Fiat Chrysler отново попадна под светлината на прожекторите тази седмица. The Wall Street Journal съобщи, че френската Peugeot има интерес да купи Fiat Chrysler Automobiles (FCA), а Financial Times, че Renault иска да се слее с японския си партньор Nissan и след това също да преследва сделка с италианско-американския производител.
Голяма част от привлекателността на FCA за потенциалните купувачи идва от 12-процентния им дял на пазара в Северна Америка. В САЩ производителят е основно фокусиран върху пикапи и SUV модели - и се радва на марж на печалбата далеч над стандартния за индустрията по света.
Peugeot е най-добрият вариант?
Peugeot отдавна е критикувана, тъй като разчита твърде много на европейския пазар. Около 90 процента от продажбите ѝ са на Стария континент. А анализаторите смятат, че цикълът е близо до своя пик.
"Има много смисъл за сливане между Fiat Chrysler и Peugeot и това не е от днес", казва Филип Хучуа, анализатор в Jefferies Equity пред CNBC.
Ако Peugeot иска да диверсифицира географския си микс, като стъпи и в САЩ, те могат да го направят и органично. Но дори и да успеят, това може да не създаде достатъчно голяма разлика за групата.
В същото време Fiat Chrysler ще получи икономии от мащаба и подобрен достъп до пазара в Европа, където автомобилите ѝ са недолюбвани.
Освен това конкуренцията намалява заради емисиите, което кара някои производители като GM, Ford и Honda да се изтеглят или да намаляват предлаганите модели.
Остава неясно обаче дали правителствата на Франция и Италия ще се съгласят на подобно сливане, смята Хучуа.
Тогава може би Renault-Nissan?
Северноамериканският бизнес на FCA ще бъде високооценен и от Renault-Nissan. По-рано стана ясно обаче, че френската компания първо иска пълно сливане с Nissan преди да започне разговори за друга голяма сделка. Комбинацията от Renault, Nissan и Fiat Chrysler ще може да се изправи пред световните лидери Volkswagen и Toyota.
А ако сливането между Renault и Nissan не успее, сделка с FCA изглежда още по-възможна. Френската компания може да остане без пазарен дял в САЩ и в такъв случай може да реши да намали дела си в Nissan и да реинвестира средствата във Fiat Chrysler.
Може ли Китай да купи Fiat Chrysler?
За китайските компании единственият възможен начин да се превърнат в световни е чрез сливания и придобивания. За разлика от японските и корейски производители, които станаха толкова силни заради контрола си върху местния пазар, китайските компании са в по-различна позиция.
Но заради политическата ситуация в момента възможността китайска компания да купи FCA, която има силно присъствие и наследство в САЩ, не е много вероятно.