Volkswagen и Stellantis, двата най-големи европейски автомобили производителя, не са успели да изкарат от заводите планира 1,4 млн. автомобила заради недостига на полупроводници, който тормози индустрията в световен мащаб, предава Reuters. Данните обхващат само трите месеца до края на септември.
Добрата новина е, че и двете компании отчетоха ранни сигнали за облекчаване на ситуацията.
Volkswagen AG, най-големият производител на Стария континента и номер две в света, намали прогнозата си за доставките и продажбите и предупреди, че ще трябва да реже разходи след по-слабия от очакваното отчет на печалбата за тримесечието. Германският концерн заяви, че ще произведе с около 800 хил. автомобила по-малко, или 35 процента спад спрямо същото тримесечие на 2020 г.
Stellantis, четвърти в света, пък отчете 14 процента спад в приходите, след като недостигът на чипове намали производството с 30 процента, или около 600 хил. автомобила.
Главният финансов директор Ричард Полмър отчете "умерено" подобрение в доставките на полупроводници през октомври и заяви, че очаква подобна тенденция до края на годината. Но допълни, че проблемите в доставните вериги правят прогнозирането трудно.
Производителите по света, които затвориха заводите си в началото на пандемията, се оказаха в тежка конкуренция срещу производителите на потребителски устройства като телефони, лаптопи и други за наличните полупроводници. Междувременно редица проблеми в заводите за чипове - от пожари в Япония до локдаун в Малайзия, забавиха производството и доставките допълнително.
Volkswagen отчете оперативна печалба за третото тримесечие на 2021 г. от €2,8 млрд., спад от 12 процента спрямо миналата година и под очакваните от наблюдатеите €2,99 млрд. Компанията обаче не се отказва от планирания марж от 6-7,5 процента за 2021 г.
Stellantis, създаден в началото на годината след обединението на Fiat Chrysler и френската PSA, запазва прогнозата си за оперативен марж от около десет процента.