В близо 500 магазина на водещите вериги за търговия с бързооборотни стоки у нас са били продадени български стоки за над 1,1 милиарда лева между март и октомври месец миналата година. През същия период почти 65% от продуктите в основните категории, продавани в техните обекти, са били доставени от родни производители.
Това показва проучване на Сдружението за модерна търговия (СМТ), в което участват компаниите Billa, Kaufland, Lidl, T Market, "ПроМаркет" и "Фантастико".
Според анкета, проведена между веригите, те работят с между 160 и 600 български производители в категориите "Месо и месни продукти", "Хляб и хлебни изделия", "Плодове и зеленчуци" и "Мляко и млечни продукти". Най-голям дял имат тези, доставящи хляб и други хлебни продукти - около 73 на сто, като в "ПроМаркет" това важи за 100% от асортимента.
70% е и делът на българските продукти при месата, като в T Market телешкото и свинското месо са 100% български, а във "Фантастико" това важи за пилешкото месо, както и за 99% от телешкото месо. След тях се нареждат млякото и млечните продукти с 69% дял.
"Данните от анкетата показват, че 44% от плодовете и зеленчуците в Billa, Kaufland, Lidl, T Market, ПроМаркет и Фантастико са отгледани в България. В тази категория трябва да се отчете факта, че поради географското разположение на страната, у нас се произвежда само една част от плодовете и зеленчуците, които хората харесват и биха искали да закупят. Освен това поради климата в страната има ясно изразена сезонност на производството на плодове и зеленчуци. Затова и през лятото делът на българските стоки в тази категория нараства значително и при Т Market и ПроМаркет надвишава 70%", посочват от СМТ.
През разглеждания в проучването период - за осемте месеца на миналата година, шестте търговски вериги са сключили 368 договора с нови български доставчици на месо и месни продукти, мляко и млечни продукти, хляб и хлебни изделия, плодове, зеленчуци и консервирани храни.
В резултат на това Billa е добавила към асортимента си нови 16 вида мед, а Kaufland - над 80 родни продукта от 30 производители, както и нови собствени марки - "Брей!" и "Шеф Месар".
"В периода март-октомври 2020 година членовете на СМТ проведоха редица кампании в подкрепа на популяризирането на родните продукти. Billa закупи 67 витрини за регионални и фермерски млечни продукти на стойност близо 300 хил. лв. и организира фермерски пазари на паркинга на магазина в квартал "Младост" в София в сътрудничество с фондация "Биоселена". "Фантастико" постави в своите магазини специален брандинг, обозначаващ продуктите от регионални производители и използва своите комуникационни канали, за да информира клиентите кои продукти са регионални", посочват от СМТ и добавят:
"Lidl проведе маркетингови акции с нови български доставчици на агнешко месо за Великден и Гергьовден, в резултат на което реализира близо 230 т. месо и стартира мащабна маркетингова кампания "Любимото идва при нас от цяла България", която представя български продукти и техните производители. Компанията предложи на свои български доставчици - земеделски производители временна ликвидна подкрепа чрез намаляване на срока на плащане до 7 дни. Lidl организира фермерски пазари за малки регионални земеделски производители на 8 локации в София, Варна и Бургас".
andrei
на 04.01.2021 в 11:23:47 #2За жалост от никъде не се разбира колко % от продадените стоки на всяка една верига(Била, Кауфланд, Лидл, Фантастико и т.н.) е от български стоки и колко от внос. Всички цифри, които са конкретно за мляко, патладжан и свинско не дават общата картина.
andrei
на 04.01.2021 в 11:23:22 #1За жалост от никъде не се разбира колко % от продадените стоки на всяка една верига(Била, Кауфланд, Лидл, Фантастико и т.н.) е от български стоки и колко от внос. За жалост всички цифри, които са конкретно за мляко, патладжан и свинско не дават общата картина.