Остана в миналото времето, когато строителни проекти на стойност 50-100 милиона долара изглеждаха нещо грандиозно и впечатляващо.
В съвременния свят инфраструктурни мегапроекти са обичайни. Те естествено привличат много инвеститори, а осъществяването им често надхвърля десетки и стотици милиарди долара.
Такива транспортни проекти променят облика на съответните региони, допринасят за икономическия растеж, създават нови работни места и развиват търговията между държави и континенти.
Разказваме за 4 много големи проекта на тунели и мостове, които според анализатори са в състояние да променят бъдещето на цели държави и континенти.
Източник: pixabay
Тунел през Беринговия проток
Тунелът под Беринговия проток ще създаде инфраструктура за транспортни връзки между Северна Америка и Азия. В момента има много пречки за реализирането на такъв проект. Те са свързани с дизайн, инженерни решения, както и с финансирането на такъв проект, пише vestifinance.ru. Независимо от това, ползите от проекта ще бъдат огромни.
Най-вероятният вариант е проект, съчетаващ тунел и мост, свързващ Чукотка и Аляска.
Още през 1890 г. губернаторът на щата Колорадо (САЩ) Уилям Гилпин за пръв път изказва идеята за свързване на Северна Америка и Евразия с железопътна фериботна връзка.
Идеята е подкрепена от ръководителя на Съюза на тихоокеанските пътища на САЩ и е включена в плана на американския железопътен магнат Едуард Хариман, който щеше да разшири проекта и да включи изграждането на железопътна линия в Източен Сибир. За целта дори се създава акционерното дружество "Транс Аляска-Сибир".
След отказа на руското правителство да отдели парцели земя за изграждането на железницата, дружеството фалира.
През 1905 г. Николай II одобрява проектирането на железопътния мост, но тези планове не са предопределени да бъдат реализирани, тъй като започва Първата световна война и Октомврийската революция.
По-късно са правени няколко предложения, но в момента има редица пречки, които възпрепятстват изпълнението на проекта.
По-специално, експертите отбелязват, че на руската територията, от където трябва да тръгне тунелът, липсва необходимата инфраструктура - например, най-близките железници са на твърде голямо разстояние.
През 2008 г. руският президент Владимир Путин одобри план за развитието на този регион до 2030 година.
От друга страна, в Аляска също липсва инфраструктура, по-специално железници. Най-близкият град е Номе, който се намира на доста значително разстояние от мястото, където ще тръгне тунелът. Освен това няма достатъчно развита транспортна връзка между град Номе и други градове в Аляска.
Общата стойност на проекта се оценява на 65-100 милиарда долара.
Източник: pixabay
Пространство на Дариен
През 1937 г. страните от Северна и Южна Америка подписват Конвенцията за Панамериканската магистрала. Това е споразумение за изграждане на магистрална система, свързваща всички страни, подписали документа.
През следващите години на двата континента е изградена сложна пътна система, с изключение на малък участък, свързващ Панама и Колумбия. Този терен беше наречен пространството на Дариен.
Намира се в Панама (провинция Дариен) и Колумбия (департамент Чоко), има размери от около 160 км на 50 км. Територията е покрита със селви и блата, при които изграждането на пътища е изключително трудно, поради което пространствоот на Дариен е единственото прекъсване на Панамериканската магистрала.
Разстоянието между двете части на Панамериканската магистрала е 87 километра. От страна на Панама пътят завършва в град Джависа, а от колумбийската страна - близо до Чигородо. Между тях са националните паркове Дариен и Лос Катиос, които са включени в списъка на ЮНЕСКО за световно наследство.
Има възможности да се заобиколи този участък по море, тъй като има редица препятствия, които пречат на изграждането на пътища на този терен.
От географска гледна точка пространството на Дариен се състои от два региона. В южната част се намира делтата на река Атрато, която създава блатисти терени с ширина 80 км, а северната област се състои от планините Серания дел Дариен, обрасла с влажна тропическа гора, височината на която достига 1875 м (връх Такаркакуна) и Серания дел Пире.
Освен това на територията има непроницаема джунгла, в която живеят много диви животни - крокодили, каймани, отровни паяци и мравки. Има и комари, които пренасят малария.
Въпреки това има не само естествени пречки за изграждането на пътища в района. Много правителства се опасяват, че отварянето на безплатния проход в района ще отвори нов маршрут за транспортиране на наркотици и други контрабандни стокиа.
Източник: pixabay
Подводен тунел между Япония и Южна Корея
Тунелът между Япония и Южна Корея е проект, който ще свърже двете страни с подводен тунел през Корейския проток през островите Ики и Цушима.
Първите идеи за изграждането на такъв тунел се появяват още през 1917 година. Оттогава около проекта се водят дискусии, включително на най-високо ниво, където властите на Корея и Япония изразяват своите идеи.
Проектът обаче има своите препятствия. Първото е голямото разстояние между държавите. Освен това възникват спорове по отношение на икономическата осъществимост на такъв проект, тъй като разходите за неговото изпълнение са твърде високи.
Според някои оценки, изграждането на проекта ще изисква повече от 90 млрд. долара. В същото време някои анализатори се съмняват, че подобни разходи ще се оправдаят.
Източник: pixabay
Мост през пролива Гибралтар
Гибралтарският проток е тесен пролив, който разделя Европа и Африка. Геологическите проблеми обаче пречат на изграждането на мост през пролива. Тези препятствия са свързани с дизайнерските характеристики, както и с инженерните предизвикателства.
През 1979 г. правителствата на Испания и Мароко сформират съвместен комитет, който да проучи свързаността на двата континента. Това стана основата на по-големия проект на Euromed Transport.
През годините бяха предложени много идеи за изграждане на тунели и правителствата както на европейските, така и на африканските страни биха се радвали, ако поне един от тях бъде изпълнен.
Засега обаче никой от тях не се е доближил до етапа на строителството, тъй като наистина реалистичен и адекватен с необходимото финансиране план не е представен.
Според изчисленията, изграждането на такъв мост ще отнеме 15 години, а цената му може да достигне 25 милиарда долара.