Комисията за защита на конкуренцията отмени като незаконосъобразно решение на зам.-кмета на община Несебър, с което е открита обществена поръчка с предмет „Избор на изпълнител за извършване на озеленителни мероприятия в Крайморски парк в с. Равда, община Несебър".

КЗК приема за основателно твърдението на жалбоподателя „Флорекс" ЕООД, че изискването на възложителя към участниците да притежават опит при изпълнение на обществени поръчки със сходен предмет необосновано ограничава участието на лица, упражнявали подобна дейност извън обществени поръчки. КЗК споделя аргумента на жалбоподателя, че за доказване опита на даден участник е без значение дали един договор е финансиран с публични средства или със средства на частен инвеститор.

Като второ нарушение Комисията счита условието на чл. 9 от договора изпълнителят да заплаща на възложителя неустойка в размер на 30 % от стойността на поръчката при всяка форма на неизпълнение, като приема, че е налице прекомерност на посочения процент неустойка. По отношение на формулировката „при всяка форма на неизпълнение" КЗК е на мнение, че заложената клауза не е конкретизирана, доколкото не е описано какво именно възложителят ще счита за неизпълнение, не е дефиниран начинът за установяване на неизпълнението, както и не става ясно дали възложителят може да изиска неустойката еднократно или е допустимо тя да се изисква за всяко констатирано неизпълнение поотделно. Неясната дефиниция на разглежданата клауза по договора води до възможността възложителят да я тълкува твърде свободно, което би накърнило правните интереси на бъдещия изпълнител по обществената поръчка.

КЗК отмени избор на изпълнител за доставка на храни в обществена поръчка на община Лом

Комисията за защита на конкуренцията отмени като незаконосъобразно решение на кмета на община Лом за класиране на участниците и обявяване на изпълнител на обществена поръчка с предмет „Доставка чрез покупка на хранителни продукти за нуждите на домашен социален патронаж, целодневни детски градини, детски ясли и социални заведения с делегирани от държавата дейности на територията на Община Лом" в частта му по обособени позиции: № 2 - Консерви, сухи бобови, зърнени; № 6 - Различни хранителни продукти.

Проучването по преписката установи, че класираният на първо място участник по обособени позиции № 2 и 6 "Сиг Инвест" ООД не отговаря на минималните изискванията на възложителя.

Дружеството не е представило удостоверение по чл. 12 от ЗХР за регистрация на обекти за производство или за търговия с хранителните стоки по двете обособени позиции, като единствено е доказало, че има право да произвежда и търгува с произвежданите от собствената му фурна хляб, хлебни изделия и тестени закуски. Също така „Сиг Инвест" ООД не е представил сертификат по разработена и внедрена система за управление на безопасността на храните - HACCP или обективни доказателства за качество - ISO с област на приложение предмета на поръчката.

Посочените непълноти в офертата на избрания за изпълнител участник представляват самостоятелно основание за отмяна на акта на възложителя в оспорената му част и за нова проверка на документите на дружеството по реда на ЗОП.

КЗК връща процедурата от етап разглеждане и оценка на документите за подбор в съответствие с изискванията на закона и мотивите в решението.

КЗК отмени избор на изпълнител за реконструкция на общински пътища в обществена поръчка на община Кула

Комисията за защита на конкуренцията отмени като незаконосъобразно решение на кмета на община Кула за обявяване класирането на участниците и определяне на изпълнител на обществена поръчка с предмет „Реконструкция и рехабилитация на съществуващи общински пътища - ІV-14104 /ІІІ-141/- Полетковци- Старопатица-Раковица-/ІІІ-142/ и ІV-14015/ІІ-14-Чичил", открита с решение № РД-18-140/13.08.2013 г. на възложителя.

Проучването по преписката установи, че назначената от възложителя комисия за оценка и класиране на офертите е в незаконосъобразен състав, като в нея не е включен експерт със специалност инженер по пътно строителство. Предвид предмета на поръчката КЗК счита, че присъствието на лице с такава квалификация е задължително с оглед обективното оценяване на техническите предложения на участниците. Единственият инженер в състава на комисията е със специалност промишлено и гражданско строителство - конструкции, която не е за тясно свързана с предмета на поръчката.

КЗК връща процедурата на етап назначаване на оценителна комисия в законосъобразен състав при спазване на задължителните указания в решението.