„5 бона за министър", четем от първата страница на „Стандарт"
По пет бона заплата за всеки министър. Толкова ще взимат членовете на кабинета, който ще бъде избран след парламентарните избори догодина. Двойно по-високите възнаграждения спрямо сегашните са заложени в проектозакона за висшия държавен служител, подготвен от екипа на вицепремиера Симеон Дянков. Така повече ще взимат от премиер и шеф на парламента до заместници на министрите. "В момента министър-председателят взима под 3300 лева. Не е реално човекът, който отговаря за цялата държава, да има такава заплата", коментира Дянков. Той се оплака, че сега повечето частни мениджъри, поканени да получат отговорни постове във властта, отказват заради смешното заплащане.

За да не бъде обвинен кабинетът "Борисов", че си вдига парите, в закона ще бъде записано, че той влиза в сила от август 2013 г., когато трябва да е сформирано следващото правителство.
Още по темата от „Стандарт"

„Държавата иззе от фирмите си 276 млн. лв.", обобщава от първата си страница „Сега"
Рекордни постъпления от дивиденти на фирми с държавно участие отчете финансовото министерство. Към 31 май - срока за привеждане на отчисленията от печалбата за повечето дружества, в бюджета са постъпили 276 млн. лв. - близо 60% над приходите за 2011 г. Част от ръста идва от извънредното решение на кабинета да изиска всички неразпределени печалби от предходни години. Това кърпи временно бюджета, но обезкръвява компаниите и прави невъзможно изпълнението на по-сериозна инвестиционна програма.

"Българският енергиен холдинг", "Държавната консолидационна кампания", "Летище София" и РВД са начело в списъка по размер на дивидента. БЕХ е превел солидната сума от 141 млн. лв., ДКК - 93 млн. лв., летището и РВД - съответно по 10 и 7 млн. лв. Дивидентът на ДКК е от продажбата на държавните акции в ЕVN.

От изплащане на дивидент не бе освободен и фондът за органите на местното самоуправление в България, по-известен като ФЛАГ, който отпуска заеми на общините за подготовка на проекти по еврофондовете. ФЛАГ е превел на държавата 3.9 млн. лева. 4 млн. лв. е и дивидентът на оръжейния търговец "Кинтекс", а пристанище Варна и АДИС се отчитат с по 2.9 и 2.5 млн. лв.

Процентът на дивидента се определя ежегодно от правителството, като от идването на ГЕРБ на власт размерът бе завишен - от 50 на 80% от печалбата. Разпределянето на дивидент за собственика за изтеклата финансова година е нормална практика и в частните фирми. Но е смущаващо, че правителството иска да прибере от държавните предприятия и печалбите от предишни години, които те са заделили като резерви. При вземането на това решение така и не се разбра какъв ефект се очаква от него.
Още от статията на „Сега"

„Парите тръгват след болния", разкрива от първата си страница „Труд"
Парите от клиничните пътеки ще тръгнат след пациента и ще влизат в касите на болниците само ако те наистина са го приели. Така в края на месеца ще се формира бюджетът на лечебните заведения. А не както досега - в началото на годината да им се спускат прогнозни бюджети, независимо дали ще приемат повече, или по-малко болни.

Промяната в "пътя на парите" ще се заложи в нова методика за финансиране на болниците, която ще е готова до края на месеца. Това съобщи в интервю за "Труд" д-р Пламен Цеков, директор на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК).

Просто казано, това означава следното - ако в една област се лекуват 1000 пациенти с дадено заболяване, в момента още от началото на годината прогнозно те се разпределят между 10 болници. В бъдеще, ако тези 1000 пациенти решат да се лекуват само в едно, две или пет от общо 10-те заведения, единствено тези болници ще получат пари за грижите. Другите остават "на сухо".
Още по темата на „Труд"

„Синя зона без бариери в Слънчев бряг", пише на първата си страница „Монитор"
Синя зона ще има в курорта Слънчев бряг и този сезон, стана ясно след проведената вчера среща между шефовете на комплекса и хотелиерите. Тя влиза в сила от 15 юни и ще функционира до края на туристическия сезон. Цените за паркиране в синята зона остават непроменени - 1,50 лв. на час. Водачите ще могат да заплащат таксата единствено чрез изпращане на есемес на 135544. Правилата за паркиране в синята зона в Слънчев бряг са валидни от 10 до 24 ч всеки ден. Таксата от 1,50 лв. е доста изгодна в сравнение с платените паркинги в курорта, които работят на тарифи от 2 до 3 лв. на час. В момента за удоволствието да паркираш автомобил пред заведение се плаща твърдо по 2 лв. Повечето хотели, които разполагат с места за паркиране, пък ги предоставят безплатно на гостите си. Има и такива обаче, които искат от 5 до 7 лв. такса паркинг за денонощие.

За пореден път на срещата бе повдигнат и въпросът за прословутите бариери в Сънито, както наричат курорта местните. Страните се споразумяха, че бариери категорично няма да има това лято, както искаха от Съюза на собствениците. Ръководството на "Слънчев бряг" АД подчерта, че въвеждането на синя зона и контролът на трафика са необходими заради спокойствието на туристите, сигурността им и предотвратяването на кражбите на автомобили, както и за прозрачната отчетност на финансовите потоци, които се генерират от паркирането в Слънчев бряг.
Още от статията на „Монитор"

"Бюджет по нови правила", прогнозира от първата си страница „Капитал Daily"
Нов закон за публичните финанси ще замени сега действащия Закон за устройство на държавния бюджет. Капитал Daily разполага с проектодокумента, който е почти завършен и предстои да се публикува за обществено обсъждане.

Ранно сигнализиране

Документът ще задължава министъра на финансите да сигнализира при данни за неизпълнение на приходите и незабавно орязване на разходите, а дори и за актуализация при по-сериозно неизпълнение. В сега действащия устройствен закон подобни изисквания не са заложени. Липсата им позволи на тройната коалиция да управлява сякаш през 2009 година няма криза.

Плюс на новия закон са и изискванията за ефективно управление на публичните финанси и провеждането на програмно бюджетиране. Залагат се критерии и за по-висока публичност, особено в моменти на криза. Изпълнението на тези разпоредби обаче не се гарантира, тъй като не са посочени критерии за ефективност. Дори и в момента пък министерствата симулират програмно бюджетиране, като поставят етикет "Политика" или "Програма" на отделните си разходи, без да сочат цели и критерии за успешното им постигане. Това е и основната причина в България публичните финанси да се водят на принципа "покриване на разходите", а подобряването на обществените услуги и намаляването на бюрокрацията си остават пожелания вече две десетилетия.

Предвижда се новият акт да има статут на специален закон по отношение на публичните финанси и поради това неговите разпоредби ще са над тези на други специални закони в частта, касаеща бюджетни отношения.

Дефицит под контрол

Правилата в закона съответстват на подписания през декември европейски фискален пакт, но остават и местните ограничения, които финансовият министър Симеон Дянков прокара миналата година с поправки в сега действащия устройствен закон.

Това става с въвеждането на две отделни понятия за бюджет. Консолидираната фискална програма ще обхваща всички бюджети в публичния сектор - републиканския, на Народното събрание и съдебната власт, здравната каса, осигурителната система, държавните медии, висшите училища и общините. Сектор "Държавно управление" пък ще включва само онези приходи и разходи, които се класифицират като държавни по методиката на Европейската комисия. Основната разлика е, че европейското разбиране за бюджетно отчитане изключва от сметките постъпленията по еврофондовете, защото те не са ресурс, който държавата изземва от националната икономика и не го преразпределя в нейните граници.
Още от статията на „Капитал Daily"

„Дянков обеща на общините без дълг бонуси за пътища и туристическа инфраструктура", съобщава от първата си страница „Класа"
Бюджет 2013 ще "награди" общините отличници с бонуси, заяви финансовият министър Симеон Дянков в Силистра, цитиран от Дарик радио. Общините в стабилно финансово състояние, които дългосрочно показват добри резулати, ще получават допълнителни средства от държавната хазна предимно за пътища и туристическа инфраструктура. Парите няма да могат да бъдат използвани за допълнителни възнаграждения на служителите в общината, подчерта финансовият министър. По последни данни от края на миналата година сред общините отличници са Бургас, Благоевград, Варна, Пловдив, Столична община, Хасково и др.

За неефективните общини пък е предвиден блокиращ механизъм, който няма да им позволи да кандидатстват за допълнителни средства от държавния бюджет за капиталови разходи, допълни още Дянков. Точният финансов анализ ще бъде представен до края на месеца.

Припомняме, че одит на Сметната палата в началото на годината показа, че при 82 общини има повишен риск за обслужване на дълга им до 2013 г. Констатираната разлика в съотношението между плащанията по общинския дълг и собствените им приходи беше по-голяма от 30 на сто. За 2010 г. броят на тези общини е бил 44, за 2011 г. - 47, а за 2012 г. - 15. Одитът показа, че 24 общински заема стоят неусвоени, 24 общини не са въвели в Централния регистър на общинския дълг навреме информация за обслужваните заеми, 192 общини погасяват навреме кредитите си, а 22 - бавят плащанията си.

От одита на палатата става ясно, че към края на 2010 г. общинският дълг се е увеличил с над 210 248 млн. лв., достигайки 842 450 019 лв., което е с около една трета повече спрямо предходната година. Просрочените плащания са за над 1,47 млрд. лв. В същото време местните администрации продължават да трупат дълг, като вземат нови заеми за покриване на стари задължения.
Още от статията на „Класа"

"Министър Делян Добрев чака до 8% ръст на туристи" е водещото заглавие на страниците „Бизнес" на вестник „24 часа"
От 5 до 8% ръст на туристите по морето прогнозира министърът на икономиката Делян Добрев. В събота вечерта той откри официално сезона в Слънчев бряг. Събитието събра след няколко години прекъсване хотелиери и "Слънчев бряг" АД.

Добрев изтъкна, че най-добре се развива руският пазар. Чупим рекорди в консулските служби в Русия, миналата седмица за един ден сме издали повече от 6200 визи, в понеделник (4 юни - б.а.) издадохме 100-хилядната, което за първите 5 месеца на тази година прави 15% увеличение на туристи от Русия, заяви той.

Минути преди официалния старт на сезона Добрев разговарял с колегата си Николай Младенов заради проблеми с издаването на визи в Беларус, където тенденцията е към 100% увеличение на пътуващите за България. Консулската служба обаче изпитвала затруднения заради многото желаещи. Според Добрев трябва да се наемат допълнително хора.
Още от статията на „24 часа"

"Гръцки бос идва за "Тракия", пише „Стандарт"
Съсобственик в гръцката компания "Актор" лично е пристигнал да надзирава изграждането на отсечката от магистрала "Тракия" между Нова Загора и Ямбол. Заради лошата рецепта на асфалта се наложи подмяна на износващия пласт на над 15 км от трасето. Трагичният инцидент, отнел живота на досегашния технически ръководител на проекта Полихронис Хапсалис, наложи комшиите да изпратят нов екип, който да довърши отсечката. "Актор" е изпратила не кой да е, а един от големите шефове във фирмата и акционер в нея. Компанията пое ангажимент да пусне своята част от магистралата до началото на юли, въпреки че според договора това трябва да се случи през есента. За да изпълни предсрочния ангажимент след черната серия, възпрепятстваща изграждането на шосето, гръцката фирма е потърсила помощ от родни компании. Въпреки че според контракта гърците имат време да довършат своят участък от магистралата, те полагат всички усилия да изпълнят ангажимента си към премиера Бойко Борисов и да пуснат отсечката в средата на юли.

Гръцката компания има да защитава реноме у нас, защото тепърва ще изгражда отсечката между Сандански и Кулата на магистрала "Струма".
Още от статията на „Стандарт"

"Екоспънка за "Южен поток", разкрива „Капитал Daily"
Въпреки обещанието на българското правителство за ускоряване на газопровода "Южен поток" има сериозно забавяне на някои от процедурите, без които строежът на трасето няма как да стартира. Става въпрос за все още неизбраните изпълнители на оценка на въздействие върху околната среда (ОВОС) и териториалното планиране на проекта, което се бави вече втори месец, научи "Капитал Daily". Консултантът трябваше да бъде определен до 23 март. Това беше и един от акцентите в съобщението на "Газпром" след визитата на изпълнителния директор на дружеството Алексей Милер в България в края на февруари. Именно тогава беше договорна и отстъпката от 11% в цената на руския газ за България.

Проект без екооценка

Без да бъде направена въпросната екологична оценка, България няма как да подпише инвестиционното споразумение за "Южен поток", което Москва очаква да се случи през ноември тази година. Опасенията на "Газпром" за забавяне на проекта от българска страна са причина договорената отстъпка в цената на газа от 11% все още да не е влязла в сила. За Москва е критично важно да започне изграждането на "Южен поток", до края на годината, а отсечката в България да бъде първата фаза от него.

В началото на април от проектната компанията "Южен поток България" (с участие 50 на 50 между "Газпром" и "Булгартрансгаз", която ще изгражда и експлоатира българския участък) коментираха, че до дни ще стане ясно коя е фирмата, която ще извърши проектирането и ще подготви ОВОС на българската част. Източници, запознати отблизо с хода на проекта, пък посочиха, че в конкурса са участвали шест консорциума.

Реално за изготвянето на ОВОС няма нормативен срок и за подобен проект това може да отнеме между месец и година. За "Набуко", който препокрива почти 75% трасето на "Южен поток" в България, обаче ОВОС се прави вече трета година и би трябвало да приключи през септември 2012 г. Именно липсата на екооценка беше и една от причините, които българското правителство изтъкваше за забавеното си решение за проекта "Бургас - Александруполис", от който впоследствие се отказахме.
Още от статията на „Капитал Daily"

„Всеки трети българин е абонат на два мобилни оператора", обобщава „Сега"
Голяма част от българите не жалят пари, когато става дума за мобилни телефони. Около 30% имат сим карти на два оператора едновременно, а 7.2 % са абонати и на 3-те национални мрежи, показва проучване на агенция E-scan за пазара на телекомуникациите у нас. Според авторите на изследването това се дължи на изобилието от абонаментни планове, промоции, отстъпки и увеличаването на допълнителни минути за разговори, които изкушават хората. За 30% от анкетираните водеща е цената и те избират тарифите с най-ниска месечна такса.
Още от статията на „Сега"

„ЕК още вади скелети от гардероба ни", обобщава „Труд"
За повечето българи доклад на Европейската комисия звучи важно, но скучно. И с право, защото родните политици направиха така, че Брюксел непрекъснато да повтаря едно и също, но то въпреки това да не се случва. Затова и обществото започна да приема за нормално България винаги да оглавява негативните класации в ЕС, ЕК редовно да ни критикува за една или друга неслучила се реформа и всичко това да отшумява на принципа "всяко чудо за три дни". Затова най-честото предписание - че са нужни реформи в една или друга сфера, за обществото у нас вече не значи нищо, защото думата реформа отдавна е изхабена и лишена от смисъл.

Всичко това важи и за последния доклад на Брюксел от края на май. Той се публикува всяка година от началото на новото десетилетие и ще се публикува поне до 2020 г., защото целият процес е част от стратегията на Брюксел "Европа 2020". Докладът мина сравнително незабелязано, въпреки че е смислен и посочва родните проблеми в пряк текст. Уви, в казаното за съжаление няма нищо ново. И това е съвсем очаквано, защото България от години тъпче върху едни и същи проблеми и сегашното правителство не може да се похвали с никакви особени постижения в разрешаването им.

Всъщност основното постижение на България, отбелязано тази година, е стабилизацията на публичните финанси. Да се спомене България наравно с Германия от председателя на Еврокомисията Жозе Мануел Барозу, и то за добра новина, каквато е предложението за прекратяване на процедурата по свръхдефицит за двете държави, не е малко.

Да, финансовата стабилност е важна, но сама по себе си не е достатъчна за просперитет. От отправения към България пореден пакет с препоръки личи, че страната е все така неуспешна в най-важното - да направи икономиката си конкурентоспособна. Това звучи отвлечено, но всъщност означава всеобхватна промяна, която да направи родната икономика да работи като добре смазана машина, способна да се мери с другите в ЕС.
Още от статията на „Труд"

"Българските оранжерийни домати са поскъпнали", съобщава „Класа"
Българските оранжерийни домати са поскъпнали с 14,2% и се търгуват по 1,94 лева за килограм, съобщиха от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ). Същевременно доматите от внос поевтиняват с 10,6% до 1,61 лева за кг, а цената на зелето се запазва 0,45 лв. за килограм на едро. Краставиците поевтиняват за седмица с 9,5% и сега се търгуват до 1,24 лева за килограм. Пресните картофи поевтиняват с 12,9% до 0,69 лева за килограм. Цената на салатите пада със 7,3 на сто до 0,38 лв. за брой.

Портокалите се продават по 1,12 лв. за кг, а цената на лимоните се качва с 6,6 на сто до 1,94 лева за килограм. Ябълките се продават по 1,40 лева за килограм, като поевтиняват с 2,8 процента. Черешите се търгуват на едро по 2,88 лева за килограм, а ягодите - по 2,5 лева за килограм. Със сезонното поевтиняване на зеленчуците се обяснява и понижението на индекса на тържищните цени (ИТЦ) до 1,377 пункта. През март нивото на ИТЦ достигна 1,540 пункта.

През седмицата яйцата се търгуват средно по 0,20 лева за брой на едро. Средно за страната цените на дребно на яйца размер М в големите супермаркети са с 0,03 лв./бр. по-високи от тези в по-малките търговски обекти, а при размер L - с 0,06 лв./бр. Кравето сирене на едро е средно по 4,77 лв./кг, а кашкавалът тип "Витоша" се търгува средно по 10 лв. за кг. Олиото запазва цената си от 2,65 лева за литър. Средната цена за страната на слънчогледовото олио в другите търговски обекти бележи незначително повишение спрямо предходната седмица (с 0,3%), до 3,01 лв./литър. В тези търговски обекти цените на олиото се запазват в диапазона от 2,88 лв./литър (Сливен, Шумен и Ямбол) до 3,13 лв./литър (Пазарджик и Пловдив). Седмично изменение на ценовите стойности се регистрира само в три области (Хасково, Стара Загора и София) - повишение с между 1,5 и 3%. Средно за страната цените на слънчогледовото олио в другите търговски обекти са с 0,09 лв./литър по-високи от тези в големите супермаркети, като тази разлика е най-голяма в Пловдив (0,41 лв./литър).
Още от статията на „Класа"

"Отпушват Околовръстното", пише „Монитор"
Трафикът  по Околовръстното шосе  ще бъде отпушен в сряда. С близо три месеца предсрочно ще бъде пусната естакадата на софийското околовръстно шосе до магазина на ИКЕА. Съоръжението е част от южната дъга между кварталите „Младост 4" и „Симеоново", чието строителство започна през есента на 2010 г. Естакадата трябваше да бъде завършена в края на август, но компанията изпълнител се ангажира да я пусне по-рано, за да се облекчи летният трафик в столицата. Така ще се отпуши тапата, която редовно се получава в този участък, обясни пред ТВ 7 регионалният министър Лиляна Павлова.

Плановете са да бъде отворено за движение основното трасе от пътя, което включва самата естакада и част от локалните платна към нея. За края на август ще остане довършването на връзката с бул. „Климент Охридски".Министърът отбеляза, че ускоряването в никакъв случай няма да е за сметка на качеството. Експертите ще правят допълнителни тестове и проби, за да е сигурно, че качеството ще бъде на необходимото ниво.

Трасето между кварталите „Младост" и „Симеоново" е 3,6 км и се финансира по оперативна програма „Регионално развитие". Строителството му е на стойност 44 млн. лв. Причина за високата цена са допълнителните задачи - корекцията на р. Бистришка, преместването на елпроводи и отчужденията на имоти. Положени са и канализационни тръби за част от кв. „Малинова долина".

В момента автомобилите, идващи от жк „Младост", слизат до нивото на магазина, където има кръгово движение. Когато отсечката бъде напълно готова, ще има още една естакада на около километър от ИКЕА, по която ще става връзката между бул. „Кл. Охридски" и Симеоново.
Още от статията на „Монитор"