През 2012 г. търговията с мобилни телефони ще продължи да расте с двуцифрен темп, а смартфоните ще заемат почти половината от продажбите. Това сочат прогнозите на водещата световна компания за пазарни проучвания в областта на информационните технологии IDC, съобщиха от компанията. IDC представи 10 прогнози за развитието на българския ИТ пазар през 2012 година. Те обобщават тенденциите и събитията, които най-силно ще повлияят ИТ бизнеса през идната година.
"2012 година ще има ключово значение за бъдещето на ИТ пазара в България", твърди Евелин Стоев, старши анализатор в IDC България. "ИТ фирмите у нас вече са изнервени от продължаващата несигурност, но е ясно, че съвземането на бизнеса зависи от цялостното възстановяване на икономиката. Освен това, България изостава в налагането на ИТ на всички нива, но пък има ангажимент на правителството за въвеждане на електронно управление, който, ако бъде изпълнен, може да се окаже силен стимул за развитието на целия ИТ пазар", допълва той.
Първата прогноза е, че несигурното състояние на ИТ пазара в България ще продължи и през 2012 година. След три поредни години на спад в продажбите всички клиенти са изключително предпазливи по отношение на ИТ инвестициите. В България в масовия случай те се считат за оперативни разходи, т.е., начело са в списъка за съкращаване и последни при възстановяване. Не всички сектори от ИТ пазара, обаче, ще са еднакво засегнати от кризата.
Според компанията търговията с мобилни телефони ще продължи да расте с двуцифрен темп, а смартфоните ще заемат почти половината от продажбите.
Въпреки че този пазар е наситен, бързото развитие на технологиите, комбинирано с масирана реклама има за резултат стабилно търсене; оказа се, че българинът е по-склонен да пести от компютри, отколкото от мобилен телефон. Търсенето ще продължи да се измества към по-скъпи модели и смартфони.
Интересът към таблетите ще нараства, но те няма да окажат сериозно негативно влияние на продажбите на преносими компютри.
Успехът на тези устройства на запад е очевиден, но за България те са все още скъпи. Водещите производители на този етап не бързат да свалят цените, но с появата на нови марки и модели, цените ще паднат, а търсенето ще нараства. През 2012 година, обаче, те ще са все още нишов продукт.
Пикът в продажбите на мининоутбуци отмина; търсенето ще е стабилно, но без да нараства.
Не само в България, но и в целия свят търсенето на мининоутбуци се свива и се измества към нишови сегменти, основно това са подрастващите и въобще началното средно образование. В САЩ и Западна Европа те се заменят с таблети, но в България интересът се връща към традиционните лаптопи.
И сега е невъзможно за даден производител да се задържи сред лидерите в своя сегмент, без да разчита на поне две големи вериги магазини за черна/бяла техника, но конкуренцията ще нараства, т.е. търговците на дребно ще могат да изстискват още по-ниски цени.