Фирмен профил - "Балкан" АД - Ловеч
В първоначалния си вариант "Балкан" АД е създадено като Държавна самолетна фабрика, построена през 1942 г. През годините на Втората световна война производствената дейност на дружеството е разнообразна - от селскостопански инвентар до автомобили. Настоящото си име фабриката носи от далечната 1965 г. Три години по-късно в дружеството са включени 6 завода: автомобилен, за двуколесни превозни средства, механичен, чугунолеярен, за пластмаси и каучук, инструментален.
Конкурентни предимства
Основното предимство на "Балкан" АД - Ловеч, спрямо местните производители е по-високото качество на произвежданата продукция.
Спрямо чуждите производители предимство на дружеството е по-ниската цена за доброто качество на аналогични продукти.
БОРСОВА ТЪРГОВИЯ
Както повечето неликвидни компании на борсата и при "Балкан" през годините се наблюдава голяма флуктуация в цената на акциите. В преследване на счетоводни цели в края на 2002 г. пакет от 119 500 хил. акции се прехвърля два пъти съответно на цена от 1.30 лева за брой и 7.71 лева за акция, което е и най-високата цена, регистрирана до момента. Книжата на дружеството са слабо търгувани на пода на борсата. От началото на годината при нормална търговия са сключени 17 сделки с общо 57 017 акции, като средната цена за периода е 2.27 лева за брой.
Почти целият оборот по позицията се формира от две сделки съответно с 25 066 бройки, прехвърлени по 1.27 лева, и 31 495 акции, изтъргувани на цена от 3.08 лева за брой. В началото на седмицата на пода на борсата в диапазона 0.8 - 1.18 лева се търсят 1429 акции срещу само една оферта продава за 200 акции на цена от 1.43 лева.
ПРИВАТИЗАЦИЯ
По линия на масовата приватизация през 1997 г. държавата продава 65% от капитала на ловешкото дружество. Основен купувач е "Напредък холдинг", който и към настоящия етап е основният акционер с 44.03% от капитала. След удовлетворяване на реституционни претенции Министерството на икономиката към края на м. г. остава с 32.99% от капитала на дружеството. При втория централизиран публичен търг в началото на т. г. се пусна държавният пакет при минимална цена от 13.08 лева в инвестиционни бона за акция. В диапазона 13.15 - 26.31 лева се изкупиха 82 620 акции. Непродадените от втория търг 124 669 акции, представляващи 19.87%, се предложиха на петия ЦПТ и книжата се изкупиха само за два дни в диапазона 4.56 - 6.74 лева по номинал.
Бизнеспартньори и конкуренти
Клиенти
"Балкан" АД Ловеч реализира продукцията както чрез метода на директните продажби на крайните клиенти, така и чрез посредничеството на индустриални дистрибутори.
Основните местни клиенти на ловешкото дружество в България са "Рекорд" АД, "Димекскар" ООД, "Димекстрейдинг" ООД, "Апекс сервиз" и заводите от системата на "Балканкар холдинг".
конкуренти
Основен конкурент в страната е пазарджишката "Райс", която контролира 40% от пазарния дял в страната. Конкурент се явява и "Дедал" с около 10% пазарен дял.
На външните пазари конкуренти се явяват "Грациано флоид" - Италия, "Цанрад фабрик" - Германия, и американската "Борг Уорнър". Споменатите компании предлагат по-висококачествена продукция спрямо "Балкан" - Ловеч, но и на по-високи цени.
Пазарна позиция
Предмет на дейност на "Балкан" АД е производството на мотокари, карни възли, велосипеди, резервни части за тях и др. Произвежданите продукти се делят на следните основни категории: мотокари; хидродинамични предаватели; двигателни мостове; резервни части за изброените; велосипеди.
Преди две години в дружеството започна производството и на дизелови и газови мотокари високоповдигачи, а от тази година се предвижда да стартира производството и на електрокари.
Основните продажби за ловешкото дружество се реализират на местния пазар, на който през миналата година се осъществяват 82% от продажбите. При износ са реализирани 18%, като основният външен партньор е Иран с 11% от приходите от продажби, следван от Русия със 7%.
Единични продажби са реализирани и в Европейския съюз, като едно от предизвикателствата пред завода е засилване на присъствието си именно на тези пазари.
В началото на април дружеството получи Сертификат по качество DIN EN ISO 9001:2000.
Финансовото състояние на дружеството е стабилно. През последните години компанията отчита положителен финансов резултат, като запазва постоянни темпове на нарастване на приходите. За 2003 г. приходите от дейността са 8.398 млн. лева основно формирани от нетни приходи от продажби 8.333 млн. лева. Нарастването спрямо предходната година е 14%. Нетната печалбата за периода е 403 хил. лева, което е по 64 стотинки печалба на акция. Активите за периода са 11.415 млн. лева, а собственият капитал е 8.341 млн. лв. Част от инвестициите през изминалата година се финансират чрез кредити, вследствие на което привлечените средства нарастват със 70% до 3.074 млн. лева.
За първото тримесечие на тази година приходите от дейността са 2.239 млн. лева, което е 36% повече спрямо същия период на 2003 г.
Предвид факта, че няма сезонност в работата, нарастването на приходите за първото тримесечие е сигнал, че тенденцията за нарастване на приходите ще се запази и през т. г. Не е разпределяло дивидент през последните три години.
Над 2 млн. лева са инвестициите на дружеството през 2003 г. Около 500 хил. лева са използвани за покупка на нови машини, модернизация на налични, повишаване на квалификацията на персонала и др. 1.576 млн. лева са използвани за покупката на 54.99% от "Балканвело", като по този начин "Балкан" увеличи дела си до 99.99% от капитала на дружеството.
SWOT анализ
Силни страни
Добро финансово състояние;
високо качество на произвежданата продукция;
конкурентоспособни цени на външния пазар;
автоматизирано производство и контрол на качеството;
традиции в производството;
висококвалифициран персонал;
липса на зависимост от цената на основните суровини.
Възможности
Нарастване на потреблението на вътрешния пазар;
подобряване качеството на някои от продуктите;
разширяване на присъствието си на източните пазарите и продажбите при износ като цяло.
Слаби страни
Непълно натоварване на производствените мощности;
слабо присъствие на чуждите пазари;
Опасности
Засилване на нелоялната конкуренция в страната и загуба на чужди пазари поради дъмпингов внос предимно от китайски фирми.
Архив
/
Фирмен профил - "Балкан" АД - Ловеч