Royal Dutch Shell планира обяви мега план за производство на нисковъглеродни реактивни горива до 2025-а година. Така компанията ще опита да насърчи световните авиокомпании да намалят емисиите на парникови газове, съобщава Bloomberg. Авиацията, която представлява 3% от световните въглеродни емисии, се счита за един от най-трудните сектори за трансформация заради липсата на алтернативни технологии на реактивните двигатели.
Shell е един от най-големите търговци на петрол в света. Ако компанията наистина изпълни плона си и започне да произвежда по 2 милиона тона устойчиво гориво за авиация (SAF) до 2025-а, то това ще е десетократно увеличение спрямо днешното общо глобално производство.
От гиганта в сектора на гаровата твърдят, че произведено от отпадъчно олио за готвене, растения и животински мазнини, SAF може да намали до 80% от вредните емисии на авиацията. Към днешна дата Shell доставя устойчиво гориво, произведено от други компании, включително финландската рафинерия Neste.
Според прогнозите зеленото реактивно гориво, което може да се смесва с нормално авиационно гориво няма да доведе до голяма промяна на самолетните двигатели и спокойно може да съставлява 10% от глобалните продажбите на авиационни горива до 2030-а година.
Днес SAF представлява по-малко от 0,1% от глобалното търсене на авиационни горива. Според данните от 2019-а година, то достигна около 330 милиона тона.
Разрастването на пазара обаче е изправено пред няколко препятствия. Разбира се, основното е свързано с пари. Цената на SAF, която в момента е до 8 пъти по-висока от обикновеното гориво за реактивни самолети.
От Shell заявиха, че се надяват и други компании да последват примера й.
"Очакваме и други компании да се присъединят със собствени производствени предприятия", каза Анна Масколо, ръководител на Shell Aviation, пред "Ройтерс".
САЩ вече заявиха, че искат да намалят емисиите на парникови газове от самолети с 20% до края на десетилетието, като значително увеличат използването на SAF.
Shell планира да построи завод за преработка на биогорива в своята рафинерия в Ротердам с годишен капацитет от 820 000 тона, като SAF ще съставлява повече от половината от продукцията. Очаква се заводът да започне производство през 2024-а година.