Ахроматичните цветове (бял, черен и всички възможни нюанси на сивото), които винаги са били в основата на автомобилните бои, преживяват значителна промяна, пише в годишният доклад на BASF за 2023-а. Въпреки че бялото продължава да държи позицията си на най-популярния цвят за леки пътнически превозни средства, той отбеляза значително намаляване на пазарния си дял. За разлика от това черното е набрало популярност, печелейки пазарен дял за сметка на бялото.
Предпочитанията на потребителите също варират в различните региони. Например в Северна Америка има нарастващо предпочитание към по-светлите нюанси на сребърния цвят пред по-тъмните сиви нюанси, докато в EMEA тенденцията клони към по-тъмните нюанси.
Междувременно хроматичните цветове остават стабилни, без значителни промени в общия им пазарен дял (19%). Тази категория включва гама от цветове като синьо, червено, кафяво и бежово, които продължават да поддържат своята популярност сред клиентите.
Ахроматичните цветове - бяло, черно, сиво и сребристо - са поскъпнали с два процентни пункта в Европа, Близкия изток и Африка (EMEA). Купувачите на автомобили се отклониха от по-светлите цветове на бялото и сребристото към по-тъмните нюанси на черното и сивото. Премиум колите имаха повече ефектни пигменти от началните и средните ценови класове, показвайки дълбочината и креативността на цвета.
Източник: BASF
Когато европейските потребители избират цветове, се наблюдават специфични за страната предпочитания. Германия обича синьото (11%), Испания и Обединеното кралство предпочитат червеното и оранжевото (приблизително 9%), Франция обожава зеленото (6%), а Италия показва любовта си към всички цветове, като делът й на хроматичните цветове е най-голям сред всичките пет страни (30%).
"Въпреки че ахроматичните цветове все още са най-популярни, всяка страна изглежда има своето любимо място в хроматичното царство", каза Марк Гутяр, глобален ръководител на автомобилния цветен дизайн за BASF. "Може да се види различно разпределение на цветовете във всяка от големите страни от EMEA и като цяло. Нашите клиенти, автомобилните производители, оставиха много място за индивидуалност и креативност в автокъщите сега и купувачите на автомобили се възползват от това."
Подобно на EMEA, ахроматичните цветове в Северна Америка - бяло, черно, сребристо и сиво - са спечелили общо два процентни пункта. През изминалата година потребителите се преместиха в по-светла посока, след като производителите на автомобили оттеглиха няколко сиви цвята, като те бяха заменени с нюанси на сребро.
Северна Америка също имаше най-висок дял на червени автомобили в сравнение с други региони през 2023 г. Червеното обаче не успя да победи синьото като най-популярния хроматичен цвят в Северна Америка.
"Преживяваме същата промяна, която виждаме в други региони", каза Елизабет М. Хофман, цветови дизайнер за Северна Америка. "Старата стандартна цветова палитра вече не е приложима. По-светлите нюанси стават все по-популярни, отнемайки пазарен дял от сивото. Все повече и повече възможности за избор имат ефектни пигменти, които им придават интензивност и вълнение."
Продължавайки водещата си позиция в новата автомобилна цветова палитра, делът на хроматичните цветове в Азиатско-тихоокеанския регион е леко нараснал в сравнение с 2022 г. Популярността на естествените цветове се е увеличила, особено на зеленото. По-светлите цветове станаха по-популярни, особено светлосивите цветове и среброто.
"Тъй като различни нови превозни средства излизат по пътищата, съвсем естествено е да последва по-жива цветова палитра", каза Чихару Мацухара, ръководител на автомобилния цветови дизайн за Азиатско-тихоокеанския регион. "С новите автомобилни производители, които създават нови превозни средства в Азия, те искат нещо повече. Те искат нещо смело и креативно в новите си дизайни, а младите потребители оценяват тези цветове."
Южна Америка исторически има консервативен подход към цветовете, с огромна част от ахроматични цветове през 2023 г. Общо 86% от новите превозни средства, сглобени в Южна Америка, са имали бели, черни, сребристи или сиви каросерии, най-много сред всички региони. Делът на среброто също е най-висок в Южна Америка.
С този тип пазар все повече производители на автомобили избират ефектни пигменти, за да изпъкнат ахроматичните цветове. Бяха доставени повече автомобили с ефектни пигменти във всички размери на каросерията в сравнение с 2022 г.
Spotlight
на 08.03.2024 в 19:07:50 #1Абсолютно не съм съгласен, че белия цвят е най-предпочитан от клиентите (собсвеници на леки автомобили). "Изследването" не изключва служебните, работни и аварийни автомобили, баничарки, ванове камиони, и т.н, които са в бял цвят..