В първоначалния си вариант "Балкан" АД е създадено като Държавна самолетна фабрика, построена през 1942 г. През годините на Втората световна война производствената дейност на дружеството е разнообразна - от селскостопански инвентар до автомобили. Настоящото си име фабриката носи от далечната 1965 г. Три години по-късно в дружеството са включени 6 завода: автомобилен, за двуколесни превозни средства, механичен, чугунолеярен, за пластмаси и каучук, инструментален. Конкурентни предимства Основното предимство на "Балкан" АД - Ловеч, спрямо местните производители е по-високото качество на произвежданата продукция. Спрямо чуждите производители предимство на дружеството е по-ниската цена за доброто качество на аналогични продукти. БОРСОВА ТЪРГОВИЯ Както повечето неликвидни компании на борсата и при "Балкан" през годините се наблюдава голяма флуктуация в цената на акциите. В преследване на счетоводни цели в края на 2002 г. пакет от 119 500 хил. акции се прехвърля два пъти съответно на цена от 1.30 лева за брой и 7.71 лева за акция, което е и най-високата цена, регистрирана до момента. Книжата на дружеството са слабо търгувани на пода на борсата. От началото на годината при нормална търговия са сключени 17 сделки с общо 57 017 акции, като средната цена за периода е 2.27 лева за брой. Почти целият оборот по позицията се формира от две сделки съответно с 25 066 бройки, прехвърлени по 1.27 лева, и 31 495 акции, изтъргувани на цена от 3.08 лева за брой. В началото на седмицата на пода на борсата в диапазона 0.8 - 1.18 лева се търсят 1429 акции срещу само една оферта продава за 200 акции на цена от 1.43 лева. ПРИВАТИЗАЦИЯ По линия на масовата приватизация през 1997 г. държавата продава 65% от капитала на ловешкото дружество. Основен купувач е "Напредък холдинг", който и към настоящия етап е основният акционер с 44.03% от капитала. След удовлетворяване на реституционни претенции Министерството на икономиката към края на м. г. остава с 32.99% от капитала на дружеството. При втория централизиран публичен търг в началото на т. г. се пусна държавният пакет при минимална цена от 13.08 лева в инвестиционни бона за акция. В диапазона 13.15 - 26.31 лева се изкупиха 82 620 акции. Непродадените от втория търг 124 669 акции, представляващи 19.87%, се предложиха на петия ЦПТ и книжата се изкупиха само за два дни в диапазона 4.56 - 6.74 лева по номинал. Бизнеспартньори и конкуренти Клиенти "Балкан" АД Ловеч реализира продукцията както чрез метода на директните продажби на крайните клиенти, така и чрез посредничеството на индустриални дистрибутори. Основните местни клиенти на ловешкото дружество в България са "Рекорд" АД, "Димекскар" ООД, "Димекстрейдинг" ООД, "Апекс сервиз" и заводите от системата на "Балканкар холдинг". конкуренти Основен конкурент в страната е пазарджишката "Райс", която контролира 40% от пазарния дял в страната. Конкурент се явява и "Дедал" с около 10% пазарен дял. На външните пазари конкуренти се явяват "Грациано флоид" - Италия, "Цанрад фабрик" - Германия, и американската "Борг Уорнър". Споменатите компании предлагат по-висококачествена продукция спрямо "Балкан" - Ловеч, но и на по-високи цени. Пазарна позиция Предмет на дейност на "Балкан" АД е производството на мотокари, карни възли, велосипеди, резервни части за тях и др. Произвежданите продукти се делят на следните основни категории: мотокари; хидродинамични предаватели; двигателни мостове; резервни части за изброените; велосипеди. Преди две години в дружеството започна производството и на дизелови и газови мотокари високоповдигачи, а от тази година се предвижда да стартира производството и на електрокари. Основните продажби за ловешкото дружество се реализират на местния пазар, на който през миналата година се осъществяват 82% от продажбите. При износ са реализирани 18%, като основният външен партньор е Иран с 11% от приходите от продажби, следван от Русия със 7%. Единични продажби са реализирани и в Европейския съюз, като едно от предизвикателствата пред завода е засилване на присъствието си именно на тези пазари. В началото на април дружеството получи Сертификат по качество DIN EN ISO 9001:2000. Финансовото състояние на дружеството е стабилно. През последните години компанията отчита положителен финансов резултат, като запазва постоянни темпове на нарастване на приходите. За 2003 г. приходите от дейността са 8.398 млн. лева ­ основно формирани от нетни приходи от продажби ­ 8.333 млн. лева. Нарастването спрямо предходната година е 14%. Нетната печалбата за периода е 403 хил. лева, което е по 64 стотинки печалба на акция. Активите за периода са 11.415 млн. лева, а собственият капитал е 8.341 млн. лв. Част от инвестициите през изминалата година се финансират чрез кредити, вследствие на което привлечените средства нарастват със 70% до 3.074 млн. лева. За първото тримесечие на тази година приходите от дейността са 2.239 млн. лева, което е 36% повече спрямо същия период на 2003 г. Предвид факта, че няма сезонност в работата, нарастването на приходите за първото тримесечие е сигнал, че тенденцията за нарастване на приходите ще се запази и през т. г. Не е разпределяло дивидент през последните три години. Над 2 млн. лева са инвестициите на дружеството през 2003 г. Около 500 хил. лева са използвани за покупка на нови машини, модернизация на налични, повишаване на квалификацията на персонала и др. 1.576 млн. лева са използвани за покупката на 54.99% от "Балканвело", като по този начин "Балкан" увеличи дела си до 99.99% от капитала на дружеството. SWOT анализ Силни страни Добро финансово състояние; високо качество на произвежданата продукция; конкурентоспособни цени на външния пазар; автоматизирано производство и контрол на качеството; традиции в производството; висококвалифициран персонал; липса на зависимост от цената на основните суровини. Възможности Нарастване на потреблението на вътрешния пазар; подобряване качеството на някои от продуктите; разширяване на присъствието си на източните пазарите и продажбите при износ като цяло. Слаби страни Непълно натоварване на производствените мощности; слабо присъствие на чуждите пазари; Опасности Засилване на нелоялната конкуренция в страната и загуба на чужди пазари поради дъмпингов внос предимно от китайски фирми.