По време на пандемията и най-вече в периодите на блокировки имаше огромен спад в покупките на дребно. След това обаче станахме свидетели на рязко възстановяване в периода, в който страните започнаха да се отварят отново.
Стигна се и до такава ситуация, че в момента стотици контейнерни кораби се редят на опашки на претоварени пристанища, най-вече в САЩ и Китай.
Недостигът на шофьори на камиони в Европа и САЩ допълнително усложнява ситуацията- товаренето на стоките е още по-бавно. Затварянето на пристанища, заради огнища на Covid-19 също допринася за задръстванията.
Освен това цените за превоз контейнерите са на рекордни нива. Превозването на контейнер от Азия в Европа струва 17 500 долара, което е в пъти повече в сравнение с цената преди година.
Според експерти някои корабни компании сега начисляват ставки, за да гарантират доставката в рамките на няколко седмици. Големите корабоплавателни компании отчитат най-високите си печалби от 2008 година досега.
Въпросът е дали проблемите в сектора са само краткотрайно явление или знак, че той издъхва?
Някои големи търговски компании вече закупуват свои собствени контейнери и кораби. Сред тях са американските конгломерати Walmart и Home Depot и шведската марка мебели Ikea.
Според говорител на Ikea компанията е закупила допълнителни контейнери и кораби, за да компенсира недостига на стоки.
"Изпращаме стоки с влак от Китай до Европа и инвестирахме във временни междинни складове в Китай, Виетнам, Индия, Индонезия и Тайланд", казват от компанията.
Безброй индустрии разчитат на непрекъснатото движение на транспортните контейнери по целия свят. Но дори в сектора да нямаше забавяния, пред търговците виси друг проблем. Недостигът на шофьори на камиони е особено осезаем във Великобритания, отчасти заради липсващите работниците от ЕС след Brexit, както и заради пандемията пандемията.
Въпреки, че корабоплавателните компании очакват да реализират рекордни печалби тази година, пред тях остават множество проблеми.
Според говорител на най -голямата корабна корабна компания в света Maersk забавянията в пристанищата оказват натиск върху графиците на корабите. Няколко дни задържане в едно пристанище може да доведе до двуседмично закъснение на контейнерен кораб.
Има ли решение?
По думите на Джак Крейг от APM Terminals, който е собственост на A.P. Moller - Maersk, автоматизацията играе огромна роля на пристанищата. Автоматизираните контролно-пропускателни пунктове в Гьотеборг в Швеция, които сканират всеки контейнер, влизащ в пристанището, са намалили времето за проверки с 30%, казва той.
Разширяването на флота от страна на компаниите обаче не е сигурно решени. Има неясноти относно това какви ще са новите разпоредби относно емисиите от корабоплаването през 2050 г., Някои компании са предпазливи от разширяването на флота си в момента, смята Крейг.
"Това е много скъпа грешка, ако поръчате 10 големи контейнерни кораба, които биха могли да ви струват 100-200 милиона долара, през 2050 г., може и да не можете да ги използвате", обяснява той.