Днес персоналът по наземното обслужване на Deutsche Lufthansa организира еднодневна стачка с искане за заплащане от 9,5%, което доведе до смущения в пътуванията по време на натоварения летен туристически сезон. Deutsche Lufthansa обяви, че ще отмени почти всичките си полети от основните си германски центрове във Франкфурт и Мюнхен в сряда, заради стачката на наземния екипаж. Седем от тези полети са от и до София.

В началото на юли петнайсет полета от и до Испания бяха анулирани, а 175 - забавени заради стачката на кабинния екипаж на две нискотарифни авиокомпании - ирландската "Райънеър" (Ryanair) и британската "Изиджет" (EasyJet). Дни по късно стачкуваха и работници на летище "Роаси - Шарл дьо Гол" в Париж.

 Lufthansa отмения почти всички полети от основните си германски центрове във Франкфурт и Мюнхен заради стачка

Най-голямата авиокомпания в Европа ще отмени 678 полета във Франкфурт и 345 в Мюнхен

Това ще доведе до допълнителни закъснения

И това са само част от стачките, които изостриха хаоса в европейската авиация още повече.

Какви обаче са правата ни при отмяна или забавяне на полета ни в случай на стачка?

Според решение C‑28/20 на Съда на ЕС стачката на персонал, необходим за полета, която има определени искания и срок, не попада в обхвата на понятието "извънредно обстоятелство" по смисъла на Регламент 261, което освобождава авиокомпанията от задължението да изплаща компенсация при забавен или отменен полет.

Извънредни обстоятелства обаче може да възникнат при стачки, оказващи влияние върху дейността на въздушния превозвач - например, ако протестират ръководители на полети или служители на летището.

Тайната зад хаоса на летищата в света може да ви изненада

Тайната зад хаоса на летищата в света може да ви изненада

Истината е, че през следващите няколко месеца няма много какво да се направи, за да се нормализира ситуацията

Благодарение на това съдебно решение трябва да се прави преценка на всеки отделен случай дали стачката се отнася до обичайното упражняване на дейността на компанията и дали тя попада в нейната сфера на контрол, обясниха от Европейският потребителски център. В случай, че тези две условия не са изпълнени, то обстоятелствата може да се определят като форсмажорни. 

Възможно е пътниците да получат обезщетение, в случай че самолетът кацне на крайната дестинация с повече от 3 часа закъснение. Превозвачът не дължи компенсация обаче, ако промяната е настъпила поради извънредни обстоятелства извън неговия контрол. Размерът на обезщетението зависи от дължината на маршрута - за най-масовите полети в Европа до 1500 км, сумата е 250 евро.