Тази седмица метрото в София навърши точно 27 години. На 28 януари 1998 година беше пуснат в експлоатация първият участък, който свързваше "Сливница" и "Константин Величков". Днес столичният "Метрополитен" разполага с 52 влака по първата и втората линия и с 30 по третата.

От едва 6 км в началото, днес в българската столица са изградени 52 км метролинии, като в момента се строят нови 9 км. Още 20 км е предвиденото разширяване в различни участъци на София.

Снимка 682905

Източник: iStock

"Три нови метростанции се очакват още в края на тази година. Това са метростанция "Стадион Георги Аспарухов", втората е "Владимир Вазов", а третата ще се казва "Хемус". В момента полагаме големи усилия за обучение на нови машинисти и специалисти, защото имаме спешна нужда от такива", коментира пред Money.bg инж. Стоян Братоев, който е изпълнителен директор на "Метрополитен".

Стоян Братоев, "Метрополитен" ЕАД: След 3 години "Слатина" и "Гео Милев" ще имат метро

Стоян Братоев, "Метрополитен" ЕАД: След 3 години "Слатина" и "Гео Милев" ще имат метро

Строителството, пробиването на тунелите и доставката на влаковете ще струва общо 540 милиона лева без ДДС

Той си спомня добре пускането на първия влак на метрото в София и е горд, че през годините столичната подземна железница не спира да се разширява и е една от най-модерните в Европа.

Снимка 214333

Източник: архив ЕПА

Коя е най-старата подземна линия

Рожденият ден на метрото в София ни дава повод да се замислим за най-старата подземна железница в света. Става дума за метрото в Лондон.

На 10 януари в далечната 1863 година тръгва първият влак между "Падингтън" и улица "Фарингдън". Втората линия на подземния транспорт в Лондон започва оперативна дейност пет години по-късно, припомня сайтът Transport for London. От създаването си до наши дни над 160-годишната история на лондонското метро е изпълнена със събития.

Ранната версия на британското метро всъщност представлявала голямо инженерно постижение, но същевременно парните локомотиви предизвиквали постоянна мъгла в тунелите и на станциите. А единственият оцелял парен локомотив от 60-те години на 19-и век може да бъде видян в Лондонския музей на транспорта.

През 1908 г. за първи път започва да се използва наименованието "Underground", което се превръща в нарицателно за лондонското метро.

Първите схеми на подземни железопътни маршрути датират от 30-те години на 19-и век, като в карйна сметка става ясно, че Лондон се нуждае от подземна железница, за да се облекчи наземния трафик. Първата копка е направена едва през януари 1860-а година.

Сърбия подписа сделка за €720 милиона с китайска компания за изграждане на метро в Белград

Сърбия подписа сделка за €720 милиона с китайска компания за изграждане на метро в Белград

Мрежата на метрото първоначално ще се състои от две линии

Първото докладвано пътуване през първата подземна железопътна линия в Лондон се състои на 28 ноември 1861 година, когато група неназовани журналисти се качват на влак в Падингтън и правят кратка разходка до улица "Чапъл". Малко по-късно, на 24 май 1862 година Уилям Гладстон и съпругата му са пътували по маршрута в открита карета.