempic, са навсякъде - рекламират не само тяхната ефективност като лечение на диабет тип 2, но и способността им да помогнат при загуба на тегло и дори да намалят шансовете от инфаркт.
Инерцията продължаваше да се увеличава. Скоро имаше безкрайни истории за знаменитости - Шарън Озбърн и Трейси Морган, за да назовем само няколко - които взеха Wegovy и Ozempic и Mounjaro на Lilly.
След това имаше безкрайни приказки за недостиг и паникьосани диабетици, на които лекарствата им бяха изключени в магазините на CVS Health (CVS) и Walgreens (WBA). Добавяне към лудостта беше проучване, което показа, че семаглутид, активната съставка в Ozempic и Wegovy, помогна за намаляване на риска от инфаркт, инсулт или смърт от сърдечно-съдови заболявания с 20% сред хора с наднормено тегло или затлъстяване със сърдечни заболявания.
Какво предстои за Novo?
Въпреки целия си късмет, Novo се сблъсква с предизвикателства.
Въпреки че Novo сега контролира 54% от пазара на GLP-1, според последния отчет за печалбите на Novo, други се опитват да влязат в играта на GLP-1 - или се връщат обратно след дългогодишно прекъсване. Последните съобщения включват устния кандидат на Pfizer (PFE) и връщането на Roche (RHBGY) чрез придобиване на биотехнологичната Carmot.
"Други големи производители на биофармацевтични продукти... трябва да обсъждат на ниво съвет как потенциално да навлязат на пазара на затлъстяването", пишат анализаторите на Leerink Partners в скорошна бележка до клиентите.
Главният изпълнителен директор на Novo Йоргенсен каза: "Продължаваха много дискусии за... сега най-накрая има ефикасно лечение за хора, живеещи със затлъстяване, и тогава изведнъж целият пазар тръгва. И това е наистина завладяващо, но идва и с много упорита работа защото трябва да увеличим мащаба и да увеличим производството, както никога досега."
И разбира се, има не толкова малкият проблем със застрахователите, които не покриват лекарствата за затлъстяване. Ozempic и Wegovy, например, струват съответно $963 и $1349 на месец.
Високата цена по същество не позволява на много хора да използват лекарствата.
Какво предстои за Novo?
От една страна, компанията обяви миналия месец, че планира да инвестира общо 6 милиарда долара в разширяване на производствените си възможности в родната си страна - не само за да задоволи бума на лекарствата за отслабване, но и за да изпълни други лечения за други заболявания, които са в процес на подготовка .
Години наред Novo Nordisk е основен играч в областта на диабета, но ефикасността на лекарството при загуба на тегло и потенциалът за показване на положително въздействие върху други заболявания, като сърдечно-съдови заболявания, може да подтикне портфолиото на компанията да бъде по-разнообразно и ценно - нещо, което инвеститорите търсят от години.
През октомври Novo се отказа от 1,3 милиарда долара, за да придобие компания в късен етап с лекарство за хипертония, KBP Biosciences. Има няколко текущи проучвания за определяне на въздействието на GLP-1 върху други заболявания.
И Novo разглежда някои сделки за сливания и придобивания за биотехнологии в ранен етап.
"В момента търсим активи и придобиваме и лицензираме активи в кардиометаболичното [затлъстяване и диабет] пространство. Успехът на Semaglutide, създава платформа за нас след това да правим неорганични сделки и да придобиваме иновации отвън и наистина да допълваме и укрепваме нашите позиция в нови терапевтични области", каза Йоргенсен.
Историята на Novo може и тепърва да започва да се разгръща? Може би, посочи Фицджералд от Колумбийския университет. Но предстоят твърде много неизвестни, за да се каже това категорично.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.