Вчера Рособоронекспорт -  държавната компания, отговаряща за руския оръжеен експорт, и нейният консултант "Тройка Диалог" официално обявиха своята схема за ликвидация на кръстосаната собственост на акциите АвтоВАЗ, съобщава бизнес медията Ведмости. Според схемата, 75% + една акция на от производителя на социалистическата икона ЛАДА в рамките на година и половина ще отидат в Рособоронекспорт и „Тройка".

Кръстосана собственост означава, че на практика чрез дъщерните си дружества сега заводът притежава сам себе си. 66,5% от акциите с право на глас в АвтоВАЗ принадлежат на „дъщерите": AVVA има 38,43%, ЗАО "ЦО "АФК" - 25,99%,  ЗАО "ИФК" е с 2,08%. От своя страна АвтоВАЗ притежава 86% от AVVA, а AVVA заедно с АвтоВАЗ има 60% в ЦО "АФК". В ИФК заводът притежава 51% от акциите, останалите той контролира чрез дъщерното си предприятие "Аудит-Сервис".

Рособоронекспорт и Troika Сapital Рartners на паритетни начала са придобили пакет от акциите на АвтоВАЗ и дъщерните предприятия, който след най-много година и половина ще им позволи да станат собственици на 75% + 1 гласуваща акция в концерна, се казва в съвместното им съобщение за пресата. Това ще се осъществи след като дъщерните предприятия се присъединят към компанията и голяма част от техните обикновени акции се погасят.

Финансист от „Тройка" прогнозира, че подобна участ ще постигне 55% от обикновените акции на компанията; а оставащата част от акциите ще бъде изкупена от партньорите.

Миналата година партньорите купиха почти целия 40% дял на миноритарните собственици в ЦО "АФК". Но в AVVA те са успели да съберат едва 4%. Още примерно 10% се намират в неустановени лица и са резервирани за обмяна срещу депозитарни разписки. Изкупените дялове от ЦО "АФК" и AVVA дават на партньорите ефективен контрол на над 12% от акциите на АвтоВАЗ.

Освен това Рособоронекспорт и от „Тройка" са купили директно над 20% от акциите на АвтоВАЗ. В това число, 8.41% са купени от Внешэкономбанк през март.

Парите за изкупуването на акциите са били взети на кредит, казва се в съобщението за пресата. Като кредитен залог са служили самите акции, купувани с привлечените пари. Условията за погасяване на кредитите са „пазарни" със срок година и половина; изразходвани са общо $700 млн.

Аналитици обаче припомнят, че за получаване на ефективен контрол над предприятието трябва да се похарчат още пари: ще трябва също така да се купят 11,5% от не-погасените съкровищни акции, което ще струва на Рособоронекспорт примерно още $300 - 350 млн.

Освен тези инвестиции, АвтоВАЗ ще има реален шанс да привлече и стратегически инвеститор като например Renault, General Motors или която да е друга автомобилна компания с интерес от увеличаване дела си на руския автомобилен пазар. Друг вариант за развитие на събитията е ИПО.

Вчера този интерес доведе до 12% ръст на капитализацията на автомобилния концерн, след като стана ясно, че кръстосаното владеене ще бъде премахнато. Пазарната стойност на АвтоВАЗ сега е $3,06 млрд. Печалбата на компанията за 2006 г. е 5 милиарда рубли.

Но за успешното погасяване на взаимно притежаваните акции трябва да се решат още поне два проблема: първият са привилегированите акции. По закон, след погасяването на акциите за хазната привилегированите книжа не трябва да са над 25% от общия обем, следователно концернът трябва да изкупи и погаси приблизително 12% от сегашните привилегии.

Вторият въпрос се състои в това, че примерно 10% от миноритарните собственици на AVVA до сега не притежават акции, а депозитарни разписки, които се продаваха на населението през 1990те. След време те можеха да се сменят за акции, но мнозина не са направили това.

В друга новина от днешния ден ИНТЕРФАКС посочва, че в началото на април ще започне продажбата на новия модел на АвтоВАЗ Lada Priora. През март производствения план е 1,000 бр. През април ще се произведат 6 хиляди броя.

За цялата 2007 година се предвижда АвтоВАЗ да пусне 84 хиляди от новата кола. През юли спира производството на модела Lada 110, изцяло подменяна от Priora.