До новото летище София - само с летене
Съдът спря строежа на пътя по жалба на собствениците на отчуждени имоти
Таня Киркова
Новата аерогара София ще остане без път с естакада към града за неизвестно дълго време, съобщиха източници от транспортното министерство. Строежът на новия път, обявен за национален обект от предишното правителство, е блокиран от спор за терените, върху които трябва да мине магистралата. Собствениците на три от общо 48-те отчуждени парцела за пътя са обжалвали във Върховния административен съд (ВАС) цялото решение на Министерския съвет за отчуждаване на необходимите площи. Така те спират не само част от новия път, в която попадат техните имоти, а и целия обект и връзката към съществуваща улица покрай сградата на Центъра за управление на полетите - РВД.
Първи жалба срещу решението на кабинета е подал Стефко Колев, едноличен собственик на фирмата "Руен" ЕООД, която е в процедура по несъстоятелност. Молбата му е внесена в съда на 5 юли и по нея е заведено административно дело N 8258/2005 г.
Бизнесменът е недоволен от определеното обезщетение - 43 661 лева за парцел от 354 кв. м и 218 666 лева за втори имот от 1990 кв. м, тоест по 110 лв. на квадрат. Бизнесменът купил земята като ниви и през 1995 г. платил 526 585 стари лева, тоест 526,5 днешни за промяна на предназначението на земята, пише в жалбата.
Стефко Колев е известен като съдружник на бившия търговски министър от времето на Тодор Живков и банкер Румен Сербезов. Колев има и общ бизнес с ексшефа на Балканбанк Иван Миронов. Той беше съсобственик на фирмата "Индустриал М" заедно с президента на Мултигруп Илия Павлов. Колев имаше и общ бизнес с Лора Виденлиева, с която бяха съсобственици на фирма "Булгарлизинг АД.
Стефко Колев бе отвлечен през септември 2001 г. По-късно той твърдеше, че похитителите му искали 2 млн. лева откуп. Бизнесменът бе освободен, след като жена му и брат й, следвайки инструкции на похитителите, хвърлиха сак с 1 млн. лв. от влака София-Мездра. 150 000 от тях се разпиляха и бяха намерени от кантонер, който ги предаде на полицията.
Министерското решение се оспорва и от Емилия Дибра и Имир Дибра, които са купили своя парцел край летището миналата година.
Собствениците смятат, че несправедливо им се отнема по-голяма от необходимата за строителството на пътя площ. Нормативите предвиждат за сервитутна зона край пътя да има по два метра, а Софийската община е предвидила по 10 метра за сервитут на пътя към летището с градоустройствения план, твърдят тримата собственици в жалбите си до ВАС.
На 31 август трябва да бъде завършен новият пътнически терминал на аерогарата и за всеки ден закъснение на главния изпълнител Щрабаг ще се начислява неустойка, заяви София Касидова, зам. транспортен министър в оставка. Крайният срок за пуска на летището бе отложен вече веднъж с 8 месеца по настояване на фирмата изпълнител.
Ако аерогарата бъде открита до края на годината, единственият достъп до нея за автобусите и автомобилите ще бъде по улица "Мими Балканска", покрай РВД, която е в много лошо състояние и в момента усилено се ремонтира. В края на улицата трябва да се изгради кръстовище с новия път и подхода към аерогарата, което не може да се прави, защото влиза в проекта, спрян от съдебния спор.
Общо 1340 метра нов път и 340 метра естакада трябва да бъдат изградени към летище София. Те ще бъдат свързани с булевард "Брюксел", който започва от Цариградско шосе и стига почти до аерогарата.
12 млн. лева отпусна бюджетът за новия път. Пътят в посока към пътническия терминал ще е дълъг половин километър, малко повече - 530 метра, ще е трасето към центъра. За изграждането на пътя се отчуждават 62 дка земи, които влизат в 48 имота.
Архив
/
До новото летище София - само с летене