Контейнерооборотът на пристанищата в света през 2025 г. може да намалее с 1%, или с около 1,8 млн. TEU, заради политиката на президента на САЩ Доналд Тръмп с налагането на високи вносни мита, съобщава Drewry в своя прогноза, пише "Комерсант".

Това ще бъде третият спад в глобалното търсене на контейнерни превози в историята на наблюденията на агенцията (води статистика от 1979 г.), т.е. за 45 години.

Предишното понижения при контейнерните превози като цяло в света беше свързано с пандемията, като през 2020 г. спадът беше от 0,9%. А преди това - при световната финансова криза от 2008-2009 г., понижението при контейнерните превози беше голямо - с 8,4% през 2009 година.

Понастоящем САЩ налагат вносни мита в размер на 145% върху стоки от Китай.

Агенцията изчислява, че дори ако съществуващите мита спрямо Китай бъдат фиксирани на ниво две трети от днешните, обемът на вноса от Китай в САЩ ще намалее с внушителните 40%.

Намалението на търсенето ще доведе до увеличаване на предлагането на капацитет на пазара на контейнерни превози и вероятно до намаляване на цените за превоз на единица товар, отбелязват от Drewry.

Ще припомним, че само преди дни президентът на САЩ Доналд Тръмп даде знак за потенциален обрат в търговската война с Китай, заявявайки, че високите мита върху китайските стоки "ще бъдат намалени значително, но няма да станат нула", съобщават световните агенции.

Коментарът на държавния глава идва след седмици на твърди позиции и действия, които вдигнаха митата върху Китай до смайващите 145%.

"145% е много високо и няма нивото на тарифите да бъде толкова високо. Няма да бъде близо до това ниво. Ще бъде намалено значително. Но няма да е нула.", бяха точните думи на Тръмп по пред репортери. Той трябваше да коментира по-ранно изказване на министъра на финансите Скот Бесент, че високите ставки на практика са наложили ембарго върху търговията между двете водещи световни икономики.

"Високите мита ще нанесат тежък удар и на доходите, и на цялостната бизнес среда у нас"

"Високите мита ще нанесат тежък удар и на доходите, и на цялостната бизнес среда у нас"

Най-засегнати ще бъдат секторите автомобилостроене, машиностроене, електроника и електротехника