Настроението сред потребителите в Германия остава мрачно малко преди коледния сезон, когато обичайно разходите на домакинствата растат значително. Дори временното намаляване на ДДС на стойност до €20 млрд. не може да накара германците да пазаруват, пише Reuters.

Берлин намали ДДС от 19% на 16% за период от шест месеца, като това бе една от основните мерки от програмата за стимулиране на икономиката на стойност €130 млрд. Тези мерки, заедно с директни помощи за родители и субсидии при покупката на "зелени" автомобили, помогнаха за достигане на 8,5% растеж на икономиката през третото тримесечие. Но домакинствата продължават да пестят. В същото време и много компании решиха да не намалят цените, а да използват намаленото ДДС, за да подкрепят баланса си. Една от причините е, че административната работа, нужна за целта, казва управляващите директор на германското подразделение на производителя на фитнес оборудване WaterRower Доминик Купрехт. Компанията обаче добави безплатни бонуси при покупка.

Централната банка изчислява, че около 40% от облекчението в ДДС не е достигнало потребителите.

И макар схемите за защита на работните места и други мерки да помогнаха за стабилизиране на разполагаемия доход, частното потребление остават под предкризисни нива. През третото тримесечие на 2020 г. домакинствата пестят 13,5% от доходите си — под рекордните 20,1% от второто тримесечие, но все пак необичайно високо. През третото тримесечие на 2019 г. процентът бе 9,2.

"Домакинствата остават предпазливи в разходите и пестят по-голяма част от доходите си от обичайно", посочва Клаус Михелсен, главен икономист в института DIW. В четвъртък пък изследване на GfK посочи, че настроенията сред потребителите са се помрачили заради новите мерки срещу вируса. Според Себстиян Дулиен, директор на Macroeconomic Policy Institute, от началото кризата германците са спестили със €70 млрд. повече спрямо същия период на миналата година. "Когато кризата приключи, тези пари могат да бъдат похарчени и да подкрепят възстановяването през 2021 г.", допуска той.

Междувременно Берлин няма намерение да удължи периода на намален ДДС след 1 януари 2021 г. Министърът на финансите Олаф Шолц смята, че връщането на данъка до нормални нива в края на този месец ще накара германците да пазаруват сега.

По-успешна бе програмата, която субсидира закупуването на електрически и хибридни автомобили, която този месец бе удължена до 2025 г. От влизането ѝ в сила регистрациите на "зелени" автомобили расте всеки месец, макар че общият пазар се сви. През октомври техният брой се учетвори до над 48 хил.