„И най-евтината отсечка от "Тракия" стана златна" е установило проучване на „Сега"
Въпреки клетвите на бившия регионален министър и бъдещ президент Росен Плевнелиев, че при ГЕРБ номерата с анексите и постепенното оскъпяване на магистралите не вървят, най-евтината "Тракия" поскъпна с нови 24.7 милиона лева. Впечатляваща е не само сумата, но и това, че тя ще отиде точно у онези, които я поискаха - фирмата "Пътностроителна техника" от групата на известния бизнесмен Васил Божков.

Вчера стана ясно, че и двете поръчки за справяне с подгизването на лот 4 (отсечката от аутобана между Ямбол и Карнобат) са спечелени от тази фирма, която е част от "Тракия IV" - консорциума, строител на отсечката. Още през есента на 2010 г. шефът на строителната група Иван Иванов заяви, че държавата трябва да даде допълнителни пари, защото се оказало, че по трасето има мочурища и неподходящи почви. "Тракия IV" бе избрана, защото предложи да изпълни строителството на 49-километровата отсечка за 174.7 млн лева. Това беше сред най-ниските цени за километър нова магистрала - средно 2.2 млн. евро/км без ДДС.

Известно време министерството на Плевнелиев и пътната агенция твърдяха, че няма да се отпускат още средства, но през юли т.г. правителството се предаде, бръкна в бюджетния резерв и извади оттам 13.104 млн. лева за отводнителни мероприятия. Парите бяха дадени на подопечното на агроминистъра Мирослав Найденов държавно предприятие "Напоителни системи", за да проведе обществена поръчка за дренаж и корекции на речни корита. То пък предпочете да не прави търг за проекта, а да покани конкретни фирми. Не е ясно какви са били офертите на загубилите фирми. Отделно агенция "Пътна инфраструктура" пусна друг търг - за "стабилизиране на преовлажнени почви". "Това ще струва до 15 млн. лева", призна шефът на агенцията Лазар Лазаров, като уточни, че и тези пари ще са за сметка на бюджета, но те ще бъдат признати от Европейската комисия като допустими разходи и Брюксел ще ги възстанови на България.

До ден-днешен няма отговор защо държавата е приела нефелен проект за тази отсечка, ще има ли санкции за проектанта, който не е забелязал "сложната" почвена основа и водите, и в крайна сметка кой ще поеме вината за оскъпяването на магистралата. Проектант на участъка е сдружението "Виа план" - "Илия Бурда". Никой не казва ще има ли насрещен иск към него за съществени пропуски в проекта, довели до значителното му оскъпяване.
Още от статията на „Сега"

„За Бога, братя, харчете!", четем от първата страница на „Стандарт"
За Бога, братя, харчете, за да спасим държавата! Така прозвучаха думите на финансовия министър Симеон Дянков от трибуната на Народното събрание. При защитата на бюджет 2012 пред депутатите вицепремиерът обясни, че вътрешното потребление ще стимулира икономическия ни растеж догодина. Народните представители веднага си припомниха призива на премиера ни от началото на прехода Димитър Попов, който озаптяваше цените с думите "За Бога, братя, не купувайте". Дянков намекна, че има надежда догодина да бъдат увеличени най-ниските пенсии до 200 лв.

Но за да стане това, още от 2012-а трябва да се увеличи възрастта за пенсиониране поне с година, обясни намерението на кабинета зам.-министърът на финансите Владислав Горанов.
Още по темата от „Стандарт"

„Адвокатски врътки бавят промените в Общинска банка" е водещото заглавие на страницитхе „Бизнес" на вестник „24 часа"
Адвокатски врътки на фирмите, близки до бизнесмена Христо Ковачки, бавят влизането на Столична община в Общинска банка.

По искане на компаниите"Интеркомерс груп плюс" и "Търговска асоциация", ръководени от Христо Ковачки, в сряда Софийският градски съд (СГС) е наложил забрана за вписване в Търговския регистър на промените в устава и надзорния съвет на банката. От СГС потвърдиха, че съдията от търговското отделение Иво Дачев се е произнесъл по исковете в еднодневен срок от постъпването им, каквато била практиката.

Промените в устава и надзорния съвет, които дават възможност на общината, която е мажоритарен собственик на кредитната институция, да упражнява реален контрол над нея, станаха факт, след като ден преди извънредното общо събрание на акционерите БНБ лиши от право на глас за 6 месеца фирмите, контролирани от Ковачки.

"Нормално е другата страна да обжалва. Не сме очаквали друго. Вярвам в обективността на българския съд. Убедена съм, че той ще си свърши работата", заяви пред "24 часа" кметът на София Йорданка Фандъкова. Тя подчерта, че за нея е важно да бъдат защитени интересите на общината, града и на софиянци. "Действали сме по правилата, спазвайки всички закони, и ще продължим да работим по същия начин", отсече Фандъкова.

Върховният административен съд вече е отхвърлил във вторник жалба на "ОЗК Застраховане" срещу заповедта на БНБ за отнетото й право на глас.
Още от статията на „24 часа"

„Стачка срещу скок на пенсионната възраст", предупреждава от първата си страница „Труд"
Излизаме на улицата!, заканиха се синдикатите в отговор на намерението на ГЕРБ пенсионната възраст да се повиши с 1 година още от 2012 г. Ако парламентът приеме предложението, от догодина жените ще се пенсионират на 61 години, а мъжете - на 64 години.

"Очаквайте събития, включително и от политически характер", предупреди лидерът на "Подкрепа" Константин Тренчев. КНСБ обяви, че свиква в четвъртък националния си стачен комитет заради "безпрецедентния диктат на управляващите".

Работодателските организации поискаха вдигането на пенсионната възраст да се обвърже с реформи на осигурителната система - ограничаване на ранното пенсиониране и привилегиите за силовите ведомства, повишаване на събираемостта на вноските от сивия сектор и засилване на контрола върху отпускането на инвалидни пенсии.

Твърдо - възрастта за пенсиониране се вдига с 1 година от 1 януари

Възрастта за пенсиониране ще се вдигне с година от 1 януари 2012 г. Така жените ще излизат в пенсия на 61 години, а мъжете - на 64. Реформата ще позволи увеличение на минималната пенсия от 136,08 лв. на 145 лв. от 1 юни догодина. Това обяви зам.-министърът на финансите Владислав Горанов при обсъждането на бюджет 2012 г. в парламента.

От вдигането на минималната пенсия ще се възползват 736 250 възрастни хора, които сега получават между 136,08 и 145 лв., показват данните на Националния осигурителен институт.

В парламента Симеон Дянков заяви, че още се мисли как да бъдат увеличени най-ниските пенсии до 200 лв., но за целта трябва да бъдат осигурени допълнителни средства в бюджета.

Около 16 000 души ще бъдат засегнати от реформата и няма да могат да се пенсионират догодина, съобщи Владислав Горанов.

Следващите стъпки за увеличение на пенсионната възраст ще започнат от 2015 г., а няма да се чака 2021 г., както е записано в Кодекса за социално осигуряване. Вдигането ще е с по 4 месеца на година, докато бъде достигната крайна цел - 63 години за жените и 65 години за мъжете. В предишния вариант стъпките бяха с по 6 месеца на година. Горанов обясни, че идеята е възрастта да се вдига със същото темпо като осигурителния стаж.
Още от статията на „Труд"

"Газпром" започна да купува бензиностанции в България" е водещото заглавие на „Капитал Daily"
„Газпром нефт", част руската компания "Газпром", навлиза на пазара на дребно на горива в България и ще се цели в дял между 5 и 8%. Компанията вече започна експанзията си в България чрез сръбското си поделение Naftna Industrija Srbije (NIS), като има договори за изкупуване на няколко бензиностанции.

В края на август тук е регистрирано дъщерно дружество "НИС Петрол" ЕООД, през което ще се реализират операциите на NIS. „Газпром" е единственият доставчик на природен газ в България.

Предварителни договори

"НИС Петрол" вече има своя администрация, а управител му е сърбинът Серджан Бошнякович. Компанията все още няма брандиран обект у нас, но има подписани договори за изкупуване на няколко малки бензиностанции. Продавачите са "Герия" ЕООД, "Ир Макс" ЕООД, "Б Пюс" ООД, "Ганд ойл" ООД, "Тим Ойл" ООД, "Арена- И.Т.ЕООД", както и два физически лица Красимир Георгиев и Теодора Йорданова, показва обявени днес данни на Комисията за защита на конкуренцията, която е започнала и производство за концентрация по инициатива на "НИС Петрол".

Някои от продавачите са регистрирани в София, Харманли и други по-малки градове. Единият от тях има обект на Калотина при границата със Сърбия. До редакционното приключване на броя от NIS не отговориха на въпросите каква е стратегията за навлизане на пазара в България.

"Да, чрез дъщерната си компания в Сърбия "Газпром" имат интерес към българския пазара на горива и представители на "НИС Петрол" вече се свързаха с нас", каза за "Капитал Daily" председателят на Българската петролна и газова асоциация Андрей Велчев. По думите му целта на NIS е да заеме до 8% пазарен дял.

Тези планове обаче няма как да минат без придобиване на поне една от по-малките вериги бензиностанции в страната. С покупката на обекти от малки, единични бензиностанции е невъзможно постигането на подобен дял. Ако вземе 8% от пазара, това ще направи компанията четвъртия играч на пазара, като ще изпревари гръцката верига "Еко", които имат около 7%.

Основната дейност на "НИС Петрол" е търговия с петрол, втечнен петролен газ и петролни продукти. Компанията планира да се занимава и с проучване, изследване на производството на нефт и газ, както и съхранение на петрол и петролни продукти (петролни бази). Тези намерения на "НИС Петрол" свидетелстват за сериозните планове на руската "Газпром" към българския пазар на горива.
Още от статията на „Капитал Daily"

„Снима ни камера в Европа, плащаме акт у нас", информира от първата си страница „Монитор"
Българските шофьори, които нарушат правилата за движение в Европа, да си плащат актовете у нас, но размерът на глобата да бъде европейски. Това е едно от предложенията, които бяха обсъдени вчера от вътрешния министър Цветан Цветанов и колегите му от 7 европейски държави по време на Залцбургския форум. Домакин на високопоставената среща беше страната ни, като една от основните дискутирани теми бе трансграничното изпълнение на наказанията за пътни нарушения.

Според служители от Пътна полиция в момента има проблем с чужденците, които минават транзит през страната ни, извършват нарушение, след което не го плащат. За да спре тази порочна практика вътрешните министри на Чехия, Унгария, Полша, Румъния, Словакия, Словения, Австрия и България подписаха вчера меморандум за сътрудничество в областта на пътната безопасност. Според него, ако австрийски гражданин извърши нарушение у нас, той ще плаща акта си в Австрия, a парите от глобата ще влизат в австрийския бюджет.

Същата ще бъде практиката и ако българин не спази закона за движение в някоя от осемте европейски държави. Когато ни щракне камера с превишена скорост в Австрия например, информация за нарушението ще се изпраща до КАТ и НАП, които ще започнат издирване на водача у нас. Неговата дължима глоба ще бъде според закона в Австрия, но ще отива в нашия бюджет, защото е платена в България. Тази идея се очаква да бъде приета през май 2012 г. по време на чешкото председателство на Залцбургския форум. Причината да не стане факт още в момента е, че има известни разминавания в законодателствата на повечето страни. Единствено Унгария, Австрия и България могат да я приложат още сега.

Предвижда се още страните да се договорят за кои точно нарушения може да се прилага тази схема. Очаква се това да бъдат най-честите прегрешения на водачите, като каране без колан, говорене по телефона и превишаване на скоростта.
Още от статията на „Монитор"

„БДЖ няма право да съкращава влакове", съобщава от първата си страница „Класа"
Ако БДЖ спре от движение обявените от компанията 150 влака от 1 декември, трябва да възстанови 5 млн. лв. на държавата и да се откаже от над 60 млн. лв. държавна субсидия за 2012 г., показа проучване на "Класа". Спирането на композициите бе обявено преди месец от председателя на УС на БДЖ Владимир Владимиров и заради него синдикатите в БДЖ обявиха, че ще стачкуват. Според плана на компанията от съкращаването на влаковете държавният превозвач би трябвало да икономиса 24 млн. лв. Ако обаче държавата изпълни задълженията си по договора, планът на Владимиров трябва да донесе глоба от над 60 млн. лв. за компанията.

През 2009 г. БДЖ като единствен кандидат спечели правото да извършва обществена услуга с железопътен транспорт. Договорът бе сключен за период от 15 години, като държавата в лицето на финансовото министерство се задължава да компенсира извършените нерентабилни превози (поддържане на линии и влакове), които имат социално значение, както и да поеме намаленията на цените на билетите за различни социални групи (ученици, студенти, пенсионери). От своя страна БДЖ се задължава да поддържа качествено ниво на услугата и да поддържа зададените параметри по договора.

Качественото ниво на услугата бе показано в националния ефир - от БДЖ вече пускат по половин вместо цял влак, като това води до огромни претъпквания на влаковете, както и до пътници, които са си закупили билет, но не могат да се качат на влака. А съгласно договора се позволява да има правостоящи пътници във влаковете за не повече от 10 минути, и то по точно определени композиции.

В същото време източници на "Класа" информираха, че над 130 от 150-те влака, предвидени за съкращаване, фигурират в списъка, предмет на договора за обществена услуга. Това означава, че ръководството на БДЖ извършва нарушение на договора, като, от една страна, съкращава влакове и линии, от друга, иска да получава пари от държавата за поддържането им. В момента годишната субсидия за компанията е около 170 млн. лв. Ако финансовото министерство като страна в договора реши да вземе мерки за изпълнението му, догодина компанията трябва да получи намаление на парите поне с 38% (60 млн. лв.).
Още от статията на „Класа"

„Високите лихви отказаха българина от кредитната карта", информира „Сега"
Високите лихви възпират българина от използването на кредитна карта. 41% от хората изобщо не желаят да се сдобият с такава, а тези, които вече имат, я ползват най-много 5 пъти месечно, а често и по-малко от веднъж. Това сочат резултатите от анкета на портала "Моите пари".

Според участниците в допитването всички разходи по поддържането на кредитна карта са прекалено високи. Именно лихвите обаче, които в момента варират между 13 и 20%, са посочени като най-непосилни. Според Ирена Митева, ръководител на отдел "Банкови карти" в ДСК, проблемът бил в това, че хората не са добре информирани."Клиентите отдават голямо значение на лихвата, но тя не е най-важното. Да, по-голяма е от тази при един потребителски кредит, но при кредитните карти лихвата е само върху използваната част от кредита и само за дните, в които е използвана тази част", твърди Митева.

Най-голяма част от картодържателите - 65%, ползват картата си при покупки, но се увеличава делът на хората, които теглят и пари в брой чрез нея. В момента те са 46%. 32 на сто употребяват картата за пазаруване в интернет, докато 2/3 признават, че никога не са го правили.

Дебитните карти продължават да бъдат предпочитани пред кредитните. 76% от хората, които не притежават кредитна карта, и 82 на сто от тези, които имат такава, всъщност ползват дебитната си карта.
Още от статията на „Сега"

„Висока цена провали търга за нов GSM", разкрива „Стандарт"
Търгът за нов мобилен оператор с наземна мрежа от трето поколение UMTS остана само на думи. Причината е, че никоя от шестте компании, закупили тръжна документация, не подаде заявление за участие в него до изтичане на крайния срок. Така на 14-ти ноември, по понеделнишки, Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) пи една студена вода. Огромната първоначална тръжна цена от 49,5 млн. лева, както и срокът на лиценза от 15 години са се оказали решаващи за отказа на всичките 6 мераклии, научи "Стандарт" от източници в телекомуникационния бранш. За търга с тайно наддаване се изискваше и депозит от 2 млн. лева, а минималната стъпка беше 1 млн. лева. Така КРС, която си правеше сметка за минимум 50 млн. лева постъпления от продажбата на лиценза, успя да прибере 24 хил. лева от закупените тръжни документации. Сега топката е в комисията, която трябва да уведоми интересуващите се какво се случва по-нататък. На сайта на КРС до вчера липсваше информация.
Още от статията на „Стандарт"

„30% от мерките за намаляване на бюрокрацията не са изпълнени", разкрива „Класа"
Около 30% от мерките, предвидени в плана за намаляване на административната тежест върху бизнеса, засега остават само на книга. Това пише в отчет, одобрен от правителството вчера. Според плана за намаляване на административната тежест тя трябва да намалее с 20% до края на следващата година. Той беше приет в края на април 2010 г., а отчетът обхваща периода до 30 септември 2011 г. Планът за действие съдържа 135 мерки.

Към края на септември 2011 г. напълно или частично (в законодателната си част) трябваше да бъдат изпълнени 127 общи мерки. От тях обаче са изпълнени 89 мерки (70 на сто), а в процес на изпълнение са 37 мерки (29 на сто), пише в отчета. 22 от 37-те мерки, при които има забавяне на изпълнението във връзка с приемането на необходимите законодателни промени, са в ресора на министерството на земеделието, като за осем от тях срокът за изпълнение е удължен спрямо първоначално предвидения. Забавяне се отчита и при Министерството на здравеопазването и Министерството на икономиката, енергетиката и туризма - 5 мерки. Екоминистерството и Министерството на финансите изостават с по 2 мерки, а Агенция "Митници" и КФН - с по една мярка. Изпълнението на една мярка от ресора на МФ се отлага, тъй като то ще бъде възможно, когато има единен електронен портал за цялата държавна администрация.
Още от статията на „Класа"