Тази седмица метрото в София навърши точно 27 години. На 28 януари 1998 година беше пуснат в експлоатация първият участък, който свързваше "Сливница" и "Константин Величков". Днес столичният "Метрополитен" разполага с 52 влака по първата и втората линия и с 30 по третата.
От едва 6 км в началото, днес в българската столица са изградени 52 км метролинии, като в момента се строят нови 9 км. Още 20 км е предвиденото разширяване в различни участъци на София.
Източник: iStock
"Три нови метростанции се очакват още в края на тази година. Това са метростанция "Стадион Георги Аспарухов", втората е "Владимир Вазов", а третата ще се казва "Хемус". В момента полагаме големи усилия за обучение на нови машинисти и специалисти, защото имаме спешна нужда от такива", коментира пред Money.bg инж. Стоян Братоев, който е изпълнителен директор на "Метрополитен".
Той си спомня добре пускането на първия влак на метрото в София и е горд, че през годините столичната подземна железница не спира да се разширява и е една от най-модерните в Европа.
Източник: архив ЕПА
Коя е най-старата подземна линия
Рожденият ден на метрото в София ни дава повод да се замислим за най-старата подземна железница в света. Става дума за метрото в Лондон.
На 10 януари в далечната 1863 година тръгва първият влак между "Падингтън" и улица "Фарингдън". Втората линия на подземния транспорт в Лондон започва оперативна дейност пет години по-късно, припомня сайтът Transport for London. От създаването си до наши дни над 160-годишната история на лондонското метро е изпълнена със събития.
Ранната версия на британското метро всъщност представлявала голямо инженерно постижение, но същевременно парните локомотиви предизвиквали постоянна мъгла в тунелите и на станциите. А единственият оцелял парен локомотив от 60-те години на 19-и век може да бъде видян в Лондонския музей на транспорта.
През 1908 г. за първи път започва да се използва наименованието "Underground", което се превръща в нарицателно за лондонското метро.
Първите схеми на подземни железопътни маршрути датират от 30-те години на 19-и век, като в карйна сметка става ясно, че Лондон се нуждае от подземна железница, за да се облекчи наземния трафик. Първата копка е направена едва през януари 1860-а година.
Първото докладвано пътуване през първата подземна железопътна линия в Лондон се състои на 28 ноември 1861 година, когато група неназовани журналисти се качват на влак в Падингтън и правят кратка разходка до улица "Чапъл". Малко по-късно, на 24 май 1862 година Уилям Гладстон и съпругата му са пътували по маршрута в открита карета.