Новите тунели, прокопани под Суецкия канал, ще дадат мощен икономически тласък на слабо населения Синайски регион в Египет. Благодарение на тях Синайският полуостров ще получи надеждни транспортни артерии към континенталната част на страната, сигурни са експертите. В момента тунелът "Ахмед Хамди" е единственият тунел, свързващ Суец със Синай.
Четирите нови автомобилни тунела (два от тях северно от град Исмаилия и два други южно от град Порт Саид) ще бъдат отворени през март или април 2019 г. Това каза в края на миналата година Ахмед Ел Абд, ръководител на египетската компания Concord, изграждаща пътната инфраструктура в региона.
Изграждането на тунелите е част от проекта за развитие на Суецкия канал, стартиран през август 2014 г. от президента Абдел Фатах Ал-Сиси. Проектът има за цел да превърне Суецкия канал от обикновен воден път в зона на развитие, което би трябвало да има положително въздействие върху египетската икономика.
Преди да започне копаенето на тунелите, Дирекция "Инженеринг на въоръжените сили" (AFEA) подписа договор с германската компания Herrenknecht за производство и доставка на четири гигантски тунелни пробивни машини. През ноември 2015 г. части на машините пристигнаха в Египет, процесът на сглобяване приключи през март 2016 година.
Веднага след това AFEA сключи договор с четири египетски компании (Petrojet, Concord, Arab Contractors и Orascom) за реализиране на проекта. Изкопните работи започнаха през юни 2016 година. Дължината на всеки от двата тунела в Исмаилия ще бъде 5820 м, а при Порт Саид - 3920 метра.
Експертите прогнозират, че пътищата ще улеснят движението на хора и стоки до Синай и ще дадат мощен тласък на икономическото развитие на този доста изостанал регион, пише Al-Monitor, цитиран от vestifinance.ru.
Според Ахмед Ел-Шами, експерт по икономика, Суецкият канал, построен преди 149 години, действително е разделил територията на Египет, което доведе до неравномерно икономическо развитие на различните части на страната.
След влизането в експлоатация на тунели времето за пътуване от Синайския регион до континентален Египет ще бъде намалено от няколко часа или дори дни до няколко минути, тъй като превозните средства вече няма да пресичат водата на фериботите или през моста Ал-Салам от 2001 година.
Според Шами новите тунели не само ще подобрят транспортните връзки в Египет, но и ще помогнат за драстично увеличаване на търговията със страните от Персийския залив.
Синай, който не се развиваше икономически след освобождението от израелската окупация през 1973 г., отдавна е огнище на екстремизма и международния тероризъм. Нарастването на бойните нападения в Синай принуди правителството на Сиси да започне мащабна военна операция на полуострова срещу незаконни въоръжени групировки.
През август 2018 г. египетските власти обявиха петгодишен план за развитие на Синайския полуостров на стойност 15 млрд. долара, който включва изграждането на мрежа от магистрали, жилищни и промишлени комплекси, болници и друга инфраструктура.
"Развитието на Синайския полуостров е най-добрата стратегия за борба с тероризма", каза икономическият експерт и ръководител на египетския Център за икономически изследвания Рашад Абдо.
Според него, тунелите под Суецките канали (ново, второ трасе бе открито през 2015 г., бел. ред.)., също могат да подтикнат милиони египтяни да се преместят от свръхнаселената дестинация на Нил към слабо населения Синайски полуостров.