ВИОЛЕТА ИВАНОВА Създадено преди повече от 60 години, Балкан АД водещо в производството на велосипеди и мотокари. Дружеството е регистрирано като търговско с едноличен собственик държавата на 4 април 1989 г. Книжата на компанията се търгуват на неофициален пазар на Българската фондова борса. От началото на годината инвеститорският интерес към тях се засилва и това води до постепенно покачване на котировките. Акциите на Балкан АД достигат исторически връх от 17.98 лв. на 12 август. ИСТОРИЯ Балкан АД-Ловеч е дружество с утвърдени традиции в областта на машино- строенето. Решението за създаване на Държавна самолетна фабрика е взето през 1939 г. и тя е построена през 1942 г. През годините на Втората световна война производствената дейност на дружеството е разнообразна - селскостопански инвентар, мотопеди, велосипеди, мотоциклети, автомобили, хидродинамични предаватели и двигателни мостове за влагане в мотокари и електрокари. От 1965 г. фабриката носи името на мотоциклетите и велосипедите Балкан. През 1968 г. в състава на предприятието са включени 6 завода: автомобилен, за двуколесни превозни средства, механичен, чугунолеярен, за пластмаси и каучук, инструментален. От 1971 г. се превръща в основен производител в България на агрегатни възли и детайли за електрокарното и мотокарното производство. Дружеството е регистрирано като търговско с едноличен собственик държавата на 4 април 1989 г. От 1995 г. то е акционерно, а през 1997 г. е приватизирано по линия на масовата приватизация с капитал 629 926 лв., разпределен в същия брой акции с номинална стойност 1 лв. всяка една от тях. УПРАВЛЕНСКА СТРУКТУРА Балкан АД е с едностепенна система на управление - съвет на директорите, състоящ се от 3-ма членове. Пламен Бочев Василев е председател на съвета на директорите, Маргарита Георгиева Домусчиева - изпълнителен директор, и Иван Пенчев Иванов - член на съвета на директорите. АКЦИОНЕРНА СТРУКТУРА Регистрираният капитал на дружеството възлиза на 629 926 лв., разпределен в същия брой акции. Номиналната стойност на една ценна книга е 1 лев. Според информационния справочник Дакси 44% от ловешкото предприятие за производство на карни възли и велосипеди са собственост на бившия приватизационен фонд Напредък холдинг, а 13% се държат от Адванс пропъртис ООД. Георги и Кирил Домусчиеви са изцяло собственици на фирмата, като Кирил Домусчиев участва и в управлението на Напредък холдинг. През януари тази година се проведе централизиран публичен търг, на който държавата в лицето на Министерството на икономиката като акционер на Балкан АД продаде част от остатъчния си дял в дружеството. Балкан АД е част от групата на Напредък холдинг АД, който притежава 44.03% от капитала на дружеството. ФИНАНСОВИ РЕЗУЛТАТИ Печалбата на Балкан АД за първите шест месеца на годината е 314 хил. лв., което е увеличение със 115% спрямо същия период на миналата година, показва предаденият в БФБ-София отчет на дружеството. Нетните приходи от продажби на предприятието се увеличават за периода със 17.7% до 4.47 млн. лв. Приходите от основна дейност през 2003 г. показват значителен ръст в сравнение с 2002 г. - 142%, а през 2002 спрямо 2001 г. - 127%. Това се дължи на осъществения износ на карни агрегати и резервни части за тях на иранския пазар през 2002 и 2003 г. Ръстът идва основно от 80% завишение на продажбите на хидродинамични предаватели и 16.5% от мостове. Това се дължи на завоювания нов пазар в Иран от 2002 г., където първоначално сделките са били само за двигателни мостове, а от 2003 г. - за мостове и хидродинамични предаватели. Иранският пазар е перспективен и неговото запазване и разширяване е основна грижа на дружеството. Пазарен дял за продажба основно на резервни части има и в Русия. Приходите от продажба на стоки показват ръст 27.1%, равняващ се на 269 хил. лв. Останалите приходи от извършени услуги, наеми, материали и др. заемат по- малък дял от приходите и в повечето случаи имат случаен характер. Себестойността на продукцията като процент от приходите през 2002 г. е била 97.28%, докато през 2003 г. е 92.74%. По-ниската себестойност се дължи на относително по-ниските разходи за материали и услуги и по-високия размер на нетните приходи от продажби. Динамиката на разходите за възнаграждения показва ръст от 125.8%, което се дължи на нарастването на нетния размер на приходите от продажби на продукция 127.1%, с което е спазен принципът за увеличаване производителността на труда над работната заплата. Разходите за амортизация показват ръст от 121.6%, дължащ се на инвестираните през годината средства в дълготрайни активи - основно машини, и в завишаване амортизационната норма за машини от 25 на 30%. Разходите за лихви намаляват спрямо предходния период с 89.5% поради по-ниския размер на кредита от ОББ. Компанията има 630 хил. акции, което означава, че печалбата на акция за изминалите 6 месеца от годината е точно 0.50 лв. Последната сделка c акции на дружеството на БФБ-София се сключи вчера на цена 3.76 лв. за брой. ПРЕДМЕТ НА ДЕЙНОСТ Дружеството е с предмет на дейност прогресивен монтаж и сервиз на леки автомобили, производство на карни възли и велосипеди, търговия в страната и чужбина, транспортна дейност, производство на стоки и услуги, отдаване под наем и др. Основните категории продукти и услуги, реализирани на пазара през всяка от последните 3 финансови години, са мотокари, хидродинамични предаватели, двигателни мостове, резервни части, велосипеди. Дружеството произвежда велосипеди повече от 50 години. В момента се предлагат както традиционните модели, така и нова колекция велосипеди 2001. Традиционните модели са пътнически дамски и мъжки велосипед, сгъваеми велосипеди Пирин и Осъм, детски велосипеди ВД1, ВД4, ВМХ 16 и 20. Тези модели са на пазара вече няколко години и са доказали високото си качество и издръжливост. Новата колекция включва модели със съвременен дизайн. Велосипедите са комплектувани със скорости Шимано от сериите ТУ40 Mega Range, ALTUS, C050, алуминиеви джанти, гуми Good Year. Освен цели велосипеди предприятието предлага и доставка на велосипедни рами и вилки, широка гама резервни части, както и монтаж на велосипеди с ма-териали на клиента. През периода 2001-2003 г. разработките са по отношение на основните категории продукти. В областта на карите - разработки на 3 типа мотокари: БД 35 /с товароподемност 3.5 тона/, БГ 35 - газов /с товароподемност 3.5 тона/, БД 5.0 /с товароподемност 5 тона/. В областта на двигателните мостове: двигателни мостове за мотокари 1.2 и 1.6 тона, двигателни мостове за мотокари 1.2 и 1.6 тона, усвоени в редовно производство са двигателни мостове за електрокари 1.2 и 1.6 тона. На вътрешния пазар в каростроенето съществува нелоялна конкуренция. Наличието на знайни и незнайни производители на резервни части за електрокари и мотокари при съмнителна технология и качество влияе отрицателно както върху производствената програма, така и върху цените и финансовите резултати на Балкан АД. Компанията има пазарни позиции на руския и на арабския пазар. Навлизането на китайски мотокари на изключително ниски цени, които са недостижими за европейските производители, изместват от външните пазари българските фирми и е възможно след години тези пазари да бъдат изгубени. СИЛНИ СТРАНИ - постигнат ежегоден ръст на нетните приходи от продажби - благоприятни икономически показатели /ликвидност, рентабилност, ефективност/ - част от продукцията е експортно ориентирана, а износът се осъществява директно от дружеството - разполага с необходимия квалифициран персонал СЛАБИ СТРАНИ - проблеми на основните външни пазари на дружеството и необходимост от завоюване на нови пазарни позиции - недостиг на свежи финансови ресурси - поява на нови, външни аналози на продукти на дружеството - работа на силно конкурентен пазар ПЕРСПЕКТИВИ - увеличаване на пазарите вследствие на евроинтеграцията - благоприятно развитие на продажбите на новоразработваните от предприятието пазари РИСКОВЕ - сключването на договорите с външни контрагенти, които в последните 1-2 години заемат все по-голям дял от приходите от основна дейност Няма съществени рискови фактори, които да влияят върху дейността на дружеството. Дейността не е в зависимост от изтичане сроковете на патенти, търговски марки или договори.