Европейското небе и летища са изправени пред риск от насищане. Без значителни инвестиции за модернизирането на европейската система за управление на въздушното движение (Проект „Единно европейско небе"), въздушният ни трафик и летищата ще бъдат задръстени.

Публикувани от Европейската комисия доклади за напредъка по „Единно европейско небе" - проект с важни предложения за въвеждане на общоевропейска система за управление на въздушното движение до 2030 г. - „бият тревога", пише Портал Европа.

За проекта „Единно европейско небе"  2012 г. е от решаващо значение, като най-важните очаквани резултати са четири:

*схемата за ефективност, определяща най-важните цели на управлението на въздушното движение (УВД) (започваща в началото на 2012 г.);
*деветте „функционални блока въздушно пространство" (следва да бъдат въведени до края на 2012 г.);
*управителният орган на мрежата за УВД ;
*начало на етапа на внедряване на SESAR, технологичната част на проекта „Единно европейско небе" (от 2014 г.), като се преминава от етапа на научноизследователска и развойна дейност към въвеждане на ново оборудване и технологии.

Основни факти и цифри на  „Единното Европейско небе"

• Вече има 1,4 милиарда пътници годишно в 440 летища.
• Това означава 26 000 ежедневни полета в европейското небе.
• Всяка година се извършват 10 милиона полета; и ежегодното нарастване е с до 5 %.
• Така след 20 години ще имаме 16,9 млн. полета годишно - това означава, че през 2030 г. броят на полетите из Европа ще е равен на броя на жителите на Пекин.
• Предизвикателството - полети, които протичат гладко, безопасно и са навреме.
• Проблем: системата за управление на въздушното движение е остаряла; някои от основните използвани технологии датират от 50-те години.
• Решение: Модернизация на европейското въздушно пространство, с цел да се създаде общоевропейска система за управление на въздушното движение (УВД), която да модернизира разпокъсаната мозайка от 27 национални въздушни пространства.
а) утрояване на капацитета на въздушното пространство,
б) десетократно подобряване на безопасността,
в) намаляване на въздействието върху околната среда с 10 %,
г) намаляване на разходите за УВД с 50 %.