Светът на технологиите е едно от малкото места, където е възможно да умреш няколко пъти. Именно това се случи с Nokia - знаково име в сферата на комуникациите, което преди години беше буквално синоним на "мобилен телефон".
Сега смартфоните от този бранд изглежда ще изчезнат от пазара, след като техният производител - HMD Mobile, обяви, че ще развива собствената си марка. Това е горчиво повторение на събитията от преди десетилетие, които изпратиха в забвение някогашния пазарен лидер.
Ребрандиране
След като загатнаха за това още през септември, HMD напълно преобрази сайта и социалните си канали. Тези на Nokia Mobile бяха заключени, а на страницата грее нов бранд - Human Mobile Devices. Именно така се очаква да се казват новите смартфони, които компанията ще покаже на MWC в Барселона в края на месеца.
"Можете да продължите да купувате Nokia телефони, таблети и аксесоари. Вашите Nokia устройства ще продължат да получават гаранционна поддръжка. Ако имате някой от ремонтопригодните Nokia смартфони, все още можете да закупите резервни части, инструменти и ръководства от iFixit", пише на сайта.
Нищо не се споменава за нови Nokia продукти. Старите пък са на сериозни намаления в онлайн магазина.
Новите ще са "здрави, забавни, сигурни, бързи и достъпни".
По-късно от компанията уточниха за Money.bg, че Nokia като бранд за мобилни телефони ще се запази във feature phone класа, където например са "преродените" модели 3310 и 8110.
Предисторията
Nokia падна жертва на технологичните промени след дебюта на iPhone и най-вече на липсата на стратегия в новите реалности на пазара на смартфони. Microsoft придоби мобилния бизнес на компанията, опита се да наложи Windows-базираната Lumia серия, но първо се отказа от бранда, а след това - и от цялата платформа, след като не се наложи на пазара.
Повече по темата можете да прочетете в нашия материал от поредицата "Паднали гиганти":
HMD Mobile придоби правата за марката Nokia при мобилните устройства. В компанията влязоха много ветерани от потребителския бизнес на финландския гигант, а производствен партньор в началото беше Foxconn.
Постепенно, обаче, портфолиото загуби флагманите си като устройствата от PureView серията, а след това - и предложенията от висок среден клас. Nokia запази позиции най-вече в сферата на по-достъпните, здрави и ремонтопригодни смартфони, като даже се оказа от малкото марки, които регистрират ръст в САЩ през 2023 г.