Редакцията на Money.bg препечатва мнението на Щефан Шулте, главен изпълнителен директор на германския летищен оператор Fraport, публикувано в германското издание Die Welt. Преводът е на българската редакцията, като е запазен изцяло смисъла на написаното.
Имаме два повода да споделим текста с българската аудитория - българската икономика е много тясно свързана с германската, което превръща рисковете там в рискове и тук, както и бизнеса на "Фрапорт", които управляват морските летища във Варна и Бургас.
Настоящите икономически данни силно ми напомнят за ситуацията в Германия в началото на годините около 2000-та. Тогава водещата европейска икономика беше смятана за "болния човек" на континента поради сериозните си структурни проблеми. Може би е твърде рано за толкова мрачна диагноза днес, но след рецесия от -0,3 % през 2023 г. и -0,2 % през 2024 г., бих казал, че страната ни по-скоро има висока температура, отколкото тежка треска. Въпреки това, други икономически показатели, като нарастващата безработица и спадащите преки чуждестранни инвестиции, по-скоро напомнят за грип, отколкото за бързо възстановяване. А днес - за разлика от тогава - сме изправени пред още по-сериозни предизвикателства.
Демографските промени - бомба със закъснител
На първо място, демографските промени са значително по-изразени. Това оказва огромен натиск върху задължителната пенсионна система. В началото на 90-те години 2,8 работещи са издържали един пенсионер, но през 2022 г. съотношението вече беше под 2,2. Очаква се през 2030 г. само 1,5 осигуряващи се да покриват една пенсия, а до 2050 г. - едва 1,3. Това означава сериозни трудности за публичната пенсионна система. Разчитането единствено на държавна пенсия изглежда все по-неустойчиво в сравнение с алтернативите за лично пенсионно осигуряване.
Тези демографски промени се отразяват и на бизнеса. Въпреки растящата безработица, причинена от рецесията, пазарът на труда все още е в полза на работещите. Компаниите изпитват все по-големи затруднения да намират квалифицирани кадри - не само високообразовани специалисти, но дори и стажанти. Освен това социалните помощи често правят труда по-малко привлекателен. Хората в хотелиерството, ресторантьорството и организирането на събития отлично разбират този проблем.
В авиационния сектор също сме свидетели на тези тенденции. Възстановяването на въздушния транспорт след пандемията не можеше да се осъществи с обичайните темпове заради недостига на персонал. За германската икономика става все по-трудно да компенсира ниската раждаемост и пенсионирането на бейби бумърите чрез привличане на квалифицирани мигранти.
Протекционизмът измества глобализацията
Вторият сериозен проблем е нарастващият протекционизъм. Докато в началото на хилядолетието глобализацията беше водещата икономическа сила, днес национализмът и търговските бариери доминират в обществения дискурс. През 2000 г. Брекзит беше немислим, а заплахите за високи мита и ограничения на вноса бяха далеч от реалността. Днес обаче националистическите настроения набират сила, плурализмът се разглежда като "твърде прогресивен", а малцинствата все по-често стават изкупителна жертва за сложните социално-икономически проблеми.
Компанията Fraport AG, като международен летищен оператор, е антипод на тези тенденции. Нашият бизнес модел е изграден върху свързването на хора, култури и пазари. На летище Франкфурт работят служители от над 100 националности - доказателство, че разнообразието е ключът към успешната икономика и социалната стабилност. Държавата трябва да насърчава имиграцията така, че тя да подпомага, а не да натоварва социалната система.
Бюрокрацията - спирачка за растежа
Третият проблем, който сериозно задържа развитието на Германия, е прекомерната бюрокрация. Според изследване на института Ifo, страната губи до 146 млрд. евро годишно от икономическия си продукт заради административни пречки. Това са средства, които биха могли да бъдат инвестирани в социалната система и в бъдещи проекти. Спешно се нуждаем от опростени процедури, за да постигнем амбициозните си цели - като например разширяване на енергийната инфраструктура, която е жизненоважна за прехода към зелена енергия.
Климатичните промени и нуждата от разумни инвестиции
Четвъртото голямо предизвикателство е изменението на климата и необходимостта от значителни инвестиции в устойчиви технологии. Важно е държавата да предлага стабилни стимули и финансови програми, които да подкрепят бизнеса в процеса на трансформация. За съжаление, това не се случва последователно.
Пример за това е увеличаването на авиационния данък. Вместо събраните средства да бъдат насочени към проекти за устойчиво развитие, те бяха използвани за запълване на бюджетни дефицити. Това допълнително натоварва авиационната индустрия, която вече страда от високите разходи за опериране в Германия. В резултат германската авиация изостава от останалата част на Европа в процеса на възстановяване след пандемията.
Пътят напред: икономическо укрепване и културна промяна
За да не се превърне Германия отново в "болния човек" на Европа, е необходима решителна политическа воля за укрепване на националната икономика. Това означава да се избягват сложни и скъпи "немски специални решения" и вместо това да се работи за конкурентни и стандартизирани условия. Необходима е и промяна в културата на работа - от стремеж към сигурност към повече лична отговорност и гъвкавост. Само така ще се осигурят необходимите средства за бъдещи инвестиции.
По-ниските данъци биха направили труда по-привлекателен, като намалят зависимостта от социални трансфери и стимулират трудовата активност. Това би дало положителен тласък на пазара на труда и би засилило конкурентоспособността на страната. Освен това, бизнесът се нуждае от по-малко бюрокрация, по-достъпна енергия и работеща имиграционна политика, която да привлича квалифицирани кадри.
Всички тези предизвикателства са критично важни за новото федерално правителство. Ако не бъдат предприети навременни мерки, временната икономическа "настинка" може да се превърне в продължителен и изтощителен "грип". А без силна икономика социалната държава не може да бъде устойчива.
Gоspоd_Bog
на 10.02.2025 в 15:56:04 #1По-ниски данъци правили труда по-привлекателен??? Отгледахте 2 поколения мозъчни и физически инвалиди (не могат да си вържат връзките на обувките). Вместо деца гледате котки и кучета. И после чакаш някой да бачка като му обещаеш да плати със 100 Ойро по-малко данъци???