Продажбите на електрически автомобили бележат истински бум в Европа, а и в целия свят. Те стават все повече по пътищата, а според плановете на Брюксел от 2035 година ще спре производството на нови коли с двигатели с вътрешно горене.

У нас електромобилите все още не са масово явление, но постепенно броят им нараства. Както знаем, в България по обясними причини като цяло караме по-старите коли на европейците, разположени на запад от нашата граница и разбира се същото важи и за електромобилите.

Доколко обаче е разумно да си закупим електрически автомобил втора употреба?

Ясно е, че новите електромобили обикновено са твърде скъпи за повечето хора у нас и затова те се насочват към пазара втора ръка - по същия начин, по който досега са си купували и конвенционалните коли.

Ако разгледаме обявите за автомобили ще видим, че вече има стотици обяви за 5-7 и над 10 годишни електромобили. Цените им средно варират от 20-30 и 40 - 45 000 лева и надолу до 15 - 12 и около 10 000 лева - в зависимост от марката и годината на производство.

Разбира се, при покупката на стара кола, все едно дали тя е конвенционална, хибрид или електромобил, нещата са относителни. Важно е да знаем историята на автомобила, който купуваме, да го тестваме, да го проверим на сервиз и чак след това за купуваме. И дори да направим всичко, риск винаги има. При електромобилите на старо обаче той все още е по-голям. Заради батерията.

Батерията

Батериите на електрическите автомобили все още са много скъпи и имат ограничен живот, който може допълнително да се съкрати при неправилна експлоатация.

По една или друга причина производителите не обичат особено много да говорят за цените на батериите и изобщо да припомнят на клиентите, че батерията е консуматив. Това лято сайтът за автомобили Automedia.bg писа, че се е свързала с две от компаниите, които са сред водещите продавачи на електрически модели в България. Проучването им показва, че и двете нямат фиксиран ценоразпис за подмяна на батерия. Странно, нали?