Главният финансов директор на Tesla напуска компанията на фона на обещанията за по-евтини Model 3, производство в Китай до края на годината и печалба във всяко едно тримесечие на 2019 година, пише Reuters.
Напускането на Дийпак Ахуджа, както и по-ниската от очакваната от Уолстрийт печалба за края на 2018 г., прати акциите на компанията с 6 процента. Зак Кикрхорн, вицепрезидент по финансите, ще замени Ахуджа.
Вчера, по време на конферентен разговор с анализатори, главният изпълнителен директор Илън Мъск се похвали със силно търсене на Model 3. Компанията вече започва и доставките до Европа и Азия от завода си във Фремонт, Калифорния. Но призна, че е важно да намали разходите, а оттам и цената, за да може автомобилът да стане привлекателен за по-широк кръг потенциални клиенти.
"Трябва да бъде непреклонни що се отнася до разходите, за да можем да произвеждаме достъпни автомобили и да не фалираме", заяви той.
Компанията изрази оптимизъм, че може да постигне печалба през първото тримесечие на годината, въпреки намалените доставки на Model X и Model S, но предупреди, че пред нея стоят потенциални проблеми с доставките и логистиката на Model 3.
Tesla вече заяви, че планира да намали цената на най-евтиния си модел. Сега стана ясно, че това зависи в немалка степен и от започването на работата на заовда в Китай. Компанията иска да произвежда по 500 000 автомобила на година там най-късно до второто тримесечие на 2020. Първоначално тази цел бе поставена за 2018 г.
В началото фабриката в Шанхай ще произвежда по 3 000 Model 3 на седмица. В същото време заводът в Калифорния ще увеличи производството до 7 000 седмично до края на т.г.
"В крайна сметка имаме нуждата от завода в Шанхай, за да постигнем бройка от 10 000 седмично и тези автомобили да са достъпни", заяви Мъск. "Търсенето на Model 3 е невероятно високо. Пречката е достъпността".
По-рано този месец Мъск съобщи, че ще намали със 7 процента броя на служителите, за да намали разходите.
Инвеститорите се чудят дали Tesla, която досега никога не е завършвала цяла година на печалба, ще търси капитал, за да финансира планираното SUV Model Y, изграждането на заводи в Китай и Европа и разширяване на фабриката за батерии в Невада, позната на широката публика като Gigafactory.
Снощи Tesla заяви, че е приключила тримесечието с $4,3 милиарда кеш и може да плати облигациите с падеж март. В крайна сметка през последните три месеца на годината компанията има печалба от $139,5 милиона, спрямо $311,5 милиона през третото тримесечие. Общите приходи растат с 5,9 процента до $7,23 милиарда - малко над очакванията на анализаторите.
Макар че отбелязва второ поредно тримесечие на печалба, компанията завършва цялата година със загуба от над $1 милиард. Годината обаче може да бъде смятана за по-успешна и заради сериозния ръст на приходите - от $11 милиарда през 2017 до $21 милиарда през миналата.