Мери Бара, главен изпълнителен директор на General Motors, наскоро се изправи пред въпрос, с който почти всеки автомобилен директор се е сблъсквал през последната година: Защо компанията се представя толкова слабо в Китай?

Компанията е в страната от 1924 г. и преди по-малко от десетилетие беше лесен източник на пари за GM, носейки "автоматични" 2 милиарда долара годишно за инвеститорите. Американският автомобилен гигант продаваше милиони автомобили Buick и Chevrolet в Китай, като в продължение на повече от десетилетие продажбите там надвишаваха тези в САЩ.

Мери Бара: 10 години начело на General Motors и най-влиятелната жена в света на бизнеса

Мери Бара: 10 години начело на автомобилен гигант и най-влиятелната жена в света на бизнеса

Топлата връзка на Бара с GM започва през далечната 1980 г.

Днес ситуацията е коренно различна. Китайският бизнес на GM, предимно съвместно предприятие с държавния производител SAIC Motor, сега губи милиони долари на тримесечие. Производители на електрически автомобили като Tesla на Илън Мъск и местни конкуренти като BYD и Geely изместват утвърдените модели на GM, пише Fortune в свой материал.

През декември 2024 г., GM разкри, че проблемният им китайски бизнес ще струва 5 милиарда долара под формата на обезценки и разходи за преструктуриране. Продажбите на компанията в Китай са спаднали драматично от върха си през 2017 г. - от 4,04 милиона превозни средства до 1,8 милиона през 2024 г.

Твърде ниска скорост

Променящият се автомобилен пазар в Китай изпревари способността на GM да се адаптира. През 2019 г. Tesla откри своята фабрика в Шанхай и започна да произвежда електромобили за китайския пазар. Китайските потребители се насочиха към "превозни средства с нова енергия", категория, която включва както plug-in хибриди, така и изцяло електрически превозни средства.

Десетки стартъпи за електромобили се появиха в страната, подкрепени първоначално от щедри производствени субсидии от Пекин и други провинциални правителства.

Септември се оказа рекорден за китайските EV производители

Септември се оказа рекорден за китайските EV производители

За 5 от компаниите в местния Топ 6 миналият месец беше най-добрият до момента

BYD, която съществува само една четвърт от живота на GM, продаде 4,3 милиона автомобила през 2024 г., поставяйки се в една категория с Honda и Ford. Дори Xiaomi, известна със смартфоните си, дебютира с първия си електромобил преди година и вече е продала 140 000 автомобила.

GM сега се опитва да въведе електромобили на китайския пазар, но жестока ценова война е намалила маржовете в целия сектор. Традиционните производители като GM и партньора им SAIC Motor са обременени със скъпи взаимоотношения с доставчици. Моделите на GM също така не притежават дигиталните екстри, които сега са обичайни в произведените в Китай електромобили.

Голямата картина

Въпреки проблемите в Китай, глобалният бизнес на GM остава стабилен. Компанията отчете приходи от 140 милиарда долара за първите три тримесечия на 2024 г., което представлява 8% ръст на годишна база. Печалбите също са нараснали с повече от 10% за същия период. GM се представя особено добре в САЩ, завършвайки годината на първо място в общите продажби.

GM обещава да остане в Китай, като работи в тясно сътрудничество със SAIC за възстановяване на бизнеса. "Смятаме, че след преструктурирането това все още може да бъде пазар, в който можем да участваме по подходящ начин и който може да носи растеж за General Motors", каза Бара през октомври.

Паднали гиганти: General Motors, които подцениха електромобила

Паднали гиганти: General Motors, които подцениха електромобила

Моделът EV1 можеше да бетонира компанията на технологичния връх, но мениджмънтът на компанията реши друго

Въпреки това, анализаторите отбелязват, че компанията - особено под ръководството на Бара, има история на изтегляне от губещи начинания, което поставя под въпрос дългосрочния ангажимент към китайския пазар.