След 13 години безплатно паркиране в София, собствениците на електромобили може скоро да започнат да си плащат за престоя в различните зони. Това стана ясно през последните седмици от изказвания на кмета Васил Терзиев, а преди дни - и от разисквания в транспортната комисия на общинския съвет.

Готви се мащабна реформа на паркирането в София, която всички водачи ще усетят по джоба си.

Как Чикаго продаде "изгодно" платеното си паркиране, но получи горчив финансов урок

Как един от американските мегаполиси продаде "изгодно" платеното си паркиране, но всъщност загуби милиарди

Към 2023 година бе съобщено, че инвестицията от $1,15 милиарда е възвърната напълно

През 2012 г., когато все още колите на ток бяха по-скоро екзотика по софийските улици, беше взето решение за тях да не се плаща "синя" или "зелена" зона - като мярка, която да стимулира електрическата мобилност. Днес обаче в София има 20 000 електромобила, а местата за платено паркиране са малко над 30 000.

"Те заемат все повече паркоместа. Това се отразява на приходите ни, които на практика идват от по-малко места. В същото време работим с цени от 2012 г. Как да увеличаваме приходите?", запита Милова, цитирана от Медиапул.

Собствениците са очаквано недоволни. "Има много други способи и формули за попълване на тези дупки. Около 10% от автомобилите в София са електрически, просто ефектът ще бъде много нисък. Това намерение на Столичната община водят до връщане към старите мръсни автомобили", коментира пред bTV Груди Ангелов, член на УС на Националната браншова организация за електрическа мобилност.

Според общинския съветник от "Спаси София" Андрей Зографски все пак е постигнато съгласие с асоциациите в сектора за плащане - но на половин цена.

А тази цена е възможно да се повиши значително. По всяка вероятност София ще се сдобие с "червена" зона, чиято обсъждана цена е цели 5 лева на час. "Синята" зона ще поскъпне двойно до 4 лева на час, а "зелената" - тройно до 3 лева. Сегашните цени са от 2012 г.