За да се провали една голяма компания обикновено не е достатъчна една-единствена грешна стъпка. Нужни са усилия - последователни, сериозни и със сигурност в грешната посока. Има обаче издънки, които са симптоматични за това, че днешният пазарен лидер утре ще е на опашката. Или в миналото.

В това малко по-специално издание на поредицата ни "Паднали гиганти" ще говорим точно за един такъв случай. Той е симптоматичен за иконата на американското автомобилостроене - General Motors. Компанията създава първия наистина използваем електромобил - години преди конкуренцията, но след това активно работи за неговия провал.

Нежеланите ефекти, които могат да се появят след бързото навлизане на електромобилите

Нежеланите ефекти, които могат да се появят след бързото навлизане на електромобилите

Готови ли сме за промяна?

Историята на GM EV1 не е само историята за възхода и падението на един модел кола. Той показва проблеми в стратегическото мислене на концерна, които по-късно ще му костват позицията на световния автомобилен пазар.

Една голяма иновативна компания

През 80-те GM е една от водещите компании в света по отношение на алтернативното задвижване. През 1987 г. прототипът Sunraycer печели World Solar Challenge - обиколка на Австралия с автомобили със соларно задвижване. През 1990 г. компанията събира погледите пресата и почитателите на автомобилите с красивия концептуален автомобил Impact, който е последващо развитие на Sunraycer с помощта на специализираната в областта на военните дронове компания AeroVironment.

Снимка 618791

Източник: Wikimedia Commons

Босът на GM Роджър Смит обявява, че моделът ще влезе в серийно производство с цел от поточната линия да слязат 25 000 бройки. При тестовете Impact, който се задвижва с помощта на 32 оловно-киселинни батерии (на принципа на автомобилния акумулатор - б.р.), достига скорост от 295 км/ч.

Калифорнийският борд за въздушни ресурси (CARB) също е впечатлен от колата. Толкова, че налага изискване всички автомобилни производители в Топ 7 да започнат да предлагат модели с нулеви емисии с конкретни цели - 2% дял през 1998 г., 5% - през 2001 г. и 10% - през 2003 г.

Първи опити, първи колебания

През 1994 г. GM започва програмата PrEView, в рамките на която 50 ръчно направени коли Impact се дават за по 1-2 седмици на водачи, които след това да споделят опита си. В техните гаражи фирма монтира зарядни устройства.

Очакванията в компанията са за не повече от 80 доброволци. Налага се да закрият телефонния номер, след като се обаждат 10 000 в Лос Анджелис и 14 000 - в Ню Йорк.

Снимка 618788

Източник: Wikimedia Commons

Отзвукът от тестовете е много положителен - както от водачите, така и от журналистите.

General Motors обаче не изглеждат очаровани от големия интерес към електрическия си автомобил и това е забелязано от NYT. Според авторитетното издание компанията се е надявала PrEView да покаже, че електромобилите все още не са готови за масова употреба и затова разпоредбите в Калифорния трябва да бъдат променени.

Всички 50 бройки Impact от тестовете са иззети от GM и са дадени на скрап. Това е предвестник на събитията, които предстоят.

Дебютът на EV1

Серийният вариант на Impact - GM EV1, дебютира през 1996 г. Колата се предлага само и единствено на лизинг, като все още официално нейните водачи се водят участници в изпитване на технологията в реални условия.

Първите коли са отново с оловно-киселинни батерии, имат около 140 километра автономия и струват еквивалента на 60 000 сегашни долара. Не всеки може да я вземе на лизинг - желаещите минават през процес на подбор спрямо локацията си.

Снимка 618790

Източник: Wikimedia Commons

През 1999 г. започва внедряването на NiMH батерии, които намаляват теглото и увеличават пробега до над 220 километра. За сравнение, това между 50 и 100 километра повече в сравнение с първата генерация на Nissan Leaf, която се продава цели 10 години по-късно.

Една от всеки седем коли, продадени в световен мащаб, е електромобил

Една от всеки седем коли, продадени в световен мащаб, е електромобил

ЕС е от най-големите парази

В EV1 са приложени за първи път много технологии, които и до днес се използват при автомобилите със стандартно или алтернативно задвижване - запалване без ключ, електрически спирачки, by-wire ускоряване, спиране и избор на предавка, сензори за налягането на гумите, регенеративно спиране и т.н. Зареждането е индукционно - не са необходими кабели.

Снимка 618786

Източник: Wikimedia Commons

Произведени са общо 1117 броя EV1 от две генерации. Те придобиват култов статут сред по-заможните автолюбители. Не е случайно - в края на 90-те, това наистина е кола от бъдещето.

Прибързаният финал

За пред камерите, GM подкрепя ентусиазирано EV1 през първите му месеци. Мултимилионният рекламен и маркетинг бюджет обаче постепенно се свива още към 1997 г. Тъй като колите не се карат от случайни хора, сред тях има и такива, които буквално със свои средства продължават популяризирането на модела.

General Motors обаче явно имат съвсем различни планове. Въпреки инвестирането на между 300 и 500 млн. долара в програмата за сериен електромобил, от компанията са по-склонни да се впуснат в политическо лобиране и съдебни битки за промяна на разпоредбите, отколкото да разгърнат производството в по-голям мащаб (и така да намалят иначе доста високата цена на бройка).

Снимка 618785

Източник: Wikimedia Commons

Пред властите компанията цитира свои проучвания, според които няма достатъчно интерес към електромобилите - макар последващи проучвания по същата методология да показват коренно различни резултати и да доказват наличието на пазар. Автомобилният бранш вече говори за друга алтернатива на бензина и дизела - водорода, който по онова време е толкова далеч от комерсиална употреба в автомобилите, че няма вероятност производителите да бъдат накарани да го включат в продуктовата си гама.

Добра идея ли е покупката на електромобил втора ръка

Добра идея ли е покупката на електромобил втора ръка

Преди да си закупим електрическа кола на старо трябва да сме доста добре информирани за нея

За автомобилния гигант колите на ток не изглеждат нито печеливши, нито перспективни - или поне изглежда по-лесно всичко да продължава постарому. "Електрификацията" на продуктовата гама и през 2023 г. е много скъпо начинание за всеки производител, а и заедно с нея се променя и целият изключително доходоносен бизнес с резервни части.

Снимка 618789

Източник: Wikimedia Commons

Не е трудно да си представим как за висшия мениджмънт на GM иновацията в един момент може да стане нежелана. Особено когато модели като пикапите и Hummer серията са налични тук и сега и носят много пари.

Дали в случая е имало натиск и от страна на силното нефтено лоби, няма как да знаем, но е факт, че петролните компании през годините са имали пиар кампании, насочени именно срещу електромобилите.

General Motors vs. Tesla - в коя си заслужавате да инвестирате?

General Motors vs. Tesla - в коя си заслужавате да инвестирате?

Един анализ на двете автомобилни компании

Въпреки бурното развитие на Li-Ion батериите през 90-те, те така и не са внедрени в EV1 - въпреки че е имало подобни планове и въпреки че според някои специалисти това е могло да увеличи пробега значително и да направи модела още по-атрактивен. Хибридните прототипи също не стигат до серийно производство. Причината е, че GM решават, че със завършването на последната серия през 1999 г. са вложили достатъчно пари.

Снимка 618784

Източник: Wikimedia Commons

Така през 2003 г. General Motors започва да си прибира колите - още от предходната година спира подновяването на лизинговите споразумения. С нетипично голямо настървение компанията унищожава почти всички бройки EV1, като само няколко са дадени като статични експонати в музеи. Целият процес е съпроводен с протести и скандали.

Епилог

През август 2004 г. няма нито една бройка GM EV1 на пътя - поне официално; има няколко случая, в които шофьори успяват да укрият колите си и продължават да ги ползват "нелегално".

Снимка 618787

Източник: Wikimedia Commons

Въпреки всичките усилия на босовете на General Motors, обаче, алтернативното задвижване настъпва в автомобилния свят - просто те вече не са лидери. Всъщност, GM към онзи момент вече не са лидери в нищо. Поредица от погрешни стратегически решения довежда до това администрацията на президента Барак Обама да вземе непопулярното решение да спаси на практика фалиралата компания през 2009 г.

По същото време Рик Вагонър - изпълнителният директор на GM, "убил" EV1, коментира в интервю, че това е била най-голямата му грешка на поста.

С днешна дата най-големият играч на американския автомобилен пазар е Toyota - една от компаниите, които първи успяха да внедрят алтернативни технологии на задвижване в своите коли. Вероятно има ирония и в това, че GM замисля завръщане в Европа като марка... само за електромобили.

General Motors планира да се върне в Европа като марка само за електромобили. Какви модели ще пусне на пазара?

General Motors планира да се върне в Европа като марка само за електромобили. Какви модели ще пусне на пазара?

Очаква се първите пазари да бъдат скандинавските страни като Норвегия, Швеция, Дания

Тъжната история на уж "безперспективния" GM EV1 впечатлява един млад онлайн предприемач, който решава да започне бизнес с електромобили. Името му е Илон Мъск.