Когато се прави сравнение между две компании, трябва да сте сигурни, че не сравнявате "ябълки и круши", или най-малкото, че е налице свързаност в бизнеса на съответните корпорации.
На пръв поглед, може да изглежда, че разликата между двете щатски компании - General Motors, най-големият щатски производител на автомобили, с вековна история, и Tesla, относително нова и считана за технологична компания, може да е от "земята до небето". Но това само на пръв поглед.
При по-задълбочен анализ, може да се видят много общи неща между двете компании. А най-значимото в тази насока е, че GM иска и полага сериозни усилия и инвестиции да достигне Tesla по отношение на електрическите автомобили.
А това, че Tesla пък заложи бъдещето си на достъпните електромобили в лицето на Model 3, също трябва да ни говори много по отношение на пътя, който компанията смята да поеме и от високо-технологична компания да се превърне в масов производител на автомобили, макар и електрически. А това е нещото, в което GM имат много повече опит през последните векове.
Тоест ако сметнем, че Tesla е склонна да се приближи в по-голяма степен до традиционните автомобилни компании в бъдеще и да стане масов производител на електромобили, а GM е готова да инвестира масирано в технологиите на бъдещето, то двете компании вече мога и да се приемат като работещи в един сектор и директни конкуренти.
Същите размисли могат в пълна сила да се отнесат и до други компании - а защо не дори и в по-голяма степен и до най-големите производител на луксозни автомобили в лицето на BMW и Daimler. От там също планират десетки електрически модели в бъдеще, като правят милиарди инвестиции в тази насока.
Volkswagen пък направи най-големия залог от всички водещи производители, като планира след години да е изцяло производител на електрически модели. Като имаме предвид, че немската компания е най-големия европейски автомобилен производител, то можем да се досетим какво е бъдещето според компанията.
Но да се върнем на сравнението между GM и Tesla.
Започваме с това, че за последната една година акциите на Tesla поскъпнаха със 167%, като пазарната капитализация на компанията е в размер на 120 милиарда долара. За същия период книжата на GM са поевтинели с 46%, а пазарната й капитализация е 33 милиарда долара, или около една четвърт от тази на по-младия си "технологичен конкурент".
General Motors е все още печеливша (все още, защото не се знае как коронавируса ще повлияе на резултатите), като съотношението й цена-печалба е едва 5.
За сравнение Tesla е с бъдещо съотношение цена-печалба (защото няма такова за последните 12 месеца) от 113. Високото съотношение сочи към очакванията на експертите за ускоряване на повишението на финансовите резултати.
Интересен обаче е фактът, че това съотношение се повишава от 95.2 към края на миналата година, най-вече заради ръста в цената на акциите.
Трябва да се има предвид, че всяко занижаване на прогнозираните резултати, заради коронавируса, може да доведе до още по-голямо повишение на това съотношение при технологичния производител.
Ако съпоставим приходите, GM е реализирал приходи в размер на 137.2 милиарда долара за последната година, като те са намалели с 19.7% на годишна база през последното тримесечие.
За същия период Tesla е реализирала приходи от 24.58 милиарда долара, или повече от пет пъти по-малко. За всички, които се кълнат в ускорения ръст на продажбите на компанията са данните, че през последното тримесечие, ръстът на приходите на годишна база е едва 2.2%. Да, определено е по-добре от спада в продажбите на GM от близо 20%, но все пак трябва да се има предвиди представянето в цената на акциите на двете компании.
Предвид на сериозната волатилност в цената на акциите на Tesla, малко странно изглежда бетата от 0.73, която би ви заблудила, че не са много волатилни (поне съпоставени с представянето на индексите). Но трябва да имате предвид, че през последната една година, акциите на компанията са се търгували в диапазона между 176 и 968 долара, което може да се окаже малко повече за нервите на по-консервативните инвеститори.
За сравнение, бетата на GM (петгодишна на месечна база) е 1.5, но акциите й са се колебали в диапазона между 14.33 и 41.90 долара за брой и в момента са с 50% над най-ниското си ниво. За същия период Telsa е поскъпнала близо четири пъти - от дъното си за последната една година.
Сериозно различие е налице при кешовите наличности и задълженията на двете компании. Tesla разполага с кеш в размер на 6.3 милиарда долара и дълг в размер на 14.7 милиарда долара. Докато GM - има 20.5 милиарда долара кеш и дълг от 104.58 милиарда долара. И докато тук точките на пръв поглед отиват при Tesla, трябва да се има предвид, че предвид далеч по-големите й инвестиционни нужди, като технологична компания, тя е много по-зависима от крехките си парични потоци, в сравнение със своя по-голям конкурент.
Едно от най-големите различия за инвеститорите обаче е - дивидентът. И да - дивидентът на GM най-вероятно ще бъде орязан, а защо не и напълно замразен за известно време. Към днешна дата и на база на историческите дивиденти, доходността е в размер на цели 6.6%. Едва ли ще остане толкова висока в бъдеще в среда на икономически трудности. Но друг факт е, че акционерите на GM (ако компанията продължи да съществува) някой ден най-вероятно ще вземат отново дивидент, докато тези на Tesla сигурно ще трябва още дълги години да разчитат само и единствено на капиталови печалби.
От техническа гледна точка, акциите на GM са във фаза на "смъртоносно пресичане" (50-дневната пълзяща средна е под 200-дневната, което е лош технически сигнал за акциите й). Добрата новина - следващото пресичане ще е "златно". Лошата - докато това не се случи, се приема, че трендът е негативен в средносрочен и дългосрочен план.
Напълно противоположна е ситуацията при Tesla, където моментът е много силен и е във фаза на "златно пресичане" (50-дневната пълзяща средна е над 200-дневната, което се приема за позитивен технически сигнал).
79% от акциите на GM се държат от институционални инвеститори и 7.2% от инсайдери. При Tesla тези проценти са съответно - 54 и 20%.
И накрая но не на последно място - коя от двете компании мислите, че е по-ценна за американското правителство? GM вече бе спасявана веднъж и най-вероятно при нужда ще бъде спасена отново... Какво мислите, че ще се случи с Tesla при подобна нужда?
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на акции на компании.