Германските компании от Fortune 500 в Европа обявиха над 60 000 съкращения тази година, заради продължаващото икономическо неразположение в страната, което кара производителите да се чувстват несигурни, пише Fortune.

Големите германски работодатели, като Bosch, Thyssenkrupp, Deutsche Bahn и Siemens, обявиха тази година планове за съкращаване на хиляди работници в опит да се борят с падащите печалби след нестабилния икономически пейзаж след COVID.

Компаниите, които съставляват гръбнака на най-голямата икономика в Европа - Германия, се борят с макроикономически пречки, свързани с нарастващите цени на енергията и спадащото външно търсене, особен проблем в икономиката на Германия. Страната е зависима от износа. Очаква за втора поредна година на отрицателен икономически растеж през 2024 г.

Германските компании понасят последствията

Анализът на Fortune установи, че германските компании от Fortune 500 в Европа са обявили планове да съкратят над 60 000 работници, повечето от които идват от производствения сектор на страната. Цифрите са от съобщения тази година и може да са повече.

По-рано през ноември Bosch заяви, че планира да освободи 7000 служители, тъй като компанията предупреди за "трудна икономическа ситуация". Това последва съобщение от октомври, че групата ще съкрати работната си сила с 5500, след като председателят на Bosch Стефан Хартунг предупреди, че няма да постигне финансовите си цели за 2024 г.

Най-големият производител на стомана в Германия Thyssenkrupp има планове за съкращаване на общо 11 000 служители

Най-големият производител на стомана в Германия съкращава 11 000 служители

Компанията е засегната от конкуренцията, особено от Азия, глобалното свръхпредлагане на стомана, по-високите лихвени проценти и растящите цени на енергията

За още хиляди работници седмичното им работно време беше намалено от 38-40 часа на 35 часа срещу по-малко заплащане, което на практика им даде нежелана четиридневна седмица. Компанията е един от най-големите работодатели в Германия.

По-късно същия месец групата за инженерство и производство на стомана Thyssenkrupp заяви, че ще уволни 11 000 работници от стоманата, което представлява 40% от работниците в това подразделение. Компанията цитира познатия враг на евтиния китайски внос като мотивация за намаляването на персонала.

Производителят на камиони Daimler заяви през август, че ще въведе замразяване на работните места и ще намали работното време на служителите, което ще засегне главно заводите му в Германия.

Болката не се ограничава само до производствения сектор на Германия. През ноември технологичният конгломерат Siemens заяви, че може да съкрати до 5 000 работни места в своя бизнес за автоматизация, след като печалбите намаляха почти наполовина във водещия му бизнес в дигиталната индустрия.

Ford съкращава 4000 работни места в Европа

Ford съкращава 4000 работни места в Европа

Американският производител на автомобили заяви в сряда, че ще съкрати 2900 в Германия

Междувременно Deutsche Bank заяви през февруари, че ще уволни 3 500 служители в опит да повиши рентабилността, а през ноември освободи 111 висши мениджъри в отдела си за банкиране на дребно и частно банкиране.

Какво за Volkswagen?

Все пак в данните за съкращенията фигурира най-голямата компания в Германия и може би най-застрашената: Volkswagen. Автомобилният производител с 330 милиарда евро е на труден път да намали разходите си с 10 милиарда евро като част от стремежа за ефективност на фона на стабилни продажби.

Към днешна дата Volkswagen използва демографската крива, за да намали броя на служителите, като намали възрастта си за пенсиониране и предложи на по-възрастните служители щедри пакети за доброволно съкращаване.

Компанията обаче действа по-решително през последните месеци, отменяйки 30-годишно трудово споразумение, което гарантираше сигурност на работните места на нейните служители, като същевременно потвърди плановете си за първото си затваряне на фабрика в Германия в нейната 87-годишна история.

През септември анализаторите на Jefferies прогнозираха, че Volkswagen може да освободи 15 000 служители по време на кампанията си за намаляване на разходите, което ще представлява най-големият кръг от съкращения в Германия досега. Съкращенията обаче бяха задържани от преговори с мощния работнически съвет на Volkswagen.

Други германски производители на автомобили също до голяма степен отстъпиха при съкращенията досега. През ноември Mercedes-Benz заяви, че планира да намали годишните разходи с няколко милиарда евро през следващите години и отказа да изключи намаляването на работната сила като част от тази стратегия.