Тази промяна не влезе в новините. За нея нямаше официално съобщение. Тя просто се случи. YouTube - най-популярният видеосайт в света и може би единствената наистина успешна социална платформа на Google беше превзета от AI.
Порталът, който демократизира създаването, консумацията и споделянето на видеосъдържание, сега се пълни с кадри, генерирани (често - не твърде качествено) от изкуствения интелект.
Екипът на нюзлетъра Garbage Day следи процеса и по негови данни през май 4 от десетте най-големи канали в YouTube по брой абонати са били с AI във всяко видео. Конкретните техники са различни, в някои случаи има и видима човешка креативна намеса, но резултатите са видими.
Например, Masters of Prophecy е най-бързо растящият като аудитория канал на платформата след скок горе-долу от нулата през февруари до над 31 млн. през юли. Той комбинира synthwave музика, която подозиртелно наподобява това, което всеки от нас може да направи за около 5 минути в Suno.ai с раздвижени визии отново в нео-ретро стил. Семпло, но приемливо за фон.
Доста по-скандално е положението с Chick of Honor, който е само с short-ове на героично пиле, което спасява кого ли не от ужасна участ. Качеството на анимацията, а и на самите сюжети е като халюцинация след тежка интоксикация, но това не пречи всеки клип да се радва на десетки хиляди гледания.
Всеки родител е попадал и на анимации по любими детски песнички, които изглеждат най-малкото... съмнително.
Има големи съмнения, че създаденото от ботове в голяма степен се и гледа от ботове, но е факт, че този тип съдържание е в настъпление. Това не е изненада - алгоритъмът на YouTube очаква от създателите на съдържание още и още. Не всеки има на разположение голям екип и студиен комплекс и в този момент AI идва на помощ.
Особено с нови инструменти като Google Veo създаването на филмчета става многократно по-бърз процес, в който човешката ангажираност е все по-малка. В онлайн икономиката на pre-roll рекламите, това е машина за пари. Играещите по традиционните креативни правила на изкуството нямат особени шансове и както пише Sherwood news, много от тях вече се оплакват от намалена видимост в YouTube, заради която мигрират към Instagram и TikTok.
YouTube много пъти е преоткривал себе си - с оригиналното съдържание, музиката, големите продукции и кратките видеа. Този път обаче посоката - към заливане на потребителите с лишени от душа AI клипчета, изглежда много, наистина много погрешна. И ефектът вече се усеща.