Мостът Хонконг-Макао-Чжухай (HZMB) е не само най-дългият морски мост в света, но и най-скъпият, благодарение на инвестираните в него почти $20 милиарда. Тази впечатляваща инфраструктурна реализация свързва 3 ключови региона в Южна Китай: Хонконг, Макао и Чжухай. Проектиран да служи поне 120 години, мостът се нарежда сред най-дълговечните инженерни проекти в света.

Инженерни иновации и предизвикателства

Общата дължина на HZMB е 55 километра, а цялостното съоръжение включва 22,9 километра виадукт, 6,7 километра подводен тунел и 4 изкуствени острова. Подводният тунел се състои от 33 елемента, всеки с дължина 180 м. Проектът е уникален не само заради своята дължина, но и заради сложността на конструкцията, която включва преодоляване на дълбоки води и сеизмично активни зони.

Предвидено е през съоръжението ежедневно да преминават 40 000 превозни средства.

Снимка 717626

Източник: iStock

При неговата реализация са използвани впечатляващите 420 000 тона стомана — еквивалентни на 60 Айфелови кули — и 3,5 милиона куб. метра бетон. Мостът е проектиран да издържа на земетресения с магнитуд от 9 по скалата на Рихтер, тайфуни и други природни бедствия, изцяло съобразен с региона, който обслужва и целите, които си поставят неговите идеолози.

Икономическо значение и ползи за трафика

С официалното си откриване през октомври 2018-а, след повече от 8 години строителство, HZMB значително съкращава времето за пътуване между Хонконг и Чжухай - от около четири часа на само 30 минути. Това не само улеснява ежедневния транспорт на стоки и пътници, но и стимулира икономическата интеграция на региона, като дава допълнителен тласък на търговията и туризма.

Снимка 717625

Източник: iStock

Мостът е част от по-широката стратегия за развитие на Големия залив на Китай, която цели да създаде интегриран икономически район, обединяващ Хонконг, Макао и 9 китайски града.

Перспективи

HZMB е пример за устойчиво и дълговечно инженерство. Неговата конструкция и поддръжка са създадени с мисъл и амбиция. Очаква се мостът да продължи да играе ключова роля в свързаността и икономическото развитие на региона през следващите десетилетия.

Със своите инженерни иновации, икономическо значение и дълговечност, HZMB не само преобърна инженерната история, но постави нови стандарти за устойчивост в инфраструктурното строителство.

Реката на рекордите посреща поредния си отличник - най-високият мост в света намалява времето за пътуване 60 пъти

Реката на рекордите посреща поредния си отличник - най-високият мост в света намалява времето за пътуване 60 пъти

Мостът може да се похвали с обща дължина от 2890 м