Американската компания за споделено пътуване Lyft обяви в сряда, че купува европейската мобилна платформа FreeNow от германските автомобилни гиганти BMW и Mercedes-Benz за сумата от 175 милиона евро (198,40 милиона долара), съобщават световните агенции.

Придобиването бележи първото навлизане на Lyft на европейския пазар и се очаква да приключи през втората половина на 2025 г.

Lyft - най-големият конкурент на Uber, съкращава 30% от служителите си

Най-големият конкурент на Uber съкращава 30% от служителите си

Инвеститорите се надяваха, че Lyft ще бъде продадена

Под натиска на доминиращия на северноамериканския пазар Uber, Lyft търси нови възможности за разширяване на бизнеса си. Придобиването на FreeNow ще почти удвои потенциалния пазар на компанията и ще отвори врати към големи европейски градове като Лондон, Франкфурт, Париж и Милано.

Основана през 2009 г. като myTaxi, FreeNow е платформа със седалище в Хамбург, Германия, която предлага услуги, вариращи от традиционни таксита до наемане на електрически скутери и опции за споделяне на автомобили. Компанията оперира в повече от 150 града в девет европейски държави, включително Ирландия, Великобритания, Германия и Франция.

"Навлизаме на европейския пазар на добра цена и, което е по-важно, в подходящ момент," заяви изпълнителният директор на Lyft Дейвид Ришър, добавяйки, че компанията е във финансово силна позиция да се разшири.

След обединението, двете компании ще обслужват над 50 милиона потребители годишно.

FreeNow обяви през септември, че е постигнала точка на рентабилност благодарение на 13% увеличение на приходите за 2024 г. спрямо предходната година и фокуса си върху таксиметровите операции. Компанията генерира брутни резервации за над 1 милиард евро през 2024 г.

"Почти половината от таксиметровата индустрия в Европа все още е офлайн. Така че това е и източникът на голям потенциал за растеж," подчерта изпълнителният директор на FreeNow Томас Цимерман.

Ришър отбеляза, че компанията навлиза в Европа едва сега, защото е видяла възможност за разширяване след постепенно подобряване на услугата в Северна Америка: "Когато започнах преди две години, за съжаление губехме пазарен дял и пари. Сега ви взимаме около минута по-бързо, отказите от шофьорите са намалели до по-малко от 5%, шофьорите печелят милиарди долари на платформата, а операциите ни в Канада са се удвоили тази година спрямо миналата."

Lyft: една нула, която струваше 1.3 милиарда долара на инвеститорите

Lyft: една нула, която струваше 1.3 милиарда долара на инвеститорите

"Това беше лоша грешка и това е моя вина", каза главният изпълнителен директор на Lyft Дейвид Ришър

Усилията на Lyft да расте в Европа, като привлече повече от офлайн пазара, ще се сблъскат с конкуренцията на Uber, както и на естонската компания Bolt Technology, тъй като и двете компании имат силни позиции на европейския пазар.

Европейските регулации също оказват натиск върху компаниите за споделено пътуване да подобрят социалните придобивки за шофьорите, като гаранции за минимална заплата и платен отпуск, като същевременно увеличават натиска върху ценовите структури, за да осигурят справедливо заплащане.