От 1-ви декември в София се забранява движението за най-замърсяващите коли. Това са автомобилите от най-масовите категории от М1 и N1 с Евро 1. Ограничението ще е в сила за лекотоварни коли до 3,5 тона с бензинов двигател с регистрация преди 1996 година и за дизелови коли с регистрация преди 2002 година.

Превозните средства ще имат забрана за движение в зоната на та.нар. "Малък ринг" (това е районът между булевард "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул."Ген. Скобелев", ул. "Опълченска", бул. "Сливница".) За колите с Евро 2 горепосочената забрана ще важи от 2025 година, а за тези с Евро 3 ще влезе в сила от 2028-а година, според Наредба на Столична община за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества на територията на общината.

източник: Столична Община

Нарушителите ще се наказват с глоба в размер от 50 до 500 лв., съответно с имуществена санкция в размер от 200 до 1000 лв. Столична община обмисля обаче а въведе гратисен период при налагането на глоби. Това заяви кметът на София Васил Терзиев. Според него това е справедливо. По думите кмета въвеждането на нискиемисионните зони все още е доста неуредено и не е имало достатъчно добра разяснителна кампания. Освен това софтуерът, който ще следи за колите в нарушение не е минал процедури и се обжалва, казва той. . "Системата не е съвсем готова, обмисляме гратисен период", заявява Терзиев, цитиран от БНР.

Актовете за нарушителите ще бъдат издавани от Столичната община, тъй като те са по Закона за чистотата на атмосферния въздух, а не по Закона за движение по пътищата. Събраните средства от глобите ще се ще влизат в бюджета на столична община.

Другата зона, в която предстоят да бъдат въведени забрани е така наречената "Голям ринг" (от бул. "Сливница", бул. "Данаил Николаев", бул. "Ситняково", бул. "П. Яворов", ул. "Атанас Дуков", бул. "Х. Ибсен" , бул. "П.Ю. Тодоров", бул. "И. Е. Гешов", бул. К. Величков"). От 1 декември 2025-а година там ще има забрана за движение на коли от група Евро 1, а от 2028-а година и на коли от група Евро 2.

Първите електрически велосипеди за споделено придвижване тръгват в София

Първите електрически велосипеди за споделено придвижване тръгват в София

С тях може да се развива скорост от 25 км/ч

Всички посочени ограничения няма да са в сила са хората, които живеят на територията на обособените зони.

Границите на териториите със забрана трябва да бъдат сигнализирани с табели, пътни знаци, както и "електронни табли, с променящо се съдържание", пътна маркировка, се казва в Наредбата. Тези зони може да се "оградят" с камери за видеонаблюдение, сканиращи устройства и т.н.

До 1 декември на входните улици по границата на Нискоемисионната зона (НЕЗ) ще бъдат разположени пътни знаци, които ясно обозначават нейния обхват. Автомобилите, чийто достъп ще е забранен до края на февруари 2024 г., ще могат да ползват заобиколни маршрути, посочват от Столична Община.

Практиката за въвеждане на нискоемисионни зони се налага по цял свят от години и в над 300 града в света има подобни рингове. Въвеждането им цели също ограничаване на задръстванията и създаване на по-добри условия на живот в градовете, казват още от СО.