Омръзнало им да плащат все по-високи и смятани за спекулативни цени в магазините за хранителни стоки и в други търговски обекти, хърватите започнаха да превръщат недоволството си в бойкот, насочен към търговците на дребно. И както Money.bg вече писа, недоволството на Хърватия вече показват признаци на разпространение и в други страни на Балканите.

Това, което започна с онлайн призив на групи за защита на потребителите да бойкотират магазините за един ден, доведе до повече от 50% спад на продажбите в Хърватия миналият петък, разбрахме от международните агенции.

"Хърватия призова за спиране на този безумен ценови ръст", заяви пред местни репортери водещият защитник на потребителите Йосип Келемен, който помогна за организирането на бойкота. После отправи призив за нов бойкот.

"Този ​​път гласът на потребителите ще бъде още по-силен."

Какво се случва с цените в Хърватия?

Какво се случва с цените в Хърватия?

"За Бога, братя, не купувайте!", прозвуча в социалните мрежи

Неговата организация сега призовава за още по-амбициозен протест, като се насочи към три големи търговски вериги - Eurospin, Lidl и DM - за едноседмичен бойкот, който започва днес, пише Daily Sabah. А причината е следната - предполагаеми несъответствия в цените с други страни от ЕС.

Бойкотът ще бъде насочен и към Coca-Cola и други газирани напитки, заедно с бутилираната вода и перилните препарати. Хърватите са призовани да избягват услугите за доставки, банки, ресторанти и кафенета този петък, както и да не пазаруват онлайн, да не плащат сметки или да не зареждат гориво в рамките на днешния петъчен ден.

Снимка 684052

Хапеща инфлация. Виновни ли са търговците?

Припомняме, че протестите дойдоха, след като средните цени на храните в Хърватия скочиха с повече от 30% през последните три години, според официалните данни. Цените на основни продукти като яйца или хляб скочиха с близо 60 на сто.

Икономистите обаче твърдят, че търговците на дребно не носят по-голямата част от вината за поскъпването. Десетилетия на спад в селскостопанската продукция, приток на внос и прекомерна зависимост на икономиката от туризма, заедно с раздут публичен сектор, хроничен недостиг на работна ръка и висок данък върху добавената стойност (ДДС) от 25% подхраниха голяма част от инфлацията.

"Дефицитите на хранителни стоки са огромни, няколко милиарда евро храна се внасят. Това не е случаят с други туристически страни, като Испания. Те са в състояние да изхранят туристите", коментира икономистът Дамир Новотни.

Въпреки икономическата сложност, общественото възприятие все повече се насочва към търговците на дребно, като публикации в социалните медии показват на хърватите цените за едни и същи продукти в чужбина - с огромни разлики.

Снимка 701379

Източник: iStock

Потребителски групи подчертаха цената на германска марка шампоан, която струва 3,35 евро в Хърватия и което според тях е 130% повече от цената му в Германия.

За сравнение, в България цената на бутилка шампоан в същата търговска верига е с около 20% по-ниска, отколкото е в Хърватия, показа проверка на Money.bg. А хърватските потребители посочват цената на местните продукти, които са по-евтини в чужбина, където средните заплати са по-високи.

Един килограм популярна подправка, произведена в Хърватия, струва 7,69 евро в сравнение с 6,35 евро в шведска верига за хранителни стоки с намалени цени, според данни, публикувани от портала Index.hr.

Преливане на чашата

Гневът на потребителите обаче не е насочен само към търговците на дребно, общественият гняв се обръща и към правителството.

"Бойкотирах миналия петък и ще го направя отново", казва пред агенция AFP Марко Кнежевич, който работи като майстор в столицата Загреб.

"Това е и послание към властите, тъй като тяхната политика през годините доведе до всичко това - унищожихме производството", допълва той.

На този фон много хървати започнаха да шофират до близките Словения и Италия в търсене на по-евтини стоки. Дубравка, 45-годишна болногледачка, казва, че планира да започне да пътува до Словения веднъж месечно, за да свързва двата края.

"Най-лошото е да си плащаш и да мълчиш. Дори и да не плащам по-малко за някои артикули, ще оставя парите от данъка в Словения, така че в известен смисъл ще бойкотирам правителството", подчертава жената.

След успеха на бойкота от миналата седмица подобни призиви нарастват и в други места на Балканите, като публикации в социалните медии в Босна и Херцеговина, Черна гора, Северна Македония и Сърбия призоваваха потребителите да си останат вкъщи този петък.

Северна Македония подготвя бойкот на магазините заради високите цени. И не е само тя

Наша съседка подготвя бойкот на магазините заради високите цени. И не е само тя

Премиерът лично ще проверява дали търговците заобикалят закона

"След успеха на тази кампания в Хърватия, не виждаме причина да не опитаме същото", се казва в едно от  онлайн съобщенията, публикувани в Сърбия. Специално създадена група от потребители се насочи към пет от най-големите вериги за хранителни стоки д днешния ден.

Призивът идва по време на едни от най-големите протести в новата история на в Сърбия, при които правителството е подложено на нарастващ натиск, заради обвинения в корупция.