Гърция въведе нова данъчна система за круизните пътници, посещаващи най-популярните ѝ острови, в опит да се справи с нарастващия проблем на свръхтуризма. От 1 юли пътниците, които пристигат на Миконос и Санторини с круизни кораби, ще плащат по 20 евро такса през пиковия летен сезон.
Таксата варира в зависимост от сезона и популярността на дестинацията - далеч не са само
За Санторини и Миконос се прилага най-високата ставка:
- Пиков сезон (1 юни - 30 септември): 20 евро на пътник
- След 30 септември: 12 евро на пътник
- Зимен период (1 ноември - 31 март): 4 евро на пътник
За останалите гръцки пристанища и по-малко посещаваните острови като Сирос и Сими таксите са значително по-ниски:
- Пиков сезон: максимум 5 евро на пътник
- Междинен сезон (април, май, октомври): 3 евро на пютник
- Нисък сезон (октомври - май): 1 евро на пътник
Мащабът на проблема
Статистиките показват сериозността на ситуацията. Само Миконос е приел 768 круизни кораба и около 1,29 милиона туристи през 2024 година.
Санторини пък е посрещнал над 1,3 милиона пътници, въпреки че островът е ограничил дневния брой пристигащи до 8000 души.
В първия ден от въвеждането на таксата четири кораба с около 8400 пътници бяха планирали да акостират в Санторини, надхвърляйки установения миналата година лимит от 8000 души на ден.
Цел и приложение
Средствата от новата такса ще бъдат пренасочени към финансиране на местни пристанищни и туристически проекти, както и за подобряване на претоварената инфраструктура. Елени Скарвели от Гръцката национална туристическа организация обясни пред "Индипендънт", че данъкът има за цел да осигури по-устойчив баланс между броя посетители и капацитета на популярните дестинации.
Гърция очаква да събере до 50 милиона евро годишно от новата мярка. Таксата се събира при слизане от кораба и се очаква да влезе в общата цена на круиза.
Реакции и контекст
Очаквано, не всички са доволни от нововъведението. Ръководителят на пристанищната администрация в Санторини се оплака от "нечестна конкуренция" между високооблагаемите острови и останалите дестинации.
От круизната индустрия подчертават, че техните пътници са малцинство от общия брой туристи и генерират 2 милиарда долара годишни приходи за Гърция. Съответно - виждат дискриминация.
Мярката се вписва в по-широката европейска тенденция за справяне със свръхтуризма, следвайки примера на Венеция и испанските дестинации, които също въведоха подобни ограничения.