Стойността на флота от търговски кораби на Гърция е нараснала значително през последните няколко години. Общо тези активи са оценявани на 132,58 милиарда долара или с 32% повече в сравнение с преди 3 години. Това показват данни на консултантската компания VesselsValue, цитирани от местното издание Kathimerini.
Активният флот на южната ни съседка включва 4564 кораба на обща стойност от 117,59 милиарда долара. Към сметката обаче влизат и 187 плавателни съда, които в момента се строят. Тяхната оценка възлиза на почти 15 милиарда долара.
"Увеличението в стойността на търговската флота се дължи главно на по-високите такси за превоза на контейнери и за сухи насипни товари, но също така и за танкерите", посочват от изданието.
В същото време за същия период или от 2018 година насам броят на товарните кораби не се е увеличил толкова значително. Общо плавателните съдове в експлоатация плюс тези, които са в строеж, са 4833 при 4574 броя за 2018 година. От друга страна обаче средният тонаж на корабите е нараснал през последните 3 години, сочат изчисленията на Greek Shipping Cooperation Committee.
Според VesselsValue към 2021 година най-голяма възвръщаемост в южната ни съседка носят корабите, превозващи сухи насипни товари, които изпреварват танкерите и контейнеровозите. Първата категория е изчислявана на общо 46,7 милиарда долара, а следващите две на съответно 39,1 и 23,46 милиарда долара.
При контейнеровози пък има най-голямо нарастване на цената на транспорта, което съответно увеличава значително и стойността на самите товарни кораби. Превозът на един стандартен контейнер е поскъпнал от 1000 до 12 000 долара.
Съответно контейнеровоз с капацитет за превозването на 4500 контейнера е струвал 9,5 милиона долара през юни 2020 година, докато към юли 2021 година неговата стойност вече възлиза на 60 милиона долара.