Дисбаланси в търсенето и предлагането по региони установява Картата на висшето образование, съобщиха от Министерството на образованието и науката.
Проектът за Национална карта на висшето образование в Република България е публикуван за обществено обсъждане до 18 юли 2021 г.
Дисбалансите, описани в документа, са разминавания в търсенето и предлагането на образователни услуги на национално и регионално равнище. Дисбаланс е и реализацията на завършилите на пазара на труда по професионални направления и специалности от регулираните професии.
Пример за нарушен баланс е сравнението между общия капацитет, определен от Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) за всички професионални направления във всички висши училища, и реалния брой студенти. Средно за страната студентите са едва 53% от определения от НАОА общ капацитет.
В общо 29 професионални направления са заети по-малко от половината от отпуснатите бройки. Най-малко места са запълнени в професионално направление "Математика" - едва 19.1 %. Слаб е интересът също към "Теория на изкуствата", "Материали и материалознание", "Политически науки".
Броят на студентите е равен на определения капацитет в професионалните направления "Медицина", "Стоматология" и "Театрално и филмово изкуство". Над 90% са запълнени бройките за студенти още в професионално направления "Педагогика", както и в специалностите от регулираните професии "Зъботехник" и "Ветеринарна медицина".
Остават свободни над 10% от местата по държавна поръчка в 10 приоритетни направления. Сред тях са "Металургия" и "Математика", при които се заемат едва 64-65% от утвърдените бройки държавна поръчка, следвани от "Химически науки" със 71 %, "Военно дело" със 72 % и "Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми" със 74%.
Вълчев настоя вузовете да прекратят своята самодостатъчност
Обмислят 3-годишни бакалавърски програми
Почти половината студенти в България се обучават в 8 направления. Най-масовите професионални направления в национален мащаб са "Икономика", "Педагогика", "Администрация и управление", "Медицина", "Комуникационна и компютърна техника", "Информатика и компютърни науки", "Педагогика на обучението по ..". и "Право".
Разпределението на университетите и агенциите също не е балансирано. Най-много висши училища (27) има в Югозападния район за планиране, който включва София. На другия полюс е Северозападният район, в който е базирано само едно висше училище (Медицински университет - Плевен), а други три действат чрез филиали.
Регионални дисбаланси има при реализацията на хората с висше образование. За период от пет години - от 2015 г. до 2019 г. включително, са завършили 263 500 студенти. От тях 46.6% са излезли от висши училища в Югозападния район. Приблизително толкова са и висшистите, останали да работят в този район, част от който е и столицата. За разлика от Северния централен район, който повечето абсолвенти напускат скоро след своето дипломиране.
Националната карта на висшето образование в Република България ще бъде актуализирана всяка година, за да се определят нужните специалисти във всеки регион. В Националната карта ще се вписва и ресурса от преподаватели и кандидат-студенти, както и възможностите за привличане на чуждестранни студенти и на българи, живеещи в чужбина.
Картата на висшето образование и данните от Рейтинговата система на висшите училища в България ще са базата при определяне на държавния прием за обучение, при разкриването на нови висши училища или филиали. Целта е да има балансирано развитие на мрежата от университети, която да отговаря на реалните нужди на регионите и на прогнозите на пазара на труда.
GolaVoda
на 19.06.2021 в 00:01:26 #2това което не можем да одерем (1) го берем от растенията (2) а всичко останало го копаем (3). това се нарича създаване на материални блага - правят го индианците после следва разпределянето на благата това го правят вождовете у нас има 0 индианци и безкрайно много вождове.. гладни вождове..
GolaVoda
на 18.06.2021 в 21:30:42 #1Никакви карти няма да помогнат..! затъпелите родители не могат да насочват децата си .. самите те не разбират, не знаят, не могат да решат.. това са родители от времето, когато се появиха предавания като Биг Брадър.. това са профанизирани хора.. Които са чували за Златка Черната, но не са чували приказката за принца, който за да си вземе булка се учил да плете върбови кошници. такива родители пазят децата си да не се изкалят да не се изцапат.. те ги насочват към логии психология социология, европеистика дръндарнистика, право, филологии, теологии икономики, статистики, стъкмиститики, и т.н какви ли не логии и истики- и мениджмънти все едно, че с университет или техникум тяхното гардже ще стане монижър на нещо... не ще стане продавач консултант.. какви ли не измислени специалности с хуманитарен или псевдохуманитарен характер.. Един вид всички учат за вождове но индианци няма.. драги глупачета много ще мизерувате.. щото не всичко могат да бъдат вождове.. ви ще сте вождове без индианци...