Ахроматичните цветове (бял, черен и всички възможни нюанси на сивото), които винаги са били в основата на автомобилните бои, преживяват значителна промяна, пише в годишният доклад на BASF за 2023-а. Въпреки че бялото продължава да държи позицията си на най-популярния цвят за леки пътнически превозни средства, той отбеляза значително намаляване на пазарния си дял. За разлика от това черното е набрало популярност, печелейки пазарен дял за сметка на бялото.

Предпочитанията на потребителите също варират в различните региони. Например в Северна Америка има нарастващо предпочитание към по-светлите нюанси на сребърния цвят пред по-тъмните сиви нюанси, докато в EMEA тенденцията клони към по-тъмните нюанси. 

Междувременно хроматичните цветове остават стабилни, без значителни промени в общия им пазарен дял (19%). Тази категория включва гама от цветове като синьо, червено, кафяво и бежово, които продължават да поддържат своята популярност сред клиентите.

Ахроматичните цветове - бяло, черно, сиво и сребристо - са поскъпнали с два процентни пункта в Европа, Близкия изток и Африка (EMEA). Купувачите на автомобили се отклониха от по-светлите цветове на бялото и сребристото към по-тъмните нюанси на черното и сивото. Премиум колите имаха повече ефектни пигменти от началните и средните ценови класове, показвайки дълбочината и креативността на цвета.

Снимка 652687

Източник: BASF

Когато европейските потребители избират цветове, се наблюдават специфични за страната предпочитания. Германия обича синьото (11%), Испания и Обединеното кралство предпочитат червеното и оранжевото (приблизително 9%), Франция обожава зеленото (6%), а Италия показва любовта си към всички цветове, като делът й на хроматичните цветове е най-голям сред всичките пет страни (30%).

"Въпреки че ахроматичните цветове все още са най-популярни, всяка страна изглежда има своето любимо място в хроматичното царство", каза Марк Гутяр, глобален ръководител на автомобилния цветен дизайн за BASF. "Може да се види различно разпределение на цветовете във всяка от големите страни от EMEA и като цяло. Нашите клиенти, автомобилните производители, оставиха много място за индивидуалност и креативност в автокъщите сега и купувачите на автомобили се възползват от това."

VW в Китай излиза евтино... но не опитвайте да си внесете кола в Европа

VW в Китай излиза евтино... но не опитвайте да си внесете кола в Европа

Автомобилният гигант води съдебна битка срещу търговец от Германия

Подобно на EMEA, ахроматичните цветове в Северна Америка - бяло, черно, сребристо и сиво - са спечелили общо два процентни пункта. През изминалата година потребителите се преместиха в по-светла посока, след като производителите на автомобили оттеглиха няколко сиви цвята, като те бяха заменени с нюанси на сребро.

Северна Америка също имаше най-висок дял на червени автомобили в сравнение с други региони през 2023 г. Червеното обаче не успя да победи синьото като най-популярния хроматичен цвят в Северна Америка.

"Преживяваме същата промяна, която виждаме в други региони", каза Елизабет М. Хофман, цветови дизайнер за Северна Америка. "Старата стандартна цветова палитра вече не е приложима. По-светлите нюанси стават все по-популярни, отнемайки пазарен дял от сивото. Все повече и повече възможности за избор имат ефектни пигменти, които им придават интензивност и вълнение."

Продължавайки водещата си позиция в новата автомобилна цветова палитра, делът на хроматичните цветове в Азиатско-тихоокеанския регион е леко нараснал в сравнение с 2022 г. Популярността на естествените цветове се е увеличила, особено на зеленото. По-светлите цветове станаха по-популярни, особено светлосивите цветове и среброто.

След като продаде 20 000 електромобили, Hertz спира покупките на 65 000 електрически коли от Polestar

След като продаде 20 000 електромобила, Hertz спира покупките на на 65 000 електрически коли от европейска компания

През април 2022 г. имаше споразумение с Polestar за закупуване на 65 000 автомобила за пет години

"Тъй като различни нови превозни средства излизат по пътищата, съвсем естествено е да последва по-жива цветова палитра", каза Чихару Мацухара, ръководител на автомобилния цветови дизайн за Азиатско-тихоокеанския регион. "С новите автомобилни производители, които създават нови превозни средства в Азия, те искат нещо повече. Те искат нещо смело и креативно в новите си дизайни, а младите потребители оценяват тези цветове."

Южна Америка исторически има консервативен подход към цветовете, с огромна част от ахроматични цветове през 2023 г. Общо 86% от новите превозни средства, сглобени в Южна Америка, са имали бели, черни, сребристи или сиви каросерии, най-много сред всички региони. Делът на среброто също е най-висок в Южна Америка.

С този тип пазар все повече производители на автомобили избират ефектни пигменти, за да изпъкнат ахроматичните цветове. Бяха доставени повече автомобили с ефектни пигменти във всички размери на каросерията в сравнение с 2022 г.

Търговци на коли "втора" ръка в Германия губят по 15 хил. евро на Tesla

Търговци на коли "втора" ръка в Германия губят по 15 хил. евро на Tesla

Какви са цените на популярния електрически автомобил у нас?