Според резултатите от проучване на JAMA Internal Medicine, големите фармацевтични компании в световен мащаб изразходват за създаването на едно лекарство за лечение на рак средно 648 милиона долара. На пръв поглед тази сума изглежда огромна. Но експертите от Tufts Center for Study of Drug Development са стигнали до друга колосална цифра - според тях, 2,7 млрд. долара са необходими за създаването на едно ново лекарство за лечение на рак.

Обаче Матю Харпър от Forbes - който е проследил разходите за изследвания и пускане на лекарства на пазара за десет години - е получил съвсем различни цифри и от двете организации.

Така, според неговите изчисления, разходите за създаването на едно лекарство - от самото начало до пускането му на пазара - са средно малко над грандиозните 5 млрд. долара.

Харпър обяснява, че реалните разходи за създаване на едно лекарство биха могли да започнат от 10 млн. долара. Но факт е, че 95% от разработваните лекарства никога не достигат до пазара, защото тези лекарствата не преминават тестовете за ефикасност и безопасност. Затова разходите за тези неуспешни опити практически се добавят към разходите за малкия брой лекарства, които все пак достигат до пазара и до пациентите.

Как Харпър достигна до посочените 5 млрд. долара? Той изчислява разходите за научни изследвания на AstraZeneca за 10 години - 38,2 млрд. долара. За същия период фармацевтичната компания е пуснала на пазара само четири лекарства, което прави средно по 9,55 млрд. долара на лекарство. За същите 10 години Pfizer е похарчила 77 млрд. долара за научноизследователска и развойна дейност и е пуснала на пазара 10 лекарства, което прави средно по 7,7 млрд. долара на лекарство.

Фармацевтичните компании настояват за по-високи цени на лекарствата в ЕС

Фармацевтични гиганти настояват пред ЕС за по-високи цени на лекарствата и повече стимули

Без допълнителна подкрепа ЕС рискува сериозно изоставане спрямо Съединените щати, смятат от сектора

Други наблюдения в тази насока на автора от Forbes също са интересни - цената на едно лекарство силно зависи от това колко лекарства общо пуска на пазара дадена компания. Той анализира 98 фармацевтични производители и установява, че 66 от тях са произвели само по едно лекарство за 10 години. Тази категория компании е имала средни разходи от 351 млн. долара за едно лекарство.

Компаниите, които са създали от 8 до 13 лекарства за десетилетие, са имали средна стойност от 5,4 млрд. долара, а тези, които са направили от 2 до 3 лекарства за 10 години, са имали средна стойност от 1,8 млрд. долара на лекарство.

Защо да обръщаме внимание на тези числа? Цените на лекарствата за пациентите се повишават година след година. Фармацевтичните компании имат нарастващи разходи за създаването им. Това кара много производители на лекарства да инвестират по-малко в разработването на нови лекарства, особено ваксини. Ето защо проблемът с високите разходи за разработване на нови лекарства засяга на практика всички.

Печалбите на световните производители на препарати за отслабване са огромни - докога ще е така?

Печалбите на световните производители на препарати за отслабване са огромни - докога ще е така?

Възможното бъдеще на сектора и за какво да внимават потенциалните инвеститори