Подобно на повечето държави в Централна и Източна Европа Северна Македония също се радва на значителна експанзия на автомобилния сектор, стимулиран от по-ниските разходи и благоприятната политика в страната.

Всъщност съседката ни има традиция в това производство, като във времето, когато е част от Югославия, там се правят компоненти за сръбската компания Zastava.

Въпреки забавянето на македонската икономика през посткомунистическия период, приватизацията в страната доведе до привличането на чуждестранни инвеститори. А те от своя страна дадоха нов тласък на растежа, пише сайтът Emerging Europe.

Според прогнозите на Световната банка след нарастването на брутния вътрешен продукт (БВП) на глава от населението с 2,43% през 2018 година общият икономически растеж до 2020 година може да стигне 3,2%. И част от експанзията ще бъде благодарение на бързоразвиващото се производство на автомобилни компоненти.

Към момента в страната оперират 50 компании, специализирани в този бранш. До голяма степен те са привлечени от подходящото за техния бизнес географско разположение на Северна Македония, от която лесно могат да изнасят за пазари в Европа, Русия, Турция и Африка.

А доставките на автомобилни компоненти допринасят за 3,8% от общия експорт на страната, като тенденцията е към увеличаване на този дял.

От Emerging Europe посочват, че няколко основни фактора допринасят за бързото развитие на сектора в съседката ни. Един от тях е политиката на местните власти, насочена към привличане на чуждестранните инвеститори.

Нейният силен коз са ниският корпоративен данък, както и този върху доходите. Ставката на първия е в рамките на 10% (също колкото и в България), а за сравнение в Румъния той е 16 % и в Полша - 19%. Заедно с това ДДС-то е 18%, а при някои изключения то може да бъде намалено до 5%.

В допълнение износителите от Северна Македония имат свободен достъп до европейския пазар.

Друг фактор за привличането на чуждестранни компании в страната са ниските разходи за труд. Към 2018 година средната брутна заплата в страната е 580 евро, а тази в производствения сектор е на равнище от 490 евро.

Това равнище е сред най-ниските в региона, като междувременно там безработицата остава висока - близо 18 на сто към края на първото тримесечие на годината.

Според експерти Северна Македония може да се справи още по-добре в развитието на сектора през следващите години. Но преди това ще трябва да отговори на промените, пред които автомобилният пазар е изправен.