Електромобилите отделят 50% по-малко парникови газове от дизелите. Изследователите изчислиха общите емисии на електрически автомобили в целият им жизнен цикъл, включително производството, производството на батерии и цялата консумация на енергия, съобщава The Guardian.

Електрическите коли отделят значително по-малко парникови газове през живота си, отколкото дизеловите двигатели, дори когато се захранват с възможно най-наситената на въглерод енергия, посочва доклад.

В Полша, където се използват големи количества въглища, електрическите превозни средства произвеждат по-малко от четвърт от емисиите от дизеловите горива. Там е изпробван модел на целият им жизнен цикъл от белгийския университет VUB.

Намаляването на емисиите на CO2 в най-чистата част на Европа в Швеция е забележителна - 85%. "Средно електрическите автомобили ще излъчват половината от емисиите на СО2 от дизеловия автомобил до 2030 г., включително емисиите от производството", коментира Йоан Ле Пети, говорител на T&E, поръчали проучването.

"През изминалата година бяхме изправени пред много фалшиви новини за електрификацията, изнесени от горивната индустрия, но в това проучване можете да видите, че дори в Полша днес е по-благоприятно за климата да управлявате електрическо превозно средство, отколкото на дизел", коментира той.

 

Европейският комисар по въпросите на климата Мигел Канет заяви в Европейския парламент този месец: "Една от възможностите, които разглеждаме, е мандат да гарантира минимален дял - за производители на автомобил с нулеви емисии".

Днес едва 1,7% от новите автомобили, продавани в Европа, са електрически и някои европейски представители се питат дали Европа има достъп до достатъчно литий, за да създаде 5-10% пазарен дял за електрически автомобили в близко бъдеще. Капацитет за разширяване на производството и изграждането на предприятия за акумулатори също е под съмнение.

"Не може да има огромно производство на електрически автомобили, тъй като тук няма инсталации за изграждане на батерии", коментира източник от ЕС.

Изследването на университета VUB показва, че докато предлагането на нужните метали (литий, кобалт, никел и графит) и редки елементи, ще трябва да бъде внимателно наблюдавано и дизерфицирано, то не трябва да ограничава прехода към чист транспорт.

Тъй като технологията на батериите се подобрява и в електропреносната мрежа влизат повече възобновяеми източници, емисиите от производството на батерии могат да бъдат намалени с 65%, сочи изследването.